Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Bildet under viser andel aksjer som er shortet i Tesla i forhold til det som er shortet i GM og Ford.
BÄde GM og Ford er som vi ser mindre enn Tesla i markedsverdi. Tesla har en shortandel pÄ nesten 27%. GM og Ford har shortandel pÄ ca 2% hver.

Hentet fra:
https://www.gurufocus.com/term/ShortPercentageOfFloat/NAS:TSLA/Short+Percentage+Of+Float/Tesla+Motors+Inc


SĂ„ en oversikt over PE for de tre gigantene:

FORD:

GM:

BÄde FORD og GM ser ut som solide selskap med ganske lav PE med tanke pÄ at gjennomsnittlig PE pÄ S&P 500 er nesten 25:

Hentet fra http://www.multpl.com/

SĂ„ har vi Tesla:

TESLA:

Ganske kraftige forventninger kan man si.

Men Teslas merkenavn har en verdi langt utover elbilmarkedet. Batteriparker, underjordisk transport, romreiser osv er alle ting som er assosiert med Tesla.

I morgen fredag slippes de fĂžrste produserte Model 3. PĂ„ tirsdag kommer kvartalsrapporten.

4 Likes

Blir spennende Ă„ se hvordan model 3 blir mottatt i markedet.
Har selv en S85 og det er fantastiske biler!

Off topic men : Vurderer du Tesla ??
FÄ gratis superlading samt 8000kr i rabatt pÄ en ny Tesla X eller S ved Ä ta i bruk denne henvisningen http://ts.la/anders6717 :slight_smile:

2 Likes

FÄr en fri tilgang til superlading som det var fÞr? OgsÄ ved eierskifte?

Dessverre bare fÞrste eier som fÄr tilgang til gratis superlading.
Man mister den muligheten nÄr man registrerer eierbytte hos Tesla ved et eventuelt salg.

2 Likes

So
 hva tror folk om denne i morgen? Vurderer Ä selge ut og satse pÄ at presentasjonen skuffet markedet sÄpass at vi fÄr en dip


Tesla er utvilsomt en fin bil.

Samtidig er det et tankekors at vi i Norge kan velge mellom en Tesla og en Audi a6 med litt utstyr.

I resten av verden stÄr valget mellom en Tesla og en Aston Martin.

Da blir det plutselig annerledes!

1 Like

Valget hadde i fÞrste omgang vÊrt enkelt, Aston Martin rager hÞyt pÄ min fantasiliste(selv om ingen nÄr Lambo til knÊrne) men er slett ikke sikker pÄ om jeg ikke heller hadde valgt X allikevel, hvis jeg hadde hatt et annet liv og bodd i et annet land


Jeg tror den skal ned og vurderer Ă„ shorte stort. Men vanskelig Ă„ si med Tesla.

1 Like

Hvilke sider bruker du til Ä shorte amerikanske aksjer? Bruker kun Nordnet akkurat nÄ, men vet ikke om de har mulighet til Ä shorte Tesla/amerikanske aksjer.

Jeg bruker Pareto. Kan tenkes du mÄ ringe megleren og ordne lÄn eventuelt fÞr du kan shorte?

NÄ har jeg ikke fulgt tett med pÄ denne trÄden, sÄ kan hende dette er svart tidligere:
Men hva er grunnen til at dere tenker Ä shorte Tesla nÄ?? De skal jo Þke bilproduksjonen betraktelig. Har ikke ogsÄ Tesla 3 hÞstet god kritikk?

Og ang. Gigafactory - hvor fÄr de tak i lithium og eventuelt andre mineraler, ville det vÊrt lurt Ä Þke innehav i Nordic Mining f.eks, eventuelt Keliber nÄr dette kommer pÄ bÞrs?

Og ang. shorting - nÄr og hvordan shorter man Oslo bÞrs? Kan det vÊre en ide Ä gjÞre dette til hÞsten? Bakgrunnen er en jeg kjenner sa han kom til Ä selge ut alt ila hÞsten og sitte utenfor markedet resten av Äret pga han frykta fall/krakk ila hÞst 2017.

HÄper pÄ noen gode tilbakemeldinger :slight_smile:

Tror ikke det kommer et krakk med det fĂžrste, kanskje 2018/19?!

Slik jeg har forstÄtt det er Pareto den beste tilbyderen av shorthandel blant de norske meglerhusene(?)

Link http://www.paretosec.no/aktuelt/stort-utvalg-for-shorting-i-usa

http://www.paretosec.no/aksjehandel-paa-nett/verdipapirfinansiering/shorthandel-1

OBX kan enkelt shortes gjennom Nordnet markets.

Nei, enig - hÄper da ikke pÄ det jeg heller. Lurer pÄ hvordan det ville tatt seg ut i Nano og PCIB isÄfall :thinking:

Hm
tja
har egentlig ikke noe logisk grunnlag for det - men jeg misliker Pareto :slight_smile: Gir meg en dÄrlig vibbe bare. Men takk for info!

Takk for info! :slight_smile:

Du er nok langt ifra den eneste :smile:

1 Like

Jeg bruker Pareto, er veldig fornÞyd med det. Ingen dÄrlig fÞlelse hos meg :slight_smile:

TESLA: jeg shorter fordi PE er ekstremt hÞy i forhold til andre bilselskaper (future PE er pÄ 70 eller noe, mens for Ford og GM er under 10). Jeg shorter fordi jeg tror Tesla sitt forsprang raskt blir mindre, deres markedsandel blir mindre osv. Mange av de store satser pÄ elektriske biler nÄ.

Shorte Oslo BĂžrs: kan gjĂžres ved Ă„ kjĂžpe XACT Derivat BEAR, tror det er 2X gearing. FĂžlger ikke bĂžrsen slavisk men er i hvert fall likvid. Jeg har kjĂžpt litt XACT Derivat BEAR som en slags sikkerhet.

Batteriene til tesla lages av panasonic, sÄ er bare Ä sjekke hvor de sourcer rÄvarer fra. De er ogsÄ medeier i gigafactory

1 Like

Ingen logisk grunn hos meg mtp Pareto, som sagt :slight_smile:

Jepp, den ser jeg - markedsandelene blir nok mindre etterhvert. Hvordan tenker du merkenavnet Tesla vil spille inn i shorten, tror du ikke dette kanskje vil demre opp litt, eventuelt Þke aksjeverdien ala Apple? De er jo ikke bare assosiert med bilen Tesla, men ogsÄ SpaceX og den boremaskinen? Samt energilagring til hus osv.

Jeg har selv aldri shortet fÞr, sÄ jeg kan ikke reglene, men tenker dette kan vÊre lurt Ä sette meg inn i fÞr 2018/2019 hvertfall. Og som du sier, en slags sikkerhet kan jo vÊre greit Ä ha.

Supert, takk :slight_smile: