Men altsĂ„, overpriset mĂ„ settes i kontekst. Apple hadde nesten ingen konkurrenter slik de entret segmentet, og de som var der var helt akterutseilt. Tesla laget markedet for elbiler, sĂ„ de âtok en for lagetâ, noe Musk skal ha cred for.
Ă
eie verdikjeden og ha utsÞkt innovasjon i alle ledd er helt klart en fordel, men det jeg prÞver Ä si er at i alle segmenter Tesla skal operere, forutenom noen, sÄ vil det vÊre konkurrenter.
AngÄende elbiler sÄ kan man se hvor mye konkurranse de har fÄtt, som igjen vil resultere i at prisene mÄ ned og marginene opp. Man kan leve pÄ merkenavnet lenge, men hvis prisdriveren i markedet hele tiden er ny innovasjon som skal forandre verden sÄ blir og verdien koblet fra virkeligheten.
Som jeg nevnte, Tesla skal oppnÄ ekstrem markedspenetrasjon i samtlige segment samt holde gode marginer tidlig og lenge for Ä forsvare dagens prising, men igjen kan de fort overraske pÄ oppsiden som vil dra ned multipler betydelig. Dette er ikke svart/hvitt.
Personlig syns jeg det er rart at Tesla er verdt mer enn flere store bilprodusenter i verden til sammen. Tesla er bilverdens svar pÄ Apple, og konkurransen vil ikke bli mindre. Tallene kan ikke forsvares pr.idag, men det vil ikke si at jeg gÄr short/long, men er pÄ utsiden. Ingenting galt i det.
ForĂžvrig er det alltid lurt Ă„ argumentere uten Ă„ trekke frem person eller legge ord i munn:
AltsÄ ikke hÞr pÄ han ene da han er biased, hÞr pÄ han andre for han er ikke det?
Sak, ikke person.