Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Best pop-up assemblyline ever. :wink:

Partyteltet velter ikke tesla. :crossed_fingers:

Selvsagt skal man vÊre kritiske til Tesla, men baissingen tar jo helt overhÄnd. Det er ikke mÄte pÄ hva de skal ha gjort galt. Like vel leverer de biler sÄ det griner etter, slÄr rekorder etter rekorder, knuser ICE-motstanderne ned i stÞvlene. Og har fortsatt 400k som venter ivrig pÄ Ä fÄ tak i sin Model 3.

Neste steg er Ä gÄ i pluss og Tesla bÞr hel klart levere pÄ det i andre halvÄr. Jeg tror ikke pÄ noen ville tall, men kanskje sÄvidt over null i andre halvÄr. Det er godt nok for meg.

4 Likes

Og for Þvrig ser denne skippingen av bremsetesten alvorlig ut ved fÞrste Þyekast, men det er hvis man ikke leser hele artikkelen og ikke tar overskrift og ingress for god fisk. Tesla gjÞr ting pÄ sin mÄte og har Äpenbart funnet en bedre mÄte Ä finne ut om bilen deres er skrudd riktig sammen. Det er det denne bremsetesten er for. Kudos til Tesla for Ä prÞve Ä tenke utenfor boksen og ikke gjÞre som alle andre. Det er med et slikt mindset man kommer fram til f.eks. Rakettboostere som lander i stedet for Ä brenne opp i atmosfÊren for Ä nevne et annet av Musks selskaper.

1 Like

Og spar deg for hersketeknikkene dine, @pleximus83 («min venn»). De hÞrer ikke hjemme pÄ dette forumet.

2 Likes

er ihvertfall sjeleglad for at jeg ikke jobber i fabrikken hos tesla,der de nĂ„ jobber 24/7,-det rapporteres nĂ„ at rett etter meldningen om “5000 model 3”,sĂ„ gikk personell rett ut i ferie/avspassering,-Dette tviler jeg de har turnusordning pĂ„,-ergo tvilsom og desperat organisering og drifting av produksjonshallen,eller som Musk sa “produksjon hell”,-det kan umulig vĂŠre bĂŠrekraftig for de ansatte Ă„ jobbe der over lengre perioder!?

Jeg ser pÄ Musk som en banebrytende leder og innehar masse energi og lidenskap for sine selskaper,-men hos Tesla ser det ikke bra ut,-gjerne bilen,men de viser en stressende atferd for Ä imÞtekomme det steintÞffe konkurransebildet med de andre bilprodusentene de neste Ärene.

Jeg misunner egentlig ingen Ä jobbe i USA, sÄ lite beskyttelse som de har der, men det behÞver ikke bety at det hverken er dÄrligere eller bedre hos Tesla enn gjennomsnittet. Selvsagt er de i overkant stresset for nÄ hÄrete mÄl, men det virker ogsÄ som om team spiriten er hÞy ogsÄ. VisjonÊre sjefer skaper slikt. Selvsagt finnes det ansatte som ikke er fullt sÄ fornÞyde og det finnes nok ogsÄ en og annen utbrent ansatt. Det skulle man selvsagt vÊrt foruten.

SÄvidt meg bekjent har de tre skift sju dager i uken pÄ fabrikken, sÄ de mÄ jo ha ansatt nok til Ä dekke inn disse skiftene. For Þvrig er det ikke uvanlig at det avspaseres i begynnelsen av kvartalene etter hva jeg har forstÄtt. Mindre press da enn slutten av kvartalet. Men dette er i Tesla sin skyld. Som bÞrsnotert selskap er de for evig og alltid bundet til disse hersens kvartalsrapportene. De kunne sluppet det bisarre kvartalsfokuset om de ikke hadde vÊrt bÞrsnotert, men da hadde kanskje kapitalen vÊrt mindre tilgjengelig.

Og jeg har ingen Tesla
 ennÄ! Men jeg har vÊrt fan av selskapet siden de lanserte den fÞrste roadsteren i 2008. AksjonÊr ikke fullt sÄ lenge.

Jeg har en liten long-posisjon og trader litt ved siden av. Volatiliteten i aksjen tillater litt fin-fin trading. :grin:

2 Likes

ser fra estimater at Tesla nÄ skal liksom snu mot pluss og det ser ut som fra analytikere at Tesla vil vÊre i pluss ila 2020,-DET blir rett og slett spennende Ä se pÄ,-om min skepsis har rett rettere sagt.

kvaliteten svikter.

og det kommer garantert mer!

ellers kul fyr,-hÄper de redder fotballaget.

1 Like

Ser ut til at de jobber litt med Ă„ bedre likviditeten her.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Tesla-i-pengetroebbel-ber-om-tilbakefoering-av-betaling

Litt overraskende, men etter Musk sine utbrudd iforhold til dykkersaken i Thailand er jeg nesten ikke overrasket. HÄper egentlig Tesla klarer seg da siden de pÄ mange mÄter kickstartet EL-Bil revolusjonen.

2 Likes

Jeg fÄr ikke verdsettelsen til Tesla til Ä henge pÄ greip. Tror nÞdvendigvis ikke at de gÄr konkurs. Men usikker pÄ om de skalerer og hvordan de takler konkurransen nÄr de store systemene med fabrikker og distribusjon fÄr opp farten.

De er vel priset som vekstselskap. SpÞrsmÄlet er jo hvor fort de skalerer og nÄr de store tar dem igjen.

Joda. Men de skal bli store for Ä forsvare denne prisen nÄr vekstfasen roer seg ned.

Absolutt ikke uenig. Synes Ford sjefen egentlig satte ting i perspektiv med tweeten sin ( og siden folk klager pÄ at jeg er dÄrlig med kilder).

Som svar pÄ denne.

5 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-01/tesla-plans-5-billion-investment-in-china-factory

godt de fÄr made in china pÄ bilene sine. kvalitets stempel er viktig

Litt usikker pÄ om du er morsom eller sarkatisk. :confused:

Den kinesiske fabrikken skal selvfÞlgelig levere biler til det kinesiske markedet for Ä omgÄ import-tollen (pt. 40% tror jeg) pÄ biler. Biler til Europa og USA vil komme fra Fremont-fabrikken og deretter Gigafactory 3 (lokalisert Europa og mest sannsynlig i Tyskland eller Nederland) og Gigafactory 4 (lokalisert i USA og primÊrt for produksjon av Model Y) nÄr de er oppe og gÄr.

Ford er ikke sammenlignbare med Tesla, 200.000 + ansatte etc


Porsche har et mer sammenlignbart antall ansatte, og de leverte de 63500 biler i Q1, noe som gir en rate pÄ 5291 i uka.

HÄper Q2 rapport senere i dag er rÄdÄrlig, sÄ jeg kan hamstre noen aksjer fÞr et lÞnnsomt Q3.
Hadde jeg vÊrt Elon sÄ ville jeg puttet sÄ mange kostnader i Q2 som overhodet mulig, sÄ tror nok det kan bli blodrÞdt.

Er det lov Ä manipulere kvartalsrapportene pÄ den mÄten?

Tesla rapporterer alltid non-GAAP, sÄ litt triksing er det alltids. :wink: