Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Man har lite PR forstÄlse nÄr man kritiserer Musk for Ä sende en tesla ut i verdensrommet


1 Like

Kommet utsettelses oppdatering pÄ forhÄndsbestillinger nÄ. Har sjekket egen reservasjon og den er endret fra sent 2018 til tidlig 2019. Personlig kan jeg leve fint med det sÄ lenge det de leverer blir skikkelig bra.

3 Likes

en mot alle,og alle mot en


stay short folkens :wink:

Da var M3 prĂžvekjĂžrt.
Er noe irritert over at jeg ikke reserverte meg


4 Likes

Nice:

Etter Ä ha ladet batteriet til 99 prosent, kjÞrte vi 500,6 kilometer pÄ motorvei i 90 kilometer i timen, samt noen kilometer i lavere hastigheter rundt halvveis og i byen der superladeren sto. Vi kjÞrte Þkonomisk, men uten Ä skru av klimaanlegget eller andre varianter av «hyper-miling».

– Vi hadde tre prosent batteri igjen da vi ga oss, men tallene er gode nok til Ă„ slĂ„ fast at bilen klarer Ă„ kjĂžre over 500 kilometer i virkeligheten pĂ„ Ă©n lading. Snittforbruket endte opp pĂ„ 140 wattimer per kilometer. Det er bra! sier Nyland.

4 Likes

Ble helt sykt skuffet nÄ. Trodde det var BMW m3
 Men neida!

3 Likes

Ha ha ha😂
Du sÄ ikke at det var Tesla trÄden?
Men jeg er nok usikker mtp Tesla, men bil med riktig utstyr til riktig pris er interessant.
BMW M3 er totalt uinteressant, frem til den evt blir helelektrisk. Men da blir den for dyr.

1 Like

Er det gitt at den blir veldig mye dyrere enn Model 3? Om den kommer innen 2021, sÄ vil den vÊre avgiftsfri i alle fall.

1 Like

Hvis den blir konkurransedyktig ift M3 blir det spennende, blir ogsÄ spennende hva prisen pÄ Tesla blir, ferdig spekka med stÞrst batteri, hengerfeste og hardware for autopilot.
Autopilot er dyr, men jeg tror det er en stor ulempe Ä droppe den, bÄde for eget bruk og ved salg.

Ellers kul bil, men en ulempe at den ikke har stor bakluke ala Model S:

1 Like

Autopilot og premium-interiÞr er et must for meg, men mulig jeg vil gÄ for AWD og kanskje ogsÄ P-modellen (mÄ jo bli en vill akselerasjon nÄr LR-utgaven gÄr 0-100 pÄ under 5 sekunder).

Ganske sikker pĂ„ at jeg velger LR, men om jeg ikke gĂ„r for AWD og P sĂ„ er det mulig jeg velger SR (satser da pĂ„ en “billig” Tesla innen Model Y kommer til Norge). En SR-modell med Autopilot og premium-interiĂžr burde vĂŠre mulig Ă„ fĂ„ for ca 400k NOK.

2 Likes

Noen andre her som er bekymret for om Tesla nÄr mÄlet sitt om Ä produsere 2500 biler pr uke i slutten av mÄneden? Jeg begynner Ä tro at de ikke nÄr det og at det kan komme enda en utsettelse pÄ leveringen her pÄ berget. Jeg gjetter pÄ at utsettelsen kommer fÞrst i sommer nÄr vi nÊrmer oss milepÊlen for Ä nÄ 5000 biler pr uke.

Som Model 3-reservasjonsholder og TSLA-eier, sÄ liker jeg ikke det jeg leser og magefÞlelsen for at de opprampingen gÄr som den skal er ikke god. Men det er jo ikke alltid man skal stole pÄ magefÞlelsen!

2 Likes

bumper opp denne trÄden for Ä sette ting i perspektiv

Ticker TSLA
Navn Tesla, Inc.
BĂžrs Nasdaq
Papirtype Aksjer
Er aktivt Ja
Kan handles Ja
Forrige omsetningsdag 29/03-2018
Referansekurs 266.13
Antall aksjer 125 763 000
Markedsverdi 33 469 307 190

Ticker F
Navn Ford Motor Co. (DE)
BĂžrs Nyse
Papirtype Aksjer
Er aktivt Ja
Kan handles Ja
Forrige omsetningsdag 29/03-2018
Referansekurs 11.09
Antall aksjer 3 807 606 000
Markedsverdi 42 215 689 243

Ticker FCAU
Navn Fiat Chrysler Automobiles N.V.
BĂžrs Nyse
Papirtype Aksjer
Er aktivt Ja
Kan handles Ja
Forrige omsetningsdag 29/03-2018
Referansekurs 20.52
Antall aksjer 1 284 920 000
Markedsverdi 26 366 558 400

Ticker GE
Navn General Electric Co
BĂžrs Nyse
Papirtype Aksjer
Er aktivt Ja
Kan handles Ja
Forrige omsetningsdag 29/03-2018
Referansekurs 13.48
Antall aksjer 10 042 190 000
Markedsverdi 135 368 721 200
2 Likes

Tror ikke dem gÄr konkurs personlig, men men

2 Likes

Syntes denne artikkelen sier mye om hvorvidt Tesla aksjen er overvurdert og hvor noe av skoen trykker.

Det stÄr mot slutten der at tesla droppet den normale preprodusksjons perioden pÄ 9mnd, og tuner produksjonslinjen i takt ned at de fÄr opp produksjonshastigheten. Det virker da i det hele tatt merkelig Ä sammenligne med ford som har 115 Är i bransjen.

Hadde vÊrt mer spennende Ä hÞre hvordan et eller annet nytt merke har klart Ä komme opp i masse produksjon, byd eller noe slikt. SÄ vidt jeg vet sÄ er det unikt i bilhistorien at et nytt bil merke har sÄpass volum Ä fylle sÄ tidlig i livslÞpet.

Kursen har ramlet godt den siste tiden da de har fÄtt dÄrligere kredittvurdering og spekulasjoner rundt hvor lenge kapitalen holder. De trenger inntekter. Ser ut til Ä fÄ en boucne tilbake da produksjonstallene ser ut til Ä stige.

Det stod ogsÄ at dette valget kunne vÊre noe av grunnen til at de ikke oppnÄr guidet produksjonsvolum.
Artikkelen har riktignok Ford i overskriften, men inkluderer ogsÄ produksjonsstatistikk fra flere andre bilmerker. At Tesla har fÄtt til mye tidlig i sitt livslÞp, bestrider jeg ikke. Men nÄ tar de etablerte aktÞrene igjen Tesla i ytelse, og hva skal da Tesla konkurrere pÄ?

1 Like

Vil tro fortsatt de har en god vei Ä gÄ til Ä konkurrere med Tesla pÄ batteri produksjon. Tesla gigafactory vil nok gi de et konkuransefortrinn pÄ masseproduksjon og pris. De andre bilselskapene har helt klart de musklene Þkonomisk som skal til for Ä lage tilsvarende, men det vil ta tid.

2 Likes

The economist har publisert en kritisk artikkel om Tsla-aksjen,se hva Musk svarte


“The Economist used to be boring, but smart with a wicked dry wit. Now it’s just boring (sigh). Tesla will be profitable & cash flow+ in Q3 & Q4, so obv no need to raise money
”

:thinking:

1 Like