Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Ja, som nevnt - jeg tĂžr ikke kjĂžpe inn mer pĂ„ disse nivĂ„ene - og de kan antakelig gĂ„ enda mye lengre nĂ„r galskapen er i gang. Doordash som taper penger og leverer en tjeneste “hvem som helst” kan kopiere blir kastet penger etter og verdsatt like mye som Equinor.

Vi er jo blitt blinde for tall (milliarder, trillioner, tullioner - who cares?), men det er rimelig snodig at eieren med flest aksjer i Doordash nÄ er god for 25 000 000 000 kroner (25 tusen millioner) - og hele idÚen er levering av fastfood som de ikke klarte Ä tjene ei krone pÄ - selv da alle satt hjemme og bestilte mat i 2020.

3 Likes

Utrolig prising for noe som ikke har marginer og aldri vil fÄ det. Utrolig.

1 Like

Pdx, er det greit Ä spre lÞgner pÄ forumet, som Kaisovski gjÞr her? VÊr sÄ snill Ä rydd opp!

1 Like

JÞss, her snakker vi hÄrsÄr


Jeg regner med @Kaisovski snakker om doordash her?

1 Like

:+1: Jepp:)

1 Like

Av ren nysgjerrighet, hvilke marginer snakker vi om nĂ„r alt dette tesla er blir kommersielt og fanboys fĂ„r substans i uttalelsen “de driver ikke med elbiler”

Det er vel fortsatt et faktum at Tesla opererer pÄ kreditor og statlige midler?

Ekspansjon koster, R&D koster, selvsagt, men skal de ikke tjene helt j*velsk mye penger som modent selskap for Ă„ forsvare prisingen etter konvensjonell verdsettelse(selv med lave renter?), gitt at det kan vĂŠre usannsynlig at alle felt de befinner seg i blir en kommersiell suksess?

Sunk cost er jo et populĂŠrt ordvalg.

Selskapet prises jo som om det er pÄ vei til verdensherredÞmme

1 Like

Det var kanskje doordash, beklager. Vi snakker om ca. 20 prosent netto marginer i 2030. Cirka det samme som Apple og Amazon. Microsoft har 30 prosent.

Det er ikke sant at Tesla er avhengige av salg av kredits for Ä gÄ med overskudd. Overskuddet de siste kvartalene er midlertidig lave pga. kompensasjonspakkene til Elon Musk. NÄr de forsvinner og man fÄr opp produksjon/salg fra nye fabrikker i Kina, Berlin og Austin vil overskuddene bli vesentlig stÞrre. Marginene vil ogsÄ bli bedre pga. god operating leverage. Regn ogsÄ med Þkte inntekter fra FSD som allerede er solgt men ennÄ ikke inntektsfÞrt etter hvert som FSD begynner Ä rulle ut. HÄper alle har fÄtt med seg Tesla Energy som ogsÄ vil vokse sterkt i Ärene fremover. Hva med nye produkter som Tesla insurance og HVAC? Jeg ville ikke veddet mot det som kanskjer er det mest innovative selsksapet i verden.

Uavhengig av “hvis ditt, kanskje datt” sĂ„ er det et faktum at folk er villige til Ă„ betale 1200usd for 1 usd i earnings, i dag. Skal sies at forward PE er pĂ„ rundt 160 og ikke P/E 1200 som idag.

MCAP pÄ nesten 600bUSD, earnings pÄ ca 30bUSD - sÄ trades til 20x earnings.
De prises til p/fcf er 138 for Tesla , SP500 ligger pÄ rundt 17.

Man kan ikke sammenligne Tesla om ti Är med MSFT og AAPL idag, basert pÄ faktorer som KAN bli vellykkede.

Gjelda pÄ 15bUSD(net 7-8) betjenes med salg pÄ 25bUSD samtidig som de er i en ekspansjonsfase. NÄ vet jeg ikke hvordan dette er strukturert, men M.Burrys tweet angÄende emisjon hadde vÊrt en genistrek, da hadde Tesla hatt cash langt frem i tid. NÄr alt er pÄ plass sÄ mÄ Tesla, som alle andre selskap, generere inntekter og levere pÄ guiding.

Som et normalt selskap(og ikke overhypa tech selskap) skulle nok prisingen vÊrt en helt annen. De skal trossalt kjempe om markedsandeler i samtlige segment du nevner, og det er ikke en gitt sannhet at de oppnÄr Þnsket andel.

For meg ser ikke dette ut som noe annet enn en blÄkopi av Apple i en annen industri.

1 Like

SÄ du har ikke fÄtt med deg at Tesla hadde en emisjon denne uken? 5 milliarder dollar. Hvis jeg husker riktig sÄ kan betale ned all gjeld om ikke i dag, sÄ innen et par kvartaler med free cash flow.

Du sier at Tesla er overhypet men er du klar over at NEL er mye stivere priset? Se artikkel i FA her forleden.

Det virker som at du fÄr informasjonen din fra shortere av typen M. Burry som ikke akkurat er objektive. Du gjÞr deg selv en bjÞrneteneste. Se heller pÄ Tesla Daily. Rob Mauer kan Tesla og regnskapstallene til fingerspissene.

Revenues vokser med 50 prosent i Äret . NÄr du sier at salget skal betjenes med 25 milliarder i inntekter sÄ synes jeg det blir feil. De inntektene vokser raskt. Se forecast pÄ hypercharts:

https://hypercharts.co/tsla/forecast

Ikke helt. Det er lett Ă„ kjĂžpe en drĂžm, for all del. Er vel ikke for ingenting at de verste kalles “fanboys” heller da.

Jeg er verken for eller mot Tesla. Jeg er generelt preget av urovekkende prising av selskaper og markeder.

1 Like

Jeg ville ikke kalt det en drÞm. Kanskje det var en drÞm i 2010, men ikke i 2020. Du ville vel ha sagt at Amazon og Apple var overpriset i 2012 ogsÄ. Aksjekursen fÄr kanskje en nedtur i 2021, men kursen vil etter min mening vÊre mange ganger hÞyere i 2030. Hele verdens bilpark skal elektrifiseres og Tesla har 18 % markedsandel. PÄ battery day fikk vi se hvor langt fremme Tesla er ift konkurrentene. Tesla er vertikalt integrert og kan derfor innovere mht. batterier og hvordan de integreres i bilene. Tror de faktisk kommer til Ä Þke markedsandelen.

2 Likes

De som har hÞrt pÄ deg har vel strengt tatt tapt penger til nÄ?
Du skrev vel noe om storting i februar? Hva hadde du tjent mest penger pÄ: kjÞpe aksjer eller shorte?
Tror du aksjekursen til TSLA er lavere eller hĂžyere om 2 Ă„r? Om 5 Ă„r?

Ja, aksjekursen er skyhÞy, og jeg har ikke noen mening om veien videre, men jeg kunne godt plassert feks 5% av aksjeportefÞljen i TSLA, omtrent samme som jeg plasserte i KOA. Kanskje jeg skal gjÞre det om du fÄr rett denne gang og aksjen skulle krasjlande?

Men altsĂ„, overpriset mĂ„ settes i kontekst. Apple hadde nesten ingen konkurrenter slik de entret segmentet, og de som var der var helt akterutseilt. Tesla laget markedet for elbiler, sĂ„ de “tok en for laget”, noe Musk skal ha cred for.

Å eie verdikjeden og ha utsĂžkt innovasjon i alle ledd er helt klart en fordel, men det jeg prĂžver Ă„ si er at i alle segmenter Tesla skal operere, forutenom noen, sĂ„ vil det vĂŠre konkurrenter.

AngÄende elbiler sÄ kan man se hvor mye konkurranse de har fÄtt, som igjen vil resultere i at prisene mÄ ned og marginene opp. Man kan leve pÄ merkenavnet lenge, men hvis prisdriveren i markedet hele tiden er ny innovasjon som skal forandre verden sÄ blir og verdien koblet fra virkeligheten.

Som jeg nevnte, Tesla skal oppnÄ ekstrem markedspenetrasjon i samtlige segment samt holde gode marginer tidlig og lenge for Ä forsvare dagens prising, men igjen kan de fort overraske pÄ oppsiden som vil dra ned multipler betydelig. Dette er ikke svart/hvitt.

Personlig syns jeg det er rart at Tesla er verdt mer enn flere store bilprodusenter i verden til sammen. Tesla er bilverdens svar pÄ Apple, og konkurransen vil ikke bli mindre. Tallene kan ikke forsvares pr.idag, men det vil ikke si at jeg gÄr short/long, men er pÄ utsiden. Ingenting galt i det.

ForĂžvrig er det alltid lurt Ă„ argumentere uten Ă„ trekke frem person eller legge ord i munn:

AltsÄ ikke hÞr pÄ han ene da han er biased, hÞr pÄ han andre for han er ikke det?

Sak, ikke person.

2 Likes

Et lite tips til folk som vil ha en «hedge» pÄ at andre kan ta igjen Tesla nÄr det gjelder FSD. Et selskap, med bakgrunn fra det Israelske Forsvaret, har utviklet et liten og billig Lidar. Allerede fÄtt kontrakt med BMW. GÄr nÄ public via SPEC med et amerikansk «skallselskap». Kan vÊre en stor blÞff, men kan ogsÄ gi skyhÞy return. Man fÄr nesten gjÞre seg opp en egen mening.
Selv tar jeg et lite lodd og rider en hype, hvis den kommer.
Selskapet heter Innoviz
Amerikanske selskapet de gÄr public via heter Collective Growth Corp .
Ligger masse ute pÄ nett.

Link
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-11/lidar-startup-innoviz-to-go-public-in-1-4-billion-spac-deal

Prisen for aksjene hos de store investorene var 10$. Tradingen pÄ fredag startet skyhÞyt pÄ ca 16. Falt sÄ utover dagen til 13. SÄ noen av de tidlige (10$) tok gevinst. SÄ spÞrsmÄlet blir om salget er ferdig eller ikke.

Nettopp

Og ikke minst sende disse dataene til en sentral som kan prosessere dem, og gjennom AI ogsÄ ta lÊrdom. Ingen er i nÊrheten av TESLA der.

Det er lett Ä slÄ Tesla pÄ det, nÄr faktisk 99% av bilene i verden ikke er Teslaer


Mulig Tesla har et lite forsprang, men det er ogsÄ flere andre som er langt fremme, men jobber mer i stillhet pÄ dette.

2 Likes

Er jo helt sykt det Tesla driver pÄ med, men er dere ikke redd at policy kan stÄ i veien for Teslas ambisjoner om f.eks selvkjÞrende taxier? Who has liability.

Dette mÄ modnes, og mens det gjÞr det kommer andre pÄ banen. At Tesla vil vÊre ledende er det vel ikke tvil om idag, men det er billig Ä dilte etter nÄr noen baner vei.

Det er tross alt ikke lenge siden e-mail var djevelens verk
 :smile:

Mobileeye samler inn store mengder data nÄ. Og de vokser forterer enn Tesla i antall biler. Og har vel faktisk flere biler pÄ veien som samler data nÄ enn Tesla. Om det er helt like data, litt mer ukjent. Men de har sensorer ute.

Bare fordi Tesla snakker “hĂžyt” om noe, betyr ikke at de andre som ikke snakker like hĂžyt stĂ„r stille. Det skjer mye i det skjulte, det er en risiko man bĂžr vĂŠre oppmerksom pĂ„.

1 Like