Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det blir spennende Ä se. Norge er vel et rimelig spesielt land i sÄ mÄte. Her har jo gud og hver man rÄd til en millionbil som er fritatt en hel bunch med avgifter.

My guess er at Teslamarkedet her er rimelig mettet og at de fleste venter pÄ refreshen av X og S fÞr de kjÞper ny. Makes sense? Vet ikke om nÄstatusen lar seg bruke som markedsindikator :slightly_smiling_face:

Hvor mye tjener VAG og de andre dersom avgiftene skrus opp og de mÄ vesentlig ned med prisene for Ä konkurrere med Tesla som jeg har hÞrt har bedre marginer pga mer effektiv produksjon osv?

Har Tesla mer effektiv produksjon? Har jeg ingen tro pĂ„. Og de tjener jo knapt penger, og hadde gĂ„tt i minus i fjor ogsĂ„ om de ikke kunne selge “environmental credits” til de andre produsentene i USA. Som det ble poengtert over i trĂ„den her, sĂ„ har Tesla flere ansatte per produserte biler enn VAG f.eks.

Her i Norge har “kunstig mange” rĂ„d til X og S ja. Men mĂžter de samme konkurrentene i andre markeder priset tilsvarende. Og samme med model 3.

De bygger jo ut litt samtidig som de innoverer da
 :slightly_smiling_face: Var vel tre-fire gigafabrikker under konstruksjon i fjor? Usa, kina, tyskland?

De har vokst og investert voldsomt de siste Ärene ja - det betyr ikke at de kommer til Ä tjene mere penger enn konkurrentene i fremtiden - nÄr de altsÄ ikke gjÞr det i dag.

Hadde i grunnen forventet at noen Tesla fanboys skulle ha kommet pÄ banen for lenge siden nÄ og hamret lÞs pÄ hva jeg skriver :sweat_smile:

De er mest aktive pÄ grÞnne dager :slight_smile:

AltsÄ. Vekst er jo vekst. Hvor mye tjener Amazon?

USD 386 millarder

De er lĂžnnsomme, Tesla er kun lĂžnnsomme pga salg av grĂžnne sertifikat(eller hva man kaller det)

1 Like

Hvor langt tidsrom tjente de lite penger fĂžr de var mature? Aka vekstfasen.

Lenge. Men det er ikke en relevant sammenligning synes jeg. Amazon gikk fra Ă„ vĂŠre de fĂžrste og totalt dominerende i Ă„ selge fysiske bĂžker pĂ„ internett, og har gradvis blitt til noe helt annet i dag. Tesla har konkurrenter til det de lager NÅ. Og alle de andre bilprodusentene er like mye pĂ„ ballen i forhold til nye mĂ„ter Ă„ eie/dele/leie/bruke biler som Tesla er (som vel er det noen mener er det som kan forsvare prisingen av Tesla).

Er vel der de har gjort pengene. :slight_smile:

Nei, ikke ennÄ da. Men pr. nÄ, i et dÄrlig kvartal vil det vÊre lett Ä pynte pÄ resultatet med Ä selge noen lekepenger (nÄ hisser jeg sikkert pÄ meg en helt ny gjeng :sweat_smile:)

Det som er kult Ä se er at «alle» tror at «de store» kommer med nye elbiler som tar rotta pÄ gamle Model S og Model X.
Det ser ut til at folk glemmer at ogsÄ hos Tesla gÄr utviklingen videre.
Tesla skulle jo gÄ konkurs i 2013-2014-2015 osv osv osv
Det har enda ikke skjedd.
Hva med Model 2 eller hva navnet blir? Bil til 2-300.000?
Kommer ikke den til Ă„ selge?

Jeg er verken investert i Tesla eller har peiling pÄ bilproduksjon, men det ser ut til at noen mener Tesla gjÞr noe bra og har rimelig gode marginer pÄ bilene de produserer og selger.
Hvor mye penger bruker feks VAG pÄ markedsfÞring? Hvor mye bruker Tesla?

Jeg er fan av Elon Musk og det han fÄr til, og jeg driter i om folk synes jeg er idiot som kjÞrer elbil og spesielt Tesla da. Jeg vet jo at jeg har kjÞpt den desidert kuleste bilen for meg til 402.000 kroner.
SÄ fÄr folk syte Ä klage over Äpninger mellom karroserideler osv osv osv.
Tesla Stavanger er ogsÄ bra nÄr det gjelder service for meg, hvordan andre opplever de vet jeg ikke, jeg har kun hatt god erfaring.

2 Likes

Er plass for tesla ogsÄ, men nÄr de store satser sÄ vil de miste markedsandeler.

Hvor stort er elbilmarkedet nÄ kontra total size egentlig? 1%? Mindre?

Aner ikke hva totalen er, men det vokser fort nÄ for mange land har innfÞrt stimulerende tiltak rettet mot elbil under pandemien.

I 2019 ble det solgt 75 millioner biler WW. Og 2,1 millioner av dem var EV (inkludert plug-in hybrider). AltsÄ 2,8%
 For 2020 forventer man at tallet er 3,24 millioner (og i fjor ble det solgt fÊrre biler totalt)

Og EV kommer til Ä ta over fullstendig i lÞpet av ti-tyve Är. Det skjÞnner ogsÄ de gamle store (og er derfor f.eks. Ford ofrer sin sterkeste merkevare pÄ denne desperate mÄten).

Om noen vil fordype seg i en kilde som er veldig solid, og i hvert fall ikke biased til fordel for EV:

https://www.ev-volumes.com

Hvilken Tesla til 400.000 har du? Visste ikke at de kosta sÄ lite :grinning:

Jeg har Model 3 SR+ med hengerfeste og vinterdekk. Er dyrere nÄ, koster vel 399 uten hengerfeste og vinterdekk, ca 425 me vinterdekk og hengerfeste.
Jeg venta pÄ Kia eNiro med hengerfeste men det kom aldri. Heldigvis. Aldri mer bil led forhjulsdrift. Den hadde ogsÄ blitt dyrere enn Teslaen.

2 Likes

Det lyder lidt underligt hvordan det kan ske.