Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det betyr vel at de tar ut investeringskostnader og kun beholder kostnader knyttet til driften?

SÄnn sett ganske fornuftig, men det gir jo blÄere tall og ikke rÞdere tall.

Sprer investeringskostnad utover.

PÄ samme mÄte som vi i Norge avskriver pc-kjÞp o.l. over flere mÄneder/Är?

Tesla har mye hþyere bþrsverdi enn Ford


kan stemme at det mest er for det ja, men uansett sÄ kan du alltids betale noen fakturaer for tidlig, bestille flere deler etc. for Ä legge kostnadene et annet sted enn i gull kvartalet Q3.

Det er ikke fÄ ganger jeg har blitt bedt om Ä kanskje fakturere en mnd tidligere/senere av bÞrsnoterte seldkaper.

Da gjĂžr de andre ting en produksjon riktigere enn Ford.

Ford lager mer biler og tjener penger :wink:

Tesla er priset pÄ luft og kjÊrlighet. Samt fremtidsvisjoner.

2 Likes

Luft, kjĂŠrlighet, 400.000 preorders og fremtidsvisjoner.

Er uansett enig i at de er hĂžyt priset, dog ikke helt ufortjent som mange skribenter mener.

Gleder meg til Ă„ fĂžlge med fremover!

Uansett spennende Ă„ se hva som skjer fremover. Blir en vanskelig tid for Tesla fremover om de ikke klarer Ă„ levere positivt resultat i lĂžpet av 2018, men det er vel modus operandi for Tesla/Musk Ă„ love mer enn de kan holde? :wink:

Dette gikk da fint. StĂžrre tap en ventet (som ventet), men bekrefter plan om lĂžnnsomhet i Q3 og videre. Elon sa til og med unnskyld til de han var en smule krass mot i forrige komfcall. Aksjene + 9,29 % i ettermarkedet.

https://seekingalpha.com/article/4193497-tesla-tsla-q2-2018-results-earnings-call-transcript

2 Likes

Mye spennende nyheterer her, men Q3 og Q4 mÄ bli de mest spennende kvartalsrapportene. Klarer de Ä vise her at de kan bli lÞnnsomme, sÄ burde det bli ganske vanskelig Ä vÊre short.

Er det noen som har kikket litt i regnskapene pÄ inntekter og kostnader? Gitt at Tesla nÄ sier de skal klare Ä produsere et sted mellom 50-55k av modell 3 i lÞpet av Q3, burde det ikke da vÊre ganske greit Ä regne pÄ om det holder for Ä gÄ i null, evt. Þrlite i pluss?? Kan anta at produksjon av S og X forblir flat, f.eks.

Alt stÄr og faller pÄ hvor gode marginer de klarer Ä fÄ til pÄ Model 3-salgene. Pt. er den ganske dÄrlig (under 10% tror jeg).

Hvis vi gjĂžr fĂžlgende antagelser:

  • samme utgiftene som i Q2 (forhĂ„pentligvis ikke da de nok har spart inn noen dollar her og der)
  • samme inntekter utenom Model 3
  • 55000 solgte Model 3
  • snittpris pĂ„ 50000 dollar (kun LR og Performance leveres i Q3, sĂ„ kanskje litt lavt)

Da mÄ de ha en margin pÄ 27% pÄ Model 3-omsetningen for Q3 for Ä dekke inn underskuddet i Q2 (ca. 750 millioner dollar).

Jeg tror det skal holde hardt Ä klare Ä gÄ i null eller pluss i Q3. Da skal de i sÄ fall ha redusert utgiftene drastisk, fÄtt maksimal snittpris pÄ Model 3 og klart Ä Þke marginene maksimalt pÄ bilen. SvÊrt lite sannsynlig at de klarer alt det.

Med forbehold om at jeg har regnet forferdelig galt. :stuck_out_tongue:

Fint regnestykke, Georglu! Kan se ut som Sissener har akkurat samme regnestykke :slight_smile:

Jeg har ikke noe peiling pÄ bilproduksjon og hva slags marginer som er vanlig, men sitter med en magefÞlelse av at det blir hardt for Tesla Ä gÄ i pluss i Q3. Har ingen aksjer i Tesla, men er jo uansett spennende Ä fÞlge med de neste mÄnedene!

Det er stor sannsynlighet for at jeg er altfor konservativ og at de gÄr i pluss i Q3. Ser i alle fall ut som om markedet tror pÄ det med gÄrsdagens kursoppgang pÄ ca. 16%!

Jeg ser nÄ at Tesla forventer Ä selge mange flere Model 3 enn de forventer Ä produsere i Q3 (de har nok mange pÄ lager etter Ä ha utsatt en del salg for Ä nÄ 200.000 biler solgt i USA i begynnelsen av Q3 i stedet for i Q2), gjennomsnittsprisen kommer til Ä vÊre hÞyere enn 50000 dollar (nok nÊrmere 60000 siden halvparten solgte er Dual Motor og Performance som selges for godt over 60000 begge to), CAPEX blir redusert med en 1 mrd dollar for 2018 (fra 3,5 til 2,5 mrd dollar) og at utgiftene ellers for andre halvÄr sannsynligvis kommer til Ä vÊre lavere enn for fÞrste halvÄr pga restruktureringene som er gjort.

Synes denne YouTube-eren gir en okay gjennom av kvartalstall og conference call: https://www.youtube.com/watch?v=62uGPfS8A6k

Jeg er i alle fall BULL TSLS inntil videre.

1 Like

Tror mange glemmer denne nĂ„r de tenker “b-b-b-b-but audi/bmw/hyundai wil make an electrical car”, de har ikke tilgang pĂ„ nok batterier for masseproduksjon. Punktum.

3 Likes

Og jeg leser ofte at NÅ skal vi satse pĂ„ batterier og bygge vĂ„re egne fabrikker, bla, bla
 Men jeg er ennĂ„ til gode Ă„ lese om at de har fabrikker oppe Ă„ kjĂžre som produserer noe i nĂŠrheten at det Tesla/Panasonic leverer.

Ja, det finnes konkurrenter til Tesla, men ingen er ennÄ i nÊrheten Ä produsere mange nok biler. Jeg tror vi fortsatt er Är unna seriÞse konkurrenter til Tesla.

1 Like

Skjer mye i Europa. Men ingen tvil om at de ligger litt bak

The German-based consortium of 17 companies and research institutions plans to build two foundries, where lithium-ion battery cells are custom produced to customers’ specifications. The two factories aim to have a capacity of 34 GWh by 2028. Men dette viser ogsĂ„ hvilket behov man ser for seg komme de neste Ă„rene.

Siste jeg leste var at bÄde VW og Toyota vil satse pÄ batterier, men at de gÄr rett pÄ Solid State-teknologien. Etter hva jeg forstÄr betyr det at produksjon i store kvanta ligger minst noen Är frem i tid. Solid State-teknologien er langt fra moden.

VG i morgen: “Teslasjefen sammenlikner investorer med Hitler” :grin:

3 Likes