Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tenker mer langsiktig. Større verdi ved salg, og hvis batteriet blir dårlig om 10 år er det mer igjen på lr.

2 Likes

Det er en veldig enkel og god grunn til at akselerasjonen er som den er.
I kortfattehet, selve elmotoren vil helst akselerer fra 0 til sin designede hastighet, på 0 sekunder (fysikkens lover setter dessverre noen begrensninger)

Så akselerasjonen er rett og slett en av egenskapene som bare er der i en elmotor. og derfor er mesteparten av designjobben å styre elmotoren (frekvensstyring) som oftest ved å regulere spenning og frekvens, for å kontrollere mengden strøm/dreiemoment/akselerasjon, rett og slett på grunn av “massens treghet”, alt går istykker om du bruker kraft på uendelig kort tid. Så akselerasjonen blir designet kunstig lav ift fysisk egenskap for elmotoren i seg selv, rett og slett for å ikke ødelegge noe (det inkluderer drivlinje og passasjerer og konstruksjon, og elmotoren selv)

3 Likes

Tror ikke det er dumt å tenke på verdi ved salg ( uansett hvilket merke man velger ) .

Er gjerne gunstig å kjøpe bil mtp salg, men skal en selge en LR så må den være 50000 mer verdt etter 1-2-3-4-5 år.
Etter fem år er vel normal nedskriving 50%, da vil LR være verdt 225.000 mens SR+ vil være verdt 200.000. I så fall taper en 25.000 mer på den dyreste bilen, og det er også det som er vanlig.
Jeg hadde nok ikke betalt 50.000 mer for en brukt LR enn for en SR+.
En ser jo også at P som koster 50.000 mer enn LR ikke blir verdsatt så høyt.

Vurderte jo Enyaq, hvis en ser på ekstrautstyr på biler fra VAG så tror jeg også en skal være forsiktig med å spekke bil for videresalg, det koster ofte skjorta.

1 Like

tisk tisk…

https://www.nettavisen.no/okonomi/truer-med-massesoksmal-mot-tesla/3424036812.html

Veldig grundig og interessant analyse av DNVGL, helt fersk:

https://www.dnvgl.com/feature/tesla-battery-day-energy-transition.html

6 Likes

Kanskje det nærmer seg klart i 2022 :smiley: Håper jeg får skaffet meg en Y før avgiftene dukker opp.

1 Like

Fortsetter dette så vil vel all vekst Tesla kan ønske seg være finansiert av konkurrenter. Genialt konsept!

4 Likes

ja for bilen kjører jo av seg selv… :rofl:

"Tesla is making a China push – and that is very interesting. Tesla just received permission from the Chinese government to register the new Model Y, made in China, for sale in China and this is huge. The Model Y is expected to start production in early 2021, and is expected to sell about 350K units in its first year in china. However, there is a bigger play here. China is aiming to a 20% of all cars be electric by 2025, and with roughly 30 million cars sold annually in china, we are talking about 6 million electric cars in china alone within 4 years. That’s going to be an insane market for Tesla in the next few years, and that is without even mentioning the energy business, the insurance business, the new battery and the 25K car, all of which TSLA is developing on the back burner. That is why I think the Tesla stock price by end of 2020 will be 500$.

This is strictly my opinion, so do your own research and make up your own mind…"

1 Like

Kjøpe hvit som kanskje er den beste lakken og uten pristillegg, krok er billig så den bør kjøpes med enten en trenger den eller ei, for du får mange flere interesserte den dagen bilen selges, jeg kjører på aerofelger uten kapsler på sommer og vinterdekk.
18" hjul gir lengst rekkevidde og lavest støy.

2 Likes

Slo til nå med kampanjerente på 0,25%
Perlemor, Long range, sportfelger 19" + vinterdekk på 18", hengerfeste og fsd.
Finnes det noen elbil som frister mer? Tjah, kanskje Model Y :grin:

2 Likes

Historisk er hvit den fargen som gir dårligst resalgsverdi (utenom ekstreme farger sikkert). Men lakk er sikkert blitt bedre så kanskje det ikke gjelder lenger?

Edit: helt enig når det gjelder krok!

Jeg tenkte minst problem med lakk.
Tesla har slitt skikkelig med sort, men jeg har ikke sett noe problem med hvit. Viktigste er vel å unngå sort.
Ellers så har vel hvit vært en populær farge de siste 10+ årene, men det var altså ikke tanken.:blush:

1 Like

Litt skeptisk når de ikke klarer å øke salget markant fra september til oktober. Kun ca 800 biler mer solgt.

1 Like

Solgt eller levert? Norge har såvidt jeg har fått med meg ikke vært prioritert i det siste. Endrer seg når GigaBerlin kommer opp.

Det blir interessant å se om det er stor forskjell på ladekurven ved hurtiglading med disse cellene.

3 Likes

Dette var tall for Kina. Solgte.

1 Like

Tesla eiere, bruker dere slike jack-pads som det snakkes om på internet, når dere skal jekke opp bilen?

Jepp. Koster et noen tiere på e-bay etc. Men kan lik så godt bruke en hockeypuck f.eks. (Hilsen TM3 LR-eier)