I Norge går det heldigvis bedre:
Dette må være basert på bestillinger som nå blir effektuert. Kan ikke fatte at ikke nybilsalget av Tesla skal reduseres mer. Det har selvsagt liten hensikt å selge sin brukte bil, men det er noe helt annet å kjøpe ny bil der fremtidens marked er så usikkert.
Om jeg ikke husker feil kunne man bestille den nye Model Y fra rundt ~november 2024~ korrigeres til medio januar 2025, det er disse som leveres nå.
Det blir interessant å se hvordan salget blir i f.eks. Tyskland som hadde enda større nedgang i januar/februar. Ser jo ut som salget for mars normaliserer seg.
Ok. Da blir det feil å tolke dette oppsvinget i salget som om nordmenn ikke reagerer negativt på Musk og og i større grad velge bort Tesla. I medio januar var det store forventninger til den kommende nye modellen, og det var før det negative fokuset bredte seg ut rundt Musk og hans roller. Vi får se hvordan salgskurven utvikler seg resten av året.
Samtidig er det vel gjerne de mest ivrige som er tidligst ute.
Å avbestille en bil man har gledet seg til er kanskje en høyere terskel å stige over enn å bestille etter at mediefokuset nå er blitt som det er?
Vil jo være svært underlig om ikke det enorme fokuset på Musk og Tesla også skulle påvirke salget i Norge?
Jeg klarer enda ikke å konkludere, men jeg heller mot at det går dårlig for Tesla også i Norge. Å prestere å være den mestselgende modellen er ikke nødvendigvis bra til å være Tesla. I februar solgte de ut restlageret av model Y med rabatter og div. incentiver.
Det er til nå 187 Juniper på veien. Forsøker du å bestille Juniper i dag kan du få den i mars. Hvis det stemmer er min tolkning at det er ekstremt illevarslende.
Stort volum inn i Tesla idag. Allerede på daglig gjennomsnitt. Short cover, og videre ned etterpå, eller var dette bunnen?
Blir spennende å se utviklingen, mange har nok ventet på update av 3 og Y.
Også er det jo X-faktoren rundt hvor mange som, når alt kommer til alt, bryr seg😅
Da jeg kjøpte min y for snart 3 år siden, så fikk jeg den på 7 dager, så er ikke nytt med korte leveringstider.
Tviler på det var bunnen, men hvor høyt den går i mellomtiden er anyone’s guess…
Ja ikke godt å si. Markedet veldig sterk i usa idag (til nå) og så lenge Musk holder armene tett inntil kroppen, så kan det fort være bunnen
3 ble oppdatert i fjor. Det var derfor de leverte veldig få av den tidlig på året. Når den kom på lager måtte de raskt kutte prisen (april) og gi rentekampanje (juni-desember) for å nå salgsmålene. Juniper skulle være en etterlengtet oppdatering. Hvis situasjonen faktisk er at du kan få bil nummer 200 i Norge omtrent på dagen er det katastrofe. Hvordan står det da til i resten av Europa?
Men jeg mistenker like mye at Q1 er tapt og at de sparer salgene til Q2.
Kursen på Tesla kjøres kraftig nå i USA. Opp nesten 12% i dag. Svært fristende å shorte. Selvkjøring uten radar? Antagelig ikke mulig., eller svært vanskelig å få til. Robert Ness i Nordea mener en bilaksje, med etter hvert sterke konkurrenter neppe skal ha en PE på ca 100!
Retail kjøper Tesla om dagen. Ikke så rart det når handelsministeren sier på Fox News at den aldri kommer til å bli billigere. Samtidig har insidere solgt for store beløp de siste ukene.
Jeg skulle tro at Tesle løser det gjenom at ha selvkjøring i dagslys på bra vei med tydlige veimarkeringer. Skulle det se ut som at noe uhell er på gang så kobler selvkøringen ut og “bilen” overgår til manuell kjøring. På så vis unngår man mye både tekniske og filosofiske problemer. Billig og bra. Eller nei, vent litt. Det var visst bare billig. Men det er greit nok før mange.
Ren galskap, PE ligger nå på 137.
Til sammenligning ligger Ford og General Motors på 7 respektive 8.
Alle 3 selskapene rapporterte omtrent samme inntjening i 2024.
Tidligere kunne det høye PE tallet til en viss del forsvares med at det var et sterkt voksende selskap. Nå har vel veksten omtrent stoppet helt opp og da sitter man igjen med et selskap som er vanvittig overpriset.
Alle som følger Tesla med et halvt øye vet at aksjen prises etter et stort potensial for selvkjøring/taxi og humanoider. Sammenligne kun PE med bilprodusenter blir for dumt. Når det er sagt kan fortsatt aksjen være overpriset.
Hvor mye antas det at Tesla skal tjene på robotaxi i 2025? Mer enn 0 kroner?
Men er Tesla ledende på selvkjørende biler? Det er noe jeg lurer på. F.eks. Waymo har jo allerede selvkjørende taxier i flere byer.
Some, including rival companies Waymo and Cruise, believe that Tesla’s vision-only approach cannot become anything more than a Level 2 system. That’s how the so-called Autopilot and Full Self-Driving (Supervised) features are categorized at the moment.
Meanwhile, outspoken CEO Elon Musk has said the opposite–that Cruise and Waymo’s approach cannot be scaled efficiently and will forever be confined to a handful of cities
La oss si at Tesla sin metode fungerer. Dvs kamera+AI, hva er det som stopper andre selskaper med masse ressurser fra å implementere det samme?
Waymo has a secondary onboard computer that’s always running in the background and is designed to bring the vehicle to a safe stop if it detects a failure with the primary system. Then, there’s a backup collision detection and avoidance system, a secondary steering drive motor with independent controllers and a separate power supply, a secondary braking system, backup power systems and–last but not least–redundant inertial measurement systems for vehicle positioning.
Waymo ser ut til å ha gått for et produkt som er dyrere, men som jeg er mye mer tilbøyelig til å stole på. Her er det bygget inn flere nivåer av redudans. Er det en ting man vet om hw/sw, så er det at av og til, så slutter ting å fungere. Redudansen er det som gjør at man unngår at folk blir alvorlig skadet/drept.
Det går vel kanskje an å argumentere for at en selvkjørende Tesla vil være mindre farlig enn en bil kjørt av et menneske, men så er jo spørsmålet hvorfor man skal la den kjøre rundt når man har sikrere alterativer?
The version of FSD I tried in March was clearly not ready for driverless operation. For example, I had to intervene to prevent the Model X from running over a plastic lane divider, a mistake Waymo would not have made in 2020. So while FSD 12.3 seems superior to Waymo’s technology circa 2018, it’s not as good as Waymo’s technology at the end of 2020.
Spørsmålet er jo hvor langt Waymo har kommet siden 2020.