Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er ikke nekkar ferdig steget?

Er den? De har jo potensiale til å få ca samme eps som kitron rundt 2023. Ikke at jeg mener det er det mest sannsynlige scenarioet da.

Hvis det skjer hvilken kurs skal de ha da?

Who knows! Får se hvordan det går med ordreboka. Den kan ikke fortsette å vokse med 550mnok hver niende måned i hvert fall…

Veldig off topic her da, men det som evt holder den tilbake er mengden nye kontrakter. Spørsmålet er hvor stor etterspørsel man tror det blir.

Tesla Q3 er ute: https://www.zerohedge.com/markets/tesla-jumps-after-beating-sales-and-earnings-reports-record-free-cash-flow

2 Likes

Imponerende kvartal. Alltid godbiter på conference callet:

Elon Musk

Well, yes, I think about this today. Tesla there’s probably in excess of a dozen startups effectively in Tesla. Every major product line is a startup. Every new – big new plant is a startup. And sometimes, frankly, we have to learn a lesson a few times before since then.

But even things like service and sales are startups. Other car companies, OEMs, they don’t own their sales and service. So we have to create our service network. We have to create our sales and delivery network. We have to do this in, I don’t know, 40 countries, multiple languages.

So people don’t really even know much about is our internal applications team that writes the core technology that runs the company. We are not dependent on enterprise software. Like for those who understand what this means, this is a very big deal. And my hat is well to the great work of the internal applications team. They are like the nervous system, the operating system of the company, the Tesla operating system, extremely fundamental.

Obviously, insurance is substantial. So insurance could very well be 30%, 40% of the value of the car business, frankly. And as we’ve talked about before, with a much better feedback group, instead of being statistical, it can be specific.

And obviously, somebody does not have to choose our insurance. But I think a lot of people will. It’s going to cost less and be better. So why would you? And the whole autonomy thing is a startup. The computer chip was – designing our computer chips was a start-up.

Obviously sales are a start up. Designing and making our own power electronics for the grave unit, design, manufacturing our own motors, chargers, the Supercharger network is a startup. The thing, I think that people just don’t really understand about Tesla is that it’s a whole chain of startups. And they like, well, you didn’t do that before. Yes. We’re doing it now. I mean, I think so far, we have not – we’ve maybe been a bit slow with some of the start-ups, but I don’t think we’ve had any of them fail, so far, so good. No plans to spend anything out. That just sounds like added complexity.

1 Like

Det er faktisk et godt poeng. Når det er lett å customize ting, så får du effektivisert ekstremt bra. Jobber for et firma som kjører sitt eget vs at de har kjørt “enterprise” tidligere. Forskjellen er ekstremt stor. Softwaren du lager selv er typisk mer kompakt og lettere å fikse.

2 Likes

Så kan det og være et komplisert helvete den dagen den har vokst seg inn i bloatware katergorien, Men dette er jo greia til tesla, fult integrert, klarer alt selv, og utnytter det til det fulle for å strømlinjeforme alt fra bilen til fabrikken og selskapet selv.

Veldig imponerende hvor langt de har klart å ta det.

Greia er at all “enterprise” Software er i bloatware-kategorien x10. Rett og slett fordi den skal være laget for å kunne fungere for alt mulig rart. Selskapet må være stort nok til å kunne håndtere utviklingskosten da, men Tesla er gigantiske.

4 Likes

De sa på earnings call at Shanghai fabrikken kommer til å ha betalt for seg selv innen slutten av året noe som er ganske sykt.

Nå har også full self driving (FSD) betaen begynt å rulle ut og det hørtes ut som den kommer til å være rullet ut ganske bredt innen året er over. Dette er bygget på en total rewrite av FSD arkitekturen og er derfor noe helt annet enn det som er i bilene i dag. Det er iterering av denne arkitekturen basert på data fra bilene på veien som har potensiale til å gjøre Tesla til vinneren i selvkjøring racet.

Her er noen korte videoer av FSD i action fra i natt, de er for korte til å virkelig se hva bilen kan gjøre men er interessant likevel: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/jftx5l/all_fsd_footage/
Elon tweetet også at FSD kommer til å gå opp i pris med 2000 dollar på mandag.

Tesla har 14.5 mrd dollar på bok nå så de har cash til alle megasatsninger Elon føler for å satse på. De har aldri vært i en bedre posisjon og de kommer rett og slett til å kjøre over en haug av selskaper når de halverer batteriprisene sine i løpet av de neste tre årene. Blir spennende å se hvor Tesla er om 10 år.

3 Likes

Sikkert en god forklaring på dette, eller så er det jeg som ikke henger med, men hvorfor lager ikke Tesla en modell som ikke nødvendigvis er så rask/sportspreget? Nå er jeg ingen ekspert på bil, men har lurt litt på dette, og noen her har helt sikkert et godt svar? :slight_smile: Majoriteten av bilkjøperne ser vell neppe at behovet for 0-100km/t på under seks sekunder er vesentlig, eller gjør de det? Og vil ikke bilen bli billigere ut til kunden dersom den heller gjør 0-100 på sju sekunder kontra fire eller fem? Tenker da potensiell kostnadsbesparelse på motor, bremser, drivsystem osv…
Personlig hadde jeg valgt en Tesla for 350 000,- hvor 0-100 går på 8 eller 9 sekunder, heller enn 400 000,- med 0-100 på 5.6 sekunder. Dersom det bare er noen tusenlapper å hente på denne forskjellen, så er det forståelig, men det må da være mer enn det? Mulig det bare er jeg som har blitt gammel, kjedelig og alt for prisbevisst.

0-100km/t - rimeligste modell
Model S - 3.8
Model X - 4.6
Model Y - 5.1
Model 3 - 5.6

1 Like

Tipper det er mer komplisert for dem å lage dårlige elmotorer enn det de har nå, så det blir heller dyrere enn billigere. :wink:

3 Likes

Aksellerasjon er vel digitalt styrt. I BMW i3 vet jeg aks fra 0 ble dempet noe for å skåne drivverket litt. Den var først enda mer kontant i starten og så ble det en liten “softstart” etterhvert.

1 Like

En bil med bedre akselerasjon er jo tryggere ved forbipasseringer, om det skulle bli nødvendig. Følte meg mye tryggere på slike ting i teslaen, enn i den forbanna mondeoen.

3 Likes

Jeg har Model 3 SR+, kjører sgs alltid i Chill mode, da går vel 0-100 på 7-8 sekund, det er ok.
Skal jeg ha det litt gøy eller kjøre forbi så er det standard mode, da går den veldig bra, faktisk bedre enn flesteparten av de andre elbilene utenom Tesla.
Om Tesla skulle lage en Model 3 SM så hadde den ikke blitt mye billigere, og det spørs om den hadde solgt noe særlig, tviler på det hadde vært regningssvarende.
Hadde du kjøpt en treg variant som kosta 20000 mindre? Jeg hadde ikke det, og det spørs hvordan annenhåndsverdien hadde vært.
Men Model 3 SR+ er løp å kjøp, rå bil til kr 399.000!
Husk å benytt en henvisning fra en nåværende eier FØR bestilling legges inn så får en 1500 km gratis lading.
Nytter ikke etter at en har bestilt, jeg forsøkte😊

1 Like

Har Tesla blitt stablecoin nå?

Men er ikke da LR til 450 nesten enda bedre valuta? Premium interiør, 4 wd og bedre rekkevidde?

Forskjellen er vel større batteri, firehjulsdrift, bedre lyd med subwoofer, men det er bra lyd i SR+. Usikker på om nettilkobling er inkludert i LR.
Ellers så er varme i bakseter ekstra for SR+, koster 3500, kan aktiveres i ettertid.
Ellers er interiør identisk.

Joa, men 50 laken er jo ikke så mye når man først skal kjøpe for å få 4WD og 15 mil rekkevidde ekstra + lyd, 1 års tilkopling, varme i bakseter, tåkelys og gulvmatter av bedre kvalitet. Jeg hadde ikke vært i tvil om LR.

2 Likes

Da kjøper du den​:+1::grinning:
Men da er det bare 50.000 opp til P, da får du mye råere bil.
Skummel den dere tar du den så tar du den.
Jeg har kjørt bil i nærmere førti år, har hatt firehjulsdrift i snaut fem av di årene, har kommet meg frem alle årene.
Når det gjelder rekkevidde så har jeg måttet hurtiglade en gang siden august i fjor, så for meg er det nesten penger ut av vinduet å kjøpe LR.

1 Like