Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Sammenlignet med 500k for Tesla. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Da knuser nok VW snart Tesla, for Tesla skalerer ikke opp, kommer nok ikke til å levere Model Y i bøtter og spann fra Berlin osv osv
Tesla står nok på stedet hvil…

1 Like

Skal kjøpe meg en model y fra konkursboet om ikke lenge

3 Likes

VW sold more than 9.3 million vehicles worldwide last year. If deliveries are flat in 2021 – a conservative assumption – and 8% of sales are EVs, the company will sell roughly 745,000 battery-powered autos. Tesla delivered almost 500,000 cars last year and expects more than 50% growth in 2021, implying it will hand over at least 750,000 vehicles.

Ref: VW’s EV Sales Target Suggests Tesla Gap Could Close This Year - Bloomberg

2 Likes

Jeg tror ikke VAG leverer i nærheten av 197% hvert år, men det er vel rimelig å tro de kan matche Teslas vekst og vel så det noen år fremover?

1 Like

Jeg tenker at det “bare” er batterikapasitet og lønnsomhet som holder VW tilbake. Jeg forutsetter da at elmotorer ikke er et hinder. Mao, jo billigere batteriene blir og jo bedre tilgjengeligheten blir, jo fortere kommer de tradisjonelle bilprodusentene til å levere store deler av salgene sine som elbiler.

Spørsmålet blir jo hvordan det blir med batterier framover? Kommer noen til å klare å komme med noe som revolusjonerer bransjen når det kommer til skalerbarhet (økning i produksjon) og kommer noen til å klare å revolusjonere prisutviklingen? Sistnevnte tror jeg kanskje ikke helt på, prisene på batterier faller jo allerede kraftig. Førstnevnte? Jo, det tror jeg kan være mulig.

Teslas nye 4680 batterier vil gjøre det:

https://www.dnv.com/feature/tesla-battery-day-energy-transition.html#:~:text=On%2022%20September%2C%20Tesla%20announced,of%20manufacturing%20capacity%20by%2069%

1 Like

VAG kommer ganske sikkert ikke til å selge 745.000 EV i år. Men neste år kommer de garantert til å selge over en million, og det er absolutt ikke sikkert at Tesla kommer til å selge flere enn dem allerede da.

1 Like

Akkurat hentet en konebil til fruen i Oslo og på vei nordover. Dessverre ingen Tesla og kun 32mil WLTP. Men… herregud for et makkverk ladenettverkene til «konkurrentene» er. Har aldri savnet supercharger nettverket så mye som idag. Evig rekke med problemer på laderne til fortum og mer. Ionity funket ikke engang, og deres betalingsløsning var kanskje den dårligste av de alle. Fant ingen app engang. Kun scanning av qr kode.

4 Likes

Skulle nok latt kona velge bil :wink:

Nice, ionity har prestert å belaste meg 1600kr også, uten å få ladet 1 watt…

1 Like

Finfin recovery på tesla, premarket er den oppe igjen på 50 dagers snittet

2 Likes

Det ble en trist og lei dag for Sintebjørn kong Valemon, Tesla banket seg opp gjennom 50 dagers som det var smør

1 Like

Tesla kutter prisene på model 3 SR med 12,5%. Utgangspris på 349.900,- nå. Markedets beste bang for the buck nå?

Garantert grunnet kina produserte biler. Har kommet inn et hav med inventorybiler nå hvor alle er bygd i kina. For noen uker siden var alle Mod 3 SR inventory jeg kunne finne bygd i freemont

1 Like

Det var dritt! Jeg hadde tenkt å selge min -19 til 340-350!
Litt for sent ute. Da blir det muligens en ID4 1st Max til salgs snart…

Kommer jo på 395 tusen med alt så ikke så rimelig after all. Kun 30 tusen opp til en ID4 - og da er valget lett.

Må vel mer opp enn det om du skal ha noe som helst utstyr på den ID4en.
480k for business med metalic farge og vinterdekk pakke.

Id4 1st med bra utstyr og krok gikk for 425, og noen lavere enn det.

En mye større og bedre bil enn TM3.

1 Like

Hva den gikk for og hva du får den til idag er vel to forskjellige ting.
Større er den ja, men om det er en bedre bil kan vel diskuteres. Om jeg hadde valget ville jeg nok alltid valgt en tesla over en VW, da jeg verdsetter deres teknologiske løsninger, samt at de er ledende på effektivitet og som jeg i det siste har opplevd, ladenettverk.

2 Likes