Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Nei det stemmer ikke med hva Musk sier. Jeg tror mer på han som er sjefingeniør i SpaceX.

70% in Germans would buy a Tesla

T-Online reader poll of 444,175 participants (not representative) shows that 70% of :de: Germans would buy a Tesla

The misleading headline of 94% negative reponses was quickly revised after more people participated
t-online.de/mobilitaet/akt

https://x.com/alex_avoigt/status/1901999063878209853?s=46

Jeg skjønner, så det SpaceX sa om at de kunne være ferdig mot slutten av mars stemmer ikke?

Ja, dette må jo virkelig være noe som det er verdt å lure på. :exploding_head:

USAs handelsminister og sirkusklovn numero uno Howard Lutnick forteller lytterne på Fox News hvilke aksjer de skal kjøpe :clown_face:

https://www.reddit.com/r/investinq/s/R8ukcgxX6Y

1 Like

Lukter det av desperasjon her?

Har noen puts nå, men er redd administrasjonen vil tøye strikken så langt det er nødvendig for å holde aksjekursen oppe.

5 Likes
3 Likes

Den pollen der har selskapet som gjennomfører selv kommet ut og sagt at ble manipulert. Merkelig nok var det 2 to ip adresser i USA som sto for 253.000 svar som sa ja.

7 Likes

Ungdommer som kjører uansvarlig fort burde også være mulig å få ut av bilen om det haster. Høres ikke bra ut.

2 Likes

Detta geller vel ikke bare Telsa og deras pajas-truck. Jag har haft flera bilar på vilke man kan lukke dørren innefra; håndtaget ute fungerer ikke da. Dette er før land med store innslag av kriminalitet.
Men på tesla så er det vel ikke noen mekanisk kobling mellom dørråpnings-dingsen og håndtaket alls? Muligen fra innsiden?

Hvis strømmen har gått i en Cybertruck og du sitter i baksetet, så får du i praksis ikke åpnet døra. Dette er forklaringen fra Tesla sine sider på hvordan du skal gjøre det. :exploding_head:

image

Ikke like ille for Model Y, men i forhold til å bare bruke håndtaket på en normal dør, så er det crazy shit.

image

Problemet her er at det ikke finnes noe håndtak på innsiden bak som lar deg åpne døra når strømmen har gått. Du må bruke en nødløsning. I en ekstremt stresset situasjon (bilen brenner) må du gjøre noe du aldri har gjort før som er langt fra åpenbart.

4 Likes

Ja ja, det er ikke så nøye. Det viktige er jo at interiøren føles ny, fresh og modern. Da kan man ikke ha en massa håndtak og sånt, det er ju så 1900-tal…

1 Like

Helt vannvittig lesning. Glad man ikke eier dette bildesignet som er tydeligvis er laget for et samfunn hvor man er mer redd for at kriminelle skal bryte seg inn i bilen din enn hva man skal gjøre hvis bilen brenner eller man havner på taket i vannet.

4 Likes

Enda godt at ingen har fått inntrykk av at bilen kan fungere som båt, da :see_no_evil:.

Vet ikke hva som eventuelt har endret seg internt i Tesla sett bort fra han på toppen (som ikke er der?) men vår 2019 mod X er en knallgod bil. Forleden begynte servoen å fuske. Sender da melding i appen, og får beskjed tilbake om at de tror det er et stag og noen småting som må byttes i styringen. Neste ledige time på verksted om et par dager. Kostnad under 5000kr.

Jeg syns dette er imponerende service når jeg hører hva andre opplever hos MB, Volvo og andre selv på nyere biler. Lite erfaring med service på kinesiske biler. Anyone?

3 Likes

Jeg fikk noe problemer med bremsene på en 2016 Toyota og jeg skulle på juleferie og kjøre over fjellet, så det hastet en smule. Jeg ringe kl 11, kl 12 leverte jeg bilen på verksted, kl 14 kjørte jeg den hjem. Toyota kjører 10 års garanti, så det var gratis.

11 Likes

Må du ikke levere bilen inn til årlig service for å få 10 års garanti? Og den koster vel noe?

2 Likes

Ingenting slår Toyota etter min erfaring. Som Christian sier er de raske og mye billigere enn alt annet jeg har eid fra andre merker. Har hatt 2 Toyota og vært kjempefornøyd med service.

Har også eid en Kia Optima og de var jeg også veldig fornøyd med. 7 års garanti der så alt av problemer jeg hadde der ble dekket uten problemer.

Har eid 2 Mercedes som var kjempedyrt. Den ene E-klassen jeg eide gikk air con vifte til helvete. 3 år gammel bil, forsikring dekket det ikke…

Alle kompiser som har eid Tesla sier de aldri skal kjøpe igjen… Så har ikke personlig erfaring men hører ikke mye bra…

3 Likes

Har 2021 model x og bortsett fra at de har forsøkt å snakke seg bort fra ansvar en gang og prøvde å ta litt mye betalt en annen (kranglet ikke når jeg sa fra), så er jeg strålende fornøyd med det de ansatte leverer og at ting er ganske strømlinjeformet. Mellomfornøyd med å forholde meg til AI i bestillingen og å akseptere betalingsansvar på forhånd for åpenbare garantisaker. Så er det kanskje et slags pluss at bilen har så mange «vanlige feil» at man umiddelbart vet hva som er galt.

Det store problemet er antallet verkstedbesøk og all tiden vi taper.

3 Likes

Verkstadsbeøk? Bilen er fra 2021. Det skall ikke trenges noen vekrstadsbesøk alls på en så ny bil.
En sak att min gamla bil fra 2010 trenger en del tid på verkstad, men hele poenget med at kjøpe en ny bil er jo att akkurat unngå den typen av aktiviteter,

8 Likes

Enig, det ovennevnte verkstedbesøket var mitt første for en 8 år gammel Toyota for å reparere noe som var Toyota sin skyld. Ellers har det bare vært service og host bulkefiksing. :see_no_evil:

3 Likes