Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Bare Ă„ regne. Verderingen utfra dette er helt crazy.
Hvor mange selvkjÞrende taxis og roboter mÄ de segle og med hvilken magrin fÞr at tjene 15-20ggr mer penger enn idag? Er det rimligt at det skjer innen noen Är, som aksjekursen antyder?
Nei, det er ikke det. SÊrlig ikke ettersom Telse ikke kommer at fÄ globlat monopol pÄ dette, noe som er nÞdvendig fÞr at ha en sjanse at oppnÄ nÞdvendige volumer.

Nei, aksjen er et spekulasjonsobjekt. Priset gis av hva man tror at noen er beredd at betale fÞr aksjen i Fremtiden. SÄ kursen kan mye vel stige radikalt fra dagens nivÄ.

3 Likes

Jeg forsvarer ikke kursen, men Ä sammenligne epler og bananer fordummer en ellers veldig fin trÄd. Jeg er ikke investert og fÞlger selskapet bare med et grovt overblikk, jeg kan ikke svare pÄ noen av de tre spÞrsmÄlene.

Anbefaler podcasten DNB utbytte. Der har de en episode med forvalterene av DnB disruptive muligheter og future waves. De har, ifÞlge dem selv, regnet pÄ det og er veldig bull. Det gir i hvert fall mer innsikt en Ä sammenligne PE :man_shrugging:

3 Likes

Det fordummer ikke trÄden (men du fÄr gjerne kalle meg dum om det behager deg), du bare lever i en helt annen virkelighet enn de av oss som ser en bleikfeit, naken keiser.

3 Likes

Dette blir for dumt :sweat_smile: Har du lest hva jeg har skrevet? NÄr to fondsforvaltere, som forvalter flere aksjer en hele forumet til sammen, mener noe kan det vÊre greit Ä vurdere det i hvert fall? Voldsomt til forsvar pÄ meningene sine her. Om Tesla skal opp eller ned har jeg ingen formening om :blush:

Regner med du har pantsatt kjerring og unger og gÄtt all in pÄ bear x50 Tsla og rir inn i solnedgangen som en rik mann snart.

1 Like

En fondforvalter investerer ikke sine egen penger.
De kan si hva som helst, og gjĂžr gjerne det.
At noen forvalter store belĂžp betyr ikke per automatik at vedebĂžrende har rett. De kan ha det, men det er langt fra sikkert. Det er derfĂžr man skall lage analysene selv.

3 Likes

Ja, 100% enig. Men for Ă„ lage egne analyser mĂ„ man nĂždvendigvis evne Ă„ ta imot andre meninger og vurdere de opp mot sine egne. Kanskje spesielt institusjonelle kjĂžpere som flytter kurser. Å sammenligne PE pĂ„ tesla og Ford, og konkludere ut i fra det er for enkelt er min mening. Uten at mot-debattant trenger Ă„ kalle meg virkelighetsfjern av den grunn :sweat_smile:

Det var siste innlegg fra min side.

2 Likes

Til info !!

DK

3 Likes

Har ikke kalt deg virkelighetsfjern, men min virkelighet er mer eller mindre uforenlig med din. Fasiten kommer nÄr den kommer.

Noen analytikere legger ukritisk til grunn alt Musk sier, og det er jo ikke rart at tallene blir astronomiske nÄr alle 7 milliarder av oss skal ha en Optimus fra Tesla.

Andre analytikere teller opp solgte biler, estimerer fortjenesten pÄ dem og ser at bilprodusenten Tesla ikke har en lysende fremtid.

Fansen (som overlever) er i ekstase over Ä bli kjÞrt fra A til B og insisterer pÄ at FSD kan godkjennes i gÄr. Proffe analytikere som tester og evaluerer FSD finner at den er 5-8 Är fra mÄl.

6 Likes

Fra 1 mill bestillinger til 46000 solgte pÄ 14 mÄneder, men investorene ser fremover mot neste hype, enn sÄ lenge

5 Likes
3 Likes

Ned 60 % i Sverige og 37 % i Frankrike, og nÄ har de vel egentlig begynt Ä levere av den oppgraderte modellen som lenge var pekt pÄ som Ärsaken til dÄrlige tall for levering.

2 Likes

Nei, ikke helt enda. Det er 750 i Norge, men vil tro de har holdt igjen litt. Eller sÄ er salget dÄrlig (i alle fall mens de fortsatt pusher rabatterte lagerbiler).

Tesla registered in March 3,157 car sales in France, 911 in Sweden and 2,211 in Norway, dropping respectively 36.83%, 63.9% and 1% from last year, official data showed.

Quarterly sales were down 41.1% in France, 55.3% in Sweden, 12.5% in Norway, 56.4% in Denmark and 49.7% in the Netherlands.

Jeg er egentlig litt spent pÄ hvordan salget blir i Norge i april. Var salgene i Norge gjort fÞr Musk gjorde seg ekstra upopulÊr, men med levering i mars? I sÄ fall burde salget gÄ ned i april.

Rundt regnet 50% fall i salget for Q1 2025 i FR, SE, DK og NL er drĂžyt og jeg er egentlig overrasket over at kursen ikke faller i dag. Handler vel om at forventningene var enda lavere?

2 Likes

Teslas egne tall kommer i morgen. Stigningen i dag er visst pÄ grunn av «gode» tall fra Kina (de er ikke sÄ veldig gode).

Brorparten av salget i Q1 er lagerbiler av model Y med rabatter. Lageret er fremdeles ikke tĂžmt. Juniper koster mer og er i tillegg en langt mer synlig stĂžtte til Tesla/Musk.

Tror dessverre nordmenn kjÞper hva som helst bare det har firehjulstrekk, krok og er billig. SpÞrsmÄlet blir kanskje heller hvilken lÞnnsomhet de kan legge seg pÄ og fortsatt selge biler. I Kina tjener de veldig lite per bil nÄ, og i Norge selger model 3 dÄrlig uten rabatt.

4 Likes

Kanskje like greit at Cybertruck’en ikke kom i vanlig salg i Norge?

Og der kom salgstall for siste kvartal:

2 Likes

Langt under konsensusestimatene, langt dÄrligere enn den litt skeptiske troy teslike ogsÄ.

3 Likes

https://bsky.app/profile/forevernever.bsky.social/post/3lltkczitz224

Enormt volum inn i Tesla.

1 Like

HE67

De samme nyheder pĂ„ DK — Rygter gĂ„r at Musk er en klods om benet pĂ„ Trump !!!

:face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting:

DK

3 Likes

https://www.wsj.com/business/autos/teslas-global-vehicle-deliveries-sink-13-in-first-quarter-a1d6c1d4?mod=hp_lead_pos1

Salget er nÄ pÄ nivÄ med Q2 2022. Riktignok hadde Tesla et dÄrlig Q1 2025 ogsÄ og klarte Ä fÄ opp salget etter det, sÄ kan jo vÊre det samme skjer igjen, men jeg begynner Ä tro at toget er gÄtt for Tesla.

image

Konkurrentene har nÄ produkter er relativt likeverdige. Det var jo en lang stund her hvor elbil var Tesla. Resten hadde elbiler med kort rekkevidde og fÄ finesser. Det som evt kunne reddet Tesla var selvkjÞrende taxier, men de er jo ikke ledende pÄ det feltet heller vil jeg pÄstÄ. Med det i tankene, sÄ ser jeg for meg at Tesla sin multippel skal kraftig ned. NÄr de sÄ ikke klarer Ä Þke salget, sÄ vil det si at kursen skal kraftig ned.

5 Likes