Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Hei

Funker ikke short greit hos IG da ?

Eller er det dÄrlige priser?

Ser du hva eg mener Savepig, tesla stengte ned 6% i gÄr - og her skjer ikke en dritt.

BEAR TESLA X2 NORDNET N2

First North Norway- Åpent

Utv. i dag % 0 %0,00%

Utv. i dag 0 NOK0,00 NOK

Siste 0 0,00

KjĂžp 38.69 38,69

Selg 39.02 39,02

HĂžy 0 0,00

Lav 0 0,00

Omsetning NOK 0 0

Det er vel kun fordi den ikke er omsatt.
Hvis du fÞlger med pÄ Bull/Bear derivater vil du se at prisene i boka flytter seg, dersom det ikke handles vil du ikke kunne se utslagene i kurs.

stemmer ikke jeff, de styrer prisen - se pÄ denne da - den er omsatt . 3x giring - sÄ skulle her vÊrt 18%

Utv. i dag %– - 4.00 %4,00%

Utv. i dag– - 0.01 NOK0,01 NOK

Siste 0.24 0,24

KjĂžp 0.23 0,23

Selg 0.25 0,25

HĂžy 0.26 0,26

Lav 0.24 0,24

Omsetning NOK 25217 25 217

husk at det er stor spread sÄ lenge det kun er MM som ligger med ordre.

Er det ikke volum i produktet fÄr du heller ikke rett prising.

takk Evil, det er poenget mitt Ä, du fÄr ikke det du egentlig skal ha her.

Jo, men volumet er til tider sÄ lavt at du kun har MM Ä trade med, og da ryker det for mange prosent.

ja, eg har stort sett gitt de opp.

Ja de bull/bear produktene er for dÄrlige. Bedre Ä gÄ rett til kilden.

1 Like

Fikk kneppet til meg 10% pÄ en trade sÄ det ble til en dyr flaske vin. :stuck_out_tongue: Lar det bli med det.

Ønsket bare Ä teste papiret.

2 Likes

Det er jo pÄ mange mÄter rett og slett svindel Ä selge papirer som dette hvor du er eksponert for hele nedsiden, men ikke er garantert oppsiden. Den fÄr du bare hvis det passer utsteder.

Åh kom igjen, de lager et marked, de tvinger jo ingen til Ă„ delta.

3 Likes

Nei, der er jeg ikke enig.

Det blir som nÄr noen sier at prisen er satt ned med 50%, det er da laget regler som sier at fÞrprisen mÄ ha vÊrt reell, dvs at det mÄ ha vÊrt reell omsetning pÄ fÞrprisen. Her er bare regelverket for svakt, sÄ det gÄr fint Ä lage produkter som er nÊr svindel.

3 Likes

Ikke enig med dere her i det hele tatt. Utstederne er veldig tydelige pÄ risikoen og den betydelige nedsiden ved Ä sitte i disse over tid om en leser prospektene. De fungerer helt fint om en tar visse forhÄndsregler. Men selvfÞlgelig, om en skal gjÞre dette ofte og med bedre marginere bÞr en selvsagt se pÄ futures, opsjoner etc.

Men sÄnn som i vÄres, med den ekstreme volatiliteten som var, gjorde jeg noen veldig enkle, lavterskel trader i disse produktene som gav meg flere hundre prosent gevinst per trade.

2 Likes

I mars sĂ„ var det perioder der disse instrumentene ikke Ă„pnet for handel og nĂ„r de faktisk var tilgjengelig sĂ„ hadde de ekstrem spread. Og det var med bĂžrsens velsignelse, de fikk en eller annen “extraordinary market condition blablabla”. Jeg var ikke eksponert heldigvis. Jeg har lest gjennom utstedernes dokumentasjon tidligere pĂ„ jakt etter slike klausuler men kunne ikke se noe, Ă„penbart er det noe der som jeg ikke fikk tak pĂ„. Jeg brukte opsjoner i USA i vĂ„r, det er mer forutsigbart men det er jo mer hassle med Ă„ ha megler i USA dersom det kun er for sporadiske trader.

2 Likes

De har klausuler som sier at de ikke garanterer under stor volatilitet. Men ja, her mÄ en vÊre pÄpasselig. Og en kan ikke regne med Ä klokke inn kortvarige peaker og bunner.

Men la oss kjapt se pÄ eksemplene til Longtrader over her, som tydeligvis ikke helt har skjÞnt greia.
FÞrste eksempel: KjÞp 38.69 Selg 39.02 . Her er spread pÄ ca 0,8 %, det er helt innenfor prisen en mÄ forvente Ä betale for et slikt produkt tenker jeg.

Andre eksempelet: KjÞp 0.23 Selg 0.25. Her er spread pÄ hele 8%. Dette er jo urimelig. Grunnen er at dette papiret har falt sÄpass i verdi at opplÞsningen i prisingen ikke henger med. Dette mÄ en selvsagt sjekke fÞr en kjÞper. Det er faktisk lov Ä bruke hue nÄr en trader


hehe, ja - men den siste som du nevner der - burde vel vÊrt knocket nÄr tesla gikk fra 400 til 640 ?

eg trader forÞvrig kun de som er likvide, feks pÄ noen olje papira er det bra. Men som du sier, en skal ha kontroll pÄ sysakene her, anbefaler og tÞrr trene en stund med penn og papir :wink:

1 Like

Er helt enig i at de burde vÊrt avsluttet og tvangsinlÞst pÄ et tidspunkt, det er ganske sleipt Ä la de lÞpe og ha Äpent for kjÞp pÄ de nivÄene. Har sett marked maker bare stiller kjÞpsordne nÄr de nÄr ekstreme lave nivÄer da.

Ellers er jo ikke helt rett frem hvordan en sÄnn knocking bÞr gjÞres, men de kunne fint hatt klausuler for dette ogsÄ 


Dette kan nok forklare deler av kursutviklingen her. Vil tro at i store befolkninger finnes ogsÄ hÞy andel av greater fools.

2 Likes

Her diskuteres noe av det jeg har snakket om tidligere her i trÄden. Big mistake Ä la Tesla bli med
 enda et element pÄ plass for en spektakulÊr boblesprekk en gang i den relativt nÊre fremtid!

2 Likes