Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

(Deleted)

Det er billigere å bygge noe med mindre krefter. Trenger ikke tåle så mye.

2 Likes

(Deleted)

ID4 oppleves som solid og mer enn rask nok til all normal kjøring. Det gjør forsåvidt en Leaf også. De færreste kjøper bil for å slite ut dekkene med 0-100 km/t på 4 sekunder.

Den er større og romsligere enn Teslaen, mye bedre plass inni og baki, mye bedre layout på bilen og bagasjerom. Føles 5X mer solid bygget. No-brainer.

1 Like

Hvert 2. år service. Trommelbremser bak som ikke skal trenge så mye kjærlighet.

Vi har alle ulike behov. Poenget var at TM3 er en nokså liten og praktisk begrenset bil. Ingen hadde kjøpt en bensindrevet TM3 sedan - det er en utdatert formfaktor.

Ser du noen andre sedaner på veien i betydningsfullt antall? Misforstå meg rett, jeg liker godt TM3, men synes alternativene er mer attraktive.

En ID4 har mye mer rekkevidde enn det som behøves til 99,8% av kjøreturene som foretas i Norge. I tillegg er jeg av skolen som fortrekker litt flere brytere for enkel betjening av grunnleggende funksjoner.

Har du kjørt mye Tesla?
Evt hva har du kjørt til nå?

Jeg er helt uenig etter halvannet år med Model 3, faktisk befriende oversiktlig uten noe som helst utenom rattet foran.
Men hvis en har mistet alt av sidesyn er det verre, men da sliter en med å finne knapper også.
Jeg lurer på hva folk skal med alle knappene når de kjører bil.

Siden @anon99163478 ikke svarte på spørsmålet over her så antar jeg at du har null eller svært begrenset tid bak rattet i Tesla.

Alle elbiler føles raske ift vanlige fossilbiler, spesielt opp til 50-70 km/t.

Er det ikke greit at man har forskjellig smak, må ikke alltid utdypes. Av og til er det bare slik :slight_smile:

Ikke ta det personlig, si… :slight_smile:

Jeg foretrekker enkelt og greit et håndtak på hanskerommet, en volumknott jeg kan vri, en knapp for hurtigvarming av bil/frontrute osv osv…

Jeg har ikke noe problem å skjønne valgene Tesla har tatt, men det er ikke bare til det bedre. Fordelen med fysiske gjenkjennbare knotter er at man ikke trenger sidesynet på en skjerm, men på veien mens handa «vet» hvor knappen er og kan betjene den.

Anyways - God helg!

5 Likes

Men det holder ikke med fysiske knotter da. På skikkelig gamle biler så var det vribryter for å stille mellom luft i trynet, på henda, på ruta osv. Også var det skyvebryter for varmere/kaldere. Også en vribryter for viftestyrke. Alt kunne håndteres i blinde.

På Avensisen min, så har du fysiske knapper, men de er koblet opp mot et display, så du må trykke en gang, se på displayet hvor lufta kommer, trykke en gang til osv til du ser riktig symbol. Det er i tillegg litt lagg. Samme med vifteknappene, men de er litt shitty, så ikke alltid alle knappetrykk blir registrert. Også er de knøttsmå. :stuck_out_tongue:

Hvis man først skal ha fysiske knapper, så må man gjøre det skikkelig, ellers kan man like gjerne finne på noe annet.

3 Likes

En annen ting er om en trenger å endre luftstrøm. Temperatur er greit, men det kan da ikke bli enklere enn å trykke inn høyre knapp på rattet og si feks 23,5 grader?

Når det gjelder radio så bytter en kanal med hjulene på rattet, samme med volum.
Men noen vil ha knapper for ditt og datt. Da er feks Kia et godt valg, det var ihvertfall rikelig med knapper på Soul, men jeg savner ingen av de.
På samme Soul var det knapper på midtkonsoll mellom setene, ikke spesielt trafikksikkert.
Men smaken er som baken…jeg digga interiøret på Tesla 3 når den ble presentert i -16, jeg digger det enda mer når jeg kjører bilen.

2 Likes

https://www.youtube.com/watch?v=PksNSD3yxtE

Shorterne skyr ingen midler.

Du mener det er de som sprer usanne nyheter om tesla?

Litt flåsete kanskje, men det er påfallende hvordan saker uten endelig konklusjon hausses opp i media. Politiets teori over virker ikke sannsynlig.

Er jo samme med de som prøver å disse det ned, regner med svaret kommer etterhvert :slight_smile: Uansett uheldig for Tesla og ikke minst for de som ble rammet.

Forøvrig:

3 Likes

Fakta er no dritt…

1 Like

image
image

1 Like