Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det er enkelte eldre modeller som fikk sw-begrenset ladehastighet. Årsaken var at disse hadde gratis lading og hadde pga hyppig bruk av superladere redusert levetiden på batteriet. Dokumentasjonen sier tydelig at hurtiglading og lading til 100% sliter på batteriet.

Tesla tenker da at, ok, folk passer ikke på bilene sine så da lar vi bilen hjelpe dem med det. Imidlertid vil saksøkerne fortsette å ødelegge batteriet i stedet. Og det er bare tull at Tesla ikke har informert om dette. Det har vært velkjent helt siden det ble innført.

3 Likes

Tak for forklaringen.

1 Like

Prisingen på tesla aksjen har kanskje vært ekstrem, men jeg er per nå ikke i tvil om at de kommer til å bli ett av de store bilselskapene I fremtiden. Mange går nok under mens Tesla fortsatt ligger på første plass I elbilracet. Og ser ikke at noen kommer til å vippe dem av den tronen I nærmeste fremtid.

1 Like

Har du SETT statistikken i Norge?

2 Likes

Statistikken for Norge har absolutt ingenting å si for salget til Tesla. De selger alt de klarer å lage. I USA får man ikke levert MY før i juni. Når det er såpass stor etterspørsel så prioriterer de nære markeder som gir bedre marginer (pga. lavere fraktkostander).

1 Like

Ja, det er ikke så rart når man tenker på hvor mange biler de har solgt her i landet de siste årene…

En gang i fremtiden vil resten av verden også begynne å kjøpe elbiler slik som vi gjør. Vi er såvidt inne i ett enormt skift i bilmarkedet.

1 Like

God stonks dag i TSLA i går. Spennende å se om den går videre. :money_mouth_face:

1 Like

Lol, tangert av MG… :grimacing:

Tesla har noen små mnd og noen svært store, trodde alle var klar over dette. Er vel bare å se statistikk for hele 2020.

Leste du statistikken du postet?
Tesla har økt med 63% til nå i år ift samme tid i fjor.
Snart kommer Model Y, litt lenger frem kommer Model 2 osv osv
Cybertruck kommer til å ta store markedsandeler blant håndverkere, er jo en drømmebil! Seks seter og stor lasteplan til lav pris.
I tillegg kjører den i fra flesteparten av fossilbilene😉

Expected revenue growth this year

Tesla: 55%
Snap: 53%
Pinterest: 49%
Uber: 44%
Zoom: 43%
Roku: 42%
Airbnb: 40%
Shopify: 37%
Square: 36%
Nvidia: 31%
Twitter: 29%
Facebook: 25%
Etsy: 25%
Amazon: 23%
Salesforce: 21%
PayPal: 20%
Netflix: 20%
Spotify: 19%
Microsoft: 15%

5 Likes

Dette engasjerte merker jeg!

Poenget mitt er ikke at Tesla lager dårlige biler, eller at de ikke “fortjener” å selge mange biler. Poenget mitt er at Tesla som selskap er grovt overpriset sett i forhold til f.eks. VAG.

Vel, Norge har etterspurt omtrent 5% av verdens el-biler foreløpig, så helt ubetydelig er det ikke. Andelen fremover blir naturligvis lavere i takt med at EV tar over verden. Poenget er at Norge er et modent marked nå, som alle produsentene satser på. Derfor er hvilke trender man ser her absolutt interessant. Det spesielle er at både kjøpekraft og avgifter på fossile biler er ekstremt høyt, slik at etterspørselen etter dyre el-biler blir høyere her enn i resten av verden - noe som gavnet Tesla i mange år.

Du tenker at markedet “naturligvis” er mettet på Tesla, og at det må “må gå litt tid” før etterspørselen tar seg opp opp igjen? Den logikken er jeg i så fall ikke med på.

Alle merker har naturligvis veldig mange registreringer de månedene de leverer ut nye modeller. For Tesla var disse månedene mars, september og desember i fjor, da de leverte veldig mange model 3. For fjoråret som helhet så registrerte VAG over dobbelt så mange el-biler som Tesla i Norge.

Her skjønner jeg ikke hvilket tall du ser på, men model 3 er altså på 13. plass blant registrerte biler hittil i år, milevis bak e-tron, XC40, Leaf, Polestar 2 og Mercedes EQC.

Snart kommer Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4 e-tron og en drøss med andre konkurrenter til model Y…

Og det er jo hva man må forvente VELDIG langt inn i fremtiden også, dersom man skal kunne regne hjem prisingen av TSLA. Og jeg har ingen tro på det, når man nå ser hva konkurrenten klarer å stille opp med.

1 Like

Du snakker om prisingen på aksjen. Jeg snakket om selskapet og dets plass i fremtiden. Apples and oranges

Analytikerne i USA er tydeligvis uenig med deg. For et par dager siden lå kursen under gjennomsnittelig kursmål. Høyest kursmål per i dag er Alex Potters på 1200 dollar. Har du analytiker bakgrunn og brukt mye tid på å sette deg inn i fremtidsutsiktene til Tesla eller leser du bare overskriftene på E24? Det virker som det sistnevnte.

Det var ikke meningen å være ufin. Beklager.

Du sier at man må forvente 55 % vekst veldig langt inn i fremtiden for å forsvare dagens kurs. Tesla har sagt at de skal vokse 50 % i året frem til 2030 og at de da vil selge 20 millioner biler. Hvis du ganger det antallet med 50 000 dollar så får du 1 trillion dollar i salgsinntekter. Hva slags PS kan man regne med 5, 10 eller 20 kanskje? 5 trillioner mcap er jo ganske stort det.

Og det er uten noe annet som energi, FSD, lisensiering av teknologi, robo-taxi mm.

1 Like

Frem til dette tidspunkt i fjor hadde Tesla ift tabellen du la ved solgt 277 biler.
I år på samme tidspunkt har Tesla solgt 455 biler. Synes det er en pen økning.
Men ingenting er bedre enn at utvalget blir større og flere kjører elbil, noen trenger åpenbart en elbil som ser ut som en dieselbil, feks Enyaq og eTron , bra det er biler for de også.

Som jeg også skrev så er det faktisk ikke bare VAG og andre konkurrenter som kommer med nye biler, siterer meg selv:

« Snart kommer Model Y, litt lenger frem kommer Model 2 osv osv
Cybertruck kommer til å ta store markedsandeler blant håndverkere, er jo en drømmebil! Seks seter og stor lasteplan til lav pris.»

I tillegg åpner fabrikken i Berlin, tror også at Tesla Made in Germany kommer til å høres bra ut i manges ører…ikke utenkelig at Tesla får bukt med kvalitet heller…

2 Likes

Men den som de presenterte i nov 2019 kommer ikke til europa ?

Cybertruck blir vel kun lansert i nordamerika tror jeg.

Er det endelig eller er det noe en tror?
I Europa må den bli registrert som lastebil og da gjelder andre regler, mtp beskyttelse mot fotgjengere.
Om en ender i fronten av en trekkvogn eller en høyteknologisk Cybertruck med alle førerassistent systemer er vel ett fett? Sjansen for at CT stopper er større enn for vogntoget…

Ikke til Norge eller Europa.

1 Like