Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Billigst det. Trenger “litt” mindre mannskap pr tonn fraktet enn Cutty Sark :stuck_out_tongue:

Bare Ä sette pÄ noen optimus-roboter det, sÄpass bÞr de klare!

1 Like

2 Likes

Ligger langt foran de andre men trenger hjelp av kineserne for Ä fÄ dette til Ä funke, dvs stoppe ved rÞdt lys etc.

1 Like

Upsi

6 Likes
5 Likes

Og siste nytt fra Amazon sin robotiserte gigafabrikk :joy:

https://x.com/rainmaker1973/status/1900218844083257643?s=46

16 Likes

Fra artikkelen til LCY, el-bil + ytre hĂžyre, utrolig merkelig spagat Ă„ stille seg i

1 Like

Dead cat bounce

Sad!

1 Like

smart fyr han musk
 :sweat_smile:

image

https://www.youtube.com/shorts/9wcY3d2h8Gs?feature=share

1 Like

Jeg fikk Grok til Ă„ sammenfatte og oversette artikkelen til dere:

Her er en oppsummering av artikkelen pÄ norsk:

Artikkelen fra Electrek, publisert 17. mars 2025, handler om hvordan en gruppe Tesla-fans og investorer utilsiktet har avslÞrt tvilsomme sider ved Teslas hÄndtering av Autopilot-ulykker. Dette skjedde i et forsÞk pÄ Ä forsvare systemet etter en krasjtest vist i en video av YouTuber Mark Rober. Videoen sammenlignet kamera-basert Autopilot med et lidar-basert fÞrerassistansesystem, og i en test kjÞrte en Tesla Model Y pÄ Autopilot inn i en falsk vegvegg.

Tesla-fansen hevdet fÞrst at Autopilot ikke var aktivert under krasjet, men videoen viste at systemet faktisk var pÄ, og at det deaktiverte seg selv mindre enn ett sekund fÞr kollisjonen. Dette bekrefter en tidligere rapportert praksis fra Tesla, ogsÄ notert i en NHTSA-undersÞkelse, der Autopilot ofte deaktiveres rett fÞr en ulykke, noe som kan gi inntrykk av at systemet ikke var involvert. Artikkelen kritiserer Tesla for manglende Äpenhet rundt Autopilot-data og antyder at denne oppfÞrselen er et forsÞk pÄ Ä skjule svakheter i systemet.

Hovedpoenget er at Tesla-fansens forsvar ironisk nok har kastet lys over et problem selskapet selv prĂžver Ă„ tone ned.

11 Likes

Vanligvis er ikke trÄder om aksjeselskaper et sted for Ä slenge dritt om selskapet.
Ikke rettet til det siste innlegget.

Vi trenger jo ikke Ä slenge noe dritt om/pÄ Telsa. Det klarer de mye bedre og effektivere selve.

13 Likes

Er vel egentlig 99% Musk, ikke tesla.

3 Likes

Musk = Tesla

2 Likes

Spak sees Tesla delivering only 367,000 vehicles this quarter, a 16% reduction from his prior estimate. He’s also no longer expecting the company to sell more vehicles in 2025 than last year, projecting a roughly 5% annual drop. On average, analysts surveyed by Bloomberg are expecting a roughly 10% increase for the year, and Tesla executives have said the company will return to growth in 2025.

Det kan jo bli interessant Ă„ se om de har rett eller ikke

Ca 2x hĂžyere salg de fĂžrste to ukene i mars vs feb i Norge/Sverige.

2 Likes

Cope. Vi snakker om et selskap som nesten bare selger biler fire mÄneder i Äret. La oss se pÄ model 3:

Jeg er fortsatt Äpen for at folk driter i fascismeaspektet, men model 3 selger ikke like godt uten rentekampanje. Husk at i 24 kom priskutt i april og rentekampanje fra juni og ut Äret.

Mangelen pÄ rentekampanje dette kvartalet forundrer meg. Er det fullt fokus pÄ Ä tÞmme lageret av model Y?

2 Likes

Personlig vurderer jeg sÄvidt fremdeles model Y, nÄr jeg for fÞrste gang skal kjÞpe ny bil.

Men den er helt uaktuell uten rentekampanje. Samme for model 3, uaktuelt Ă„ vurdere nye biler uten sĂŠrdeles gode rentebetingelser.

Hvis vi ser bort fra at det er uakseptabelt for meg Ä putte penger i lomma pÄ Musk sÄ mÄtte den vÊrt veldig billig.

Det er ikke en bil jeg har lyst Ä selge brukt, spesielt nÄr man vet at de mÄ sette ned prisene fremover. Jeg liker Ä ikke mÄtte ha abonnement for Ä ha fungerende UI i bilen. Jeg liker parkeringssensorer, komfortblink, fysiske knapper til vifter, automatiske viskere og fjernlys. Vil ikke ha rammelÞse vinduer som mÄ tines pÄ vinteren. Vil ikke ha buet takstativ som krever ekstra hÞyde pÄ skiholderne. Vil ikke ha film pÄ bakdÞra fordi bilen spruter stein pÄ seg selv. Vil ikke ha softwareoppdateringer som hyppig justerer oppfÞrsel. Noe av det viktigste: jeg vil ha frontradar*.

NÄr du gÄr i detaljene, sÄ oppdager du at alt er optimalisert for Ä vÊre billig. Nordmenn setter seg i hva som helst bare det har firehjulstrekk og er billigst.

/* Rant: Jeg har model x med EAP. Autopilot-spaken har feil antall fysiske trinn i forhold til antallet avstandsinnstillinger (ekstremt provoserende i seg selv). Men funksjonen har jo ingen virkning!? Avstanden til bilen foran er tilsynelatende helt tilfeldig. Og X har visstnok radar. RÆVA!

7 Likes