Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

4 seter er det ikke det? Kun Max som har 5?

Ville en spare penger så kjøpte en ID4, Enyaq er dyrere. Jeg betaler 501.000 for ID4 1st Max, med 21" sommerhjul, 20" vinterhjul, hengerfeste, takbøyler, pakke med bagasjeromsmatte og skvettlapper (som VW tar latterlige 2000 for!)
På denne bilen er vel hele lista med ekstrautstyr krysset av, bla glasstak, el seter med massasje, Matrix lys osv osv

Jeg var innom Skoda på Forus, der stod det en Enyaq prisa til kr 568.000…

Den store forskjellen der er vel firehjulstrekk kontra ikke?

Begge er bakhjulstrekk.
Edit: ID4 leveres ut nå, Enyaq om noen uker, kanskje…

Model 3 performance med 4 hjustrekk slår begge to mener jeg… samme pris som enyaq

2 Likes

Da er du definitivt i en annen liga!
Men min neste Tesla blir sannsynligvis Model Y, hvis ikke Model 2 blir sykt kul da😀

De skal tjene solide 23 milliarder dollar i året på å selge forsikringer? Om de ikke klarer å lage en fungerende selvkjørende flåte, så skal de lage et ganske vanlig taxiselskap som de skal tjene 42 milliarder dollar i året på? For altså å regne hjem en MCAP på Tesla til tredve ganger VAG i et bullscenario hvor Tesla selger like mange biler som de allerede gjør (som altså er tyve ganger mer enn Tesla i dag).

Tenker det kan være greit å dvele litt ved disclaimeren: “While ARK’s current assessment of the subject company may be positive, please note that it may be necessary for ARK to liquidate or reduce position sizes prior to the company attaining any indicated valuation prices due to a variety of conditions including, but not limited to, client specific guidelines, changing market conditions, investor activity, fundamental changes in the company’s business model and competitive landscape, headline risk, and government/regulatory activity.”

2 Likes

Mulig jeg har misforstått sitatet, men de kan ikke garantere å sitte på alle aksjene til evig tid?

Ja.

Jeg tenkte selv rundt nyttår på at jeg kanskje skulle kjøpe Tesla når amerikanerne begynte å laste opp Robin Hood med stimulansepenger, og det tror jeg analytikerene her har tenkt på også.

Ikke helt sikker på denne.

På den ene siden, tidenes hvitvaskingsmulighet.

På den andre, hva skal Tesla med milliarder på bok i bitcoin som ikke skal veksles?

På pluss siden … ?

110% økning i leverte biler i forhold til q120.

9 Likes

Haha her blir det brent shorts både til frokost og kvelds

1 Like

Sånn for litt mer relevant sammenligning, så leverte de 180.570 biler i kvartalet før. Som altså betyr en økning på 2,4%.

Vet du hva feks VW, Toyota og feks mindre produsenter som Mitsubishi og Subaru leverte Q1 og Q4 20 vs Q1 21?

De er kapasitetbegrenset så er ikke så rart. Er ikke levert en eneste mod y i Europa fordi de venter på giga germany.

“Det kom en båt fra Amerika, og dette påvirker naturligvis marstallene […] Mest registrerte modell i mars ble Tesla Model 3 med 2196 eksemplarer”

Som svar til deg @Duogdu: VAG har ikke rapportert tall for Q1 ennå, ,men de leverte 824.800 i januar og 651.600 i februar 2021. Tilsvarende tall for 2020 var 836.800 og 546.300. Men de tallene er jo ikke så interessante. Det er mer interessant at de økte salget av EV fra 2019 til 2020 med 197% til 134.000 (25% av Tesla. Dette er altså eks. plug-in) og ser for seg å øke med nesten like mye i år. Og i følge CEO er “well on track” til å overta som verdens største produsent av EV innen 2025. Men nå tror jeg heller at jeg skal starte en tråd for VAG i stedet for å spamme ned denne tråden om selskapet. :sweat_smile:

1 Like

Var det årsproduksjon? Altså fra 40-50.000 til 134.000?

134000 BEV overlevert.

1 Like