Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er det dårlig med SC på den ruten?
Langt?

Blir litt offtopic dette, men ja, det er et stykke som ikke har SC, ferge + en del stigning. Går nok greit på sommeren men ikke når vi skal heim til jul :wink:

2 Likes

Får satse på å bli enda rikere enn først tenkt og kjøpe privatjet da. :stuck_out_tongue:

Ingen som er urolige for den lave bilproduksjonen og inntjeningen sett opp mot mcap ?

4 Likes

Reserverte bil usett 31. mars. Gleder meg som en unge!

3 Likes

Og angrer litt på at jeg solgte aksjene på 290-tallet. Gjorde en kjapp analyse som at den hadde butta i taket på litt under 300 før. Jommen sa jeg bomma altså. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det er en skummel trend det der. Flere av selskapene som ligger lengst frem teknologisk makter ikke å gå i pluss.

1 Like

Jeg shortet visst en slant her. Første short jeg prøver, basert på anbefaling fra megler. Litt skeptisk, men også spennende…! Solgte på 365$.

Hva tror andre om Tesla nå?

2 Likes

Synes det høres rimelig spennende ut.

I April når kursen var omkring USD 300 kom nyheten om at de var på vei forbi Ford i selskaps verdi. Ford selger omkring 4.5 millioner biler hvert år. Til tross for bra pre-reservasjon av model 3, så ligger de vel på omkring 500k nå. DEt kan fort bli flere salg, men det er frortsatt lang vei å gå for å komme i nærheten av Ford. Likevel, Tesla er ikke bare bil produsent og det kan fortsatt fortsette oppover basert på nye forventninger.

For en shorter så er det noen spennende triggere fremover. F.eks. om det kommer forsinkelser på Model 3 produksjon, eller selvsagt om blir noen problemer. Det har jo vært tilfeller på tidligere lanseringer. Blir også spennende når en etterhvert kan finne ut hvor store marginer de får på hver bil de selger. I tillegg begynner de aller største bilprodusentene nå å ta EL bil på alvor og da får de sterke konkurrenter med vesentlig større økonomiske musker enn de selv. Derimot har Tesla helt klart et forsprang med tanke på teknologi og ikke minst tesla gigafactory.

Blir veldig spennende å følge og se hvordan det går!

5 Likes
3 Likes

Og mer relaterte nyheter. Skjer mye her fremover.

Spennende!

3 Likes

Første shorten gikk bra: Inn på 365, ut på 334. Lagt inn nytt salg på 350 :slight_smile:

4 Likes
1 Like

Jeg ville ikke veddet i mot Elon Musk :slight_smile:

2 Likes

Tydelig brudd i trendkanal.

Støtte rundt 300, men mulig hode-skulder-formasjon?:

DISCLAIMER: dette er et forsøk på overflatisk teknisk analyse. Jeg kan ikke dette skikkelig.

Tesla har ekstremt høy PE, selv på fremtidige inntekter (inkludert Model 3 osv):

Jokeren er at mange tror på Tesla fordi de tror på Elon Musk som en slags Robin Hood. Jeg tror også på Elon Musk, men noen ganger tenker jeg at tallene og fremtidsutsiktene er viktigere.

JA: vi kommer til å se flere og flere elektriske biler - men de andre store sitter ikke lenger på gjerdet.

1 Like

Hvis 2019-tallene slår til, og det blir tilsvarende vekst fra 2019 til 2020 ser det jo ut som en pengemaskin?

Var mange hvis-om-atte her :stuck_out_tongue:

Tesla har gått en del opp; todagers-chart:

Jeg tipper det er på grunn av temmelig graverende overskrifter om kartellvirksomhet i bilbransjen:

https://seekingalpha.com/article/4089829-germanys-alleged-auto-cartel-deadly-spiral

Men jeg kan ta feil.

Jeg sitter fortsatt short og angrer nå at jeg ikke kjøpte meg inn igjen litt høyere enn kursene jeg la inn på fredag (rundt 325). Rett før børsens stengetid klarte jeg faktisk å panikkselge istedenfor å kjøpe, altså jeg doblet posten min istedenfor å kjøpe meg helt ut. Kjipt det :slight_smile: Sånn går det når man ikke er vant til å shorte!

Og nå vurderer jeg å shorte enda mer.

Synspunkter?

(Edit: fjerne sitering av tildligere post)

2 Likes

Tesla (ikke lengre Tesla Motors) har flere produkter enn bare bilene (R/S/X/3/framtidige). De kjøpte/overtok/slo sammen med bl.a. Solarcity for solpaneler og relaterte produkter. Deres egen Gigafactory 1 (som er like stor som Oslo sentrum fra Oslo S til Slottet) for batteripakker (powerwall for hjemmeinstallasjoner, industri-størrelse for sol/vind-installasjoner og pakker for bil-batterier).

Skiftet mot grønnere energiproduksjon tror jeg vil gjøre Tesla til en sterk kandidat i årene framover.

3 Likes
1 Like