Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

:red_car: :eyes:

1 Like

Hadde heller kjøpt en “moped” elbil til 35k som går litt sakte enn en moped til kidsa når de blir 16. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Forøvrig anbefaler jeg ikke en tur innom nettstedet arngren.net. Det er som en tidsmaskin til geocities

2 Likes

Du kan ikke linke dit uten at man må ta seg en kikk da!?!? Tror du jentungen på 7 hadde blitt kongen av haugen hvis hun hadde kjørt til skolen i denne? :see_no_evil:

- Anbefalt alder : fra 2 år til 7 år (Kommer ann på barnet og kjønn).

… jeg dauer :smiley:

1 Like

HAHA, det er det verste jeg har sett

Så lei av dette oppgulpet her. Kjøper du deg en tesla så skal du sannelig få forsvare kjøpet ditt med nebb og klør, for det er ikke måte på hvor dumt kjøp det er :sweat_smile:

1 Like

Hvis man skal ha en sedan til rundt 400k, så må jo en Model 3 være veldig, veldig lønnsomt i Norge. Sparer vel fort 10k på bensin i året og en god del på bompenger.

1 Like

Jeg anser folk som kjøper seg ny bil idag som ikke er EL for å være økonomisk handikappet, evt EXIT rik.
Kan moderere meg litt og si de som drar å kjøper seg en folkelig bil som ikke er EL, typ i rangen Mondeo → BMW 5 serie. Dette gjelder også de som kjøper hybrid, de anser jeg i tillegg til å være økonomisk handikappet, til å være mentalt handikappet.

2 Likes

Kjøpte dog selv en bensinbil for to år siden, men trengte stasjonsvogn også kostet den bare 269k (2 år gammel). Neste gang jeg skal kjøpe, så antar jeg det finnes et bedre utvalg av elbiler som gjør at jeg kan kjøpe. Tilbake i 2018, så var det liksom bare Model X til 800k som var alternativet. Kjører langt på bensin for mellomlegget på 531k :see_no_evil:

2 Likes

Det var brukt, det anser jeg som OK. Tenker spesifikt på de som kjøper nye biler, og da spesielt nå som det er blitt veldig mange alternativer i EL kategorien.

2 Likes

For min del, så venter jeg egentlig på en elbil fra Toyota. Kundeservicen der er helt super. Hadde en 9,5 år gammel bil som hadde fått rust i noen stag under. Det tok de på goodwill. Lykke til å få noe slikt på andre merker :stuck_out_tongue:

3 Likes

Hadde en Carina E som min første bil i ungdomsårene. Fantastisk kvalitet. Kjøpte deretter en Celica 2003 modell som jeg storkoste meg. Som du sier er alltid servicen fantastisk hos Toyota.

2 Likes

Så aldri den posten som nå er slettet, så mulig det er den du referer til. Dette forumet heter TekInvestor og tråden har tickeren til Tesla i seg. Da er det selskapet og aksjen, og ikke bilen i seg som er relevant å diskutere - det finnes det en annen tråd for.

Takk for leksjonen. Ja, det var et svar til posten som ble slettet.

Forøvrig interessant at du fra et investorperspektiv synes bilen(produktet) er offtopic i tråden Tesla

4 Likes

Sikkert et relevant svar til det som ble slettet. Jeg trodde kanskje det var en reaksjon på det jeg satte i gang lenger oppe.

Det er selvfølgelig relevant å diskutere produktet om man gjør det med tanke på hvordan det selger og kommer til å påvirke selskapets inntjening og overskudd. Men sånne subjektive og følelsesladede argumenter for eller i mot å kjøpe den eller den bilen synes jeg blir off-topic.

Warren Buffet`s lærdom.


image
image
image
image
image
image
image
image
image

2 Likes

Men alternativene er ikke begrenset til Tesla eller bittesmå startups i periferien av bilindustrien. Les dette, wake up and smell the coffee!

The company’s overall sales target for electrified vehicles, including plug-in hybrid models, is 1 million this year, with half of them battery-only EVs, CEO Herbert Diess told the Financial Times.

“The Group aims to be the global market leader for electric mobility by 2025 at the latest,” VW said in a release Tuesday.

Her er en artikkel om fremstøtet:

1 Like

Det er nå to uker siden jeg begynte å plage folk på denne tråden med å snakke om Volkswagen. På de to ukene har VOW steget vanvittige 63% (og dette er en aksje som har ligget mer eller mindre flatt i fem år). Denne stigningen har kommet utelukkende pga. at markedet har fått øynene opp for at Volkswagen med stor sannsynlighet kommer til å utkonkurrere Tesla i EV-kappløpet.

4 Likes

416.000kr for 354km rekkevidde på en typisk vinterdag på bare veier og snøføre. Den har da endel større bagasjerom enn Model 3 som er en konkurrent prismessig. Ytelsesmessig, så er vel Model 3’n mye skarpere :stuck_out_tongue:

Jeg ser på dette som et tegn på at vi kommer til å se et ras av konkurransedyktige elbiler fra de etablerte bilprodusentene.

1 Like

Og kinderegget fra VOW er at de lager denne i tre utgaver. Om man vil spare litt penger, så kjøper man den nye Skodaen. Og om man vil snobbe litt oppover, så kjøper man Audien som straks kommer.

Porsches kommende bil i denne klassen er angivelig bygget på samme plattform som Taycan (som deles med Audi GT allerede), så den blir noe annet.

1 Like