Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tesla CEO Elon Musk confirmed that the company will have robotaxis on the streets of Austin, Texas, by the end of June.

In an interview with CNBC’s David Faber on Tuesday at the company’s headquarters in Austin, Musk said Tesla aims to bring its robotaxis to Los Angeles and San Francisco following the planned Austin debut.

Musk said a Tesla robotaxi service will start with about 10 vehicles in Austin, and rapidly expand to thousands of vehicles should the launch go well with no incidents.

SÄÄÄ

“We can’t make cars if the factories are retooling. But we’ve seen a major rebound in demand at this point,” Musk said, without providing numbers.

Det blir interessant Ă„ se Q2-tallene. Tallene som er tilgjengelige for april 2025 ser ikke bra ut.

OgsÄ interssant Ä lese at han sier

Musk attributed the sales decline to the company needing to retool its factories to begin production of a refreshed version of its most popular car, the Model Y.

In the first quarter, Tesla produced 362,615 vehicles
The US electric vehicle (EV) maker made 336,681 global deliveries in the first quarter

SÄ de produserte vesentlig mer enn de solgte, men det er altsÄ produksjonen som holdt dem tilbake? :thinking:

ref. Tesla posts weaker-than-expected Q1 global deliveries of 336,681 units - CnEVPost

2 Likes

Nei det er ikke det. Mitt innlegg var et svar pÄ: «Hvilke svar er det du mener folk som normalt ikke ser disse blir mest overrasket over?»

Da mener jeg salgstall ikke var sÄ sentralt, heller medias fremstilling av doge osv.

https://ekstrabladet.dk/penge/teslas-nedtur-fortsaetter-faldet-med-46-procent/10834995

SjÊldent har jeg oplevet en kursudvikling sÄ frakoblet fra virkeligheden.

5 Likes
  • Tesla: 3,100 units (-68.9% YoY, -43.0% MoM, -58.2% WoW), cumulative 172,700 units (-5.2% YoY).
1 Like

Det tallet er noen uker gammelt. Forrige uke var andre uke pÄ rad med ca. 11000. Som fortsatt er krise. Hvis de fortsetter pÄ det nivÄet ligger det an til at Teslike nedjusterer Kina-estimatet med 15-20k.

2 Likes

Fra virkeligheten, eller din virkelighet?

https://x.com/elonclipsx/status/1926158826815852967?s=46

“The problem that people – and a lot of analysts – have is to look in the rearview mirror instead of looking at the front windshield.

This is very frequently been why people have underestimated Tesla, because they would look at what Tesla’s done in the past and use that as proxy for what we’re able to do in the future.”

Bilindustriens svar pÄ Bitcoin :joy:

5 Likes

Ganske underlig Ä se vÄrens salgstall for Tesla i vÄre naboland i forhold til i Norge. Hos vÄre naboland stuper salget av Tesla, mens i Norge gÄr det stikk motsatt vei.
Vi har jo sett tilsvarende verbal reaksjon mot Tesla/Musk i Norge som i andre land, men nÄr det kommer til valget hos bilforhandleren sÄ trumfer prisen vÄrt moralske kompass.
Et gammelt ordtak om en del nordmenn sier: Stemmer rÞdt, lever blÄtt og handler svart.
Er vi mer materialistiske enn vÄre naboer?

7 Likes

Hva koster en Tesla i sverige, og hva er renten som tilbys pÄ finansiering av dem?

3 Likes

Danmark blir tÞft Ä ta tilbake, men Norge/Sverige kan vel sees pÄ som et naturlig eksperiment som tester hvor mye du mÄ betale for Ä fÄ folk til Ä endre mening.

Renta og momsfritaket gjÞr antagelig Norge til det eneste stedet Tesla kan dumpe prisene uten Ä gÄ i minus.

Edit: Renta i Sverige var 0 sist jeg sjekka, men rabatten er jo liten i forhold til hva den er i Norge.

2 Likes

IfÞlge den svenske nettsiden er Model Y tilgjengelig med rente fra 0% altsÄ samme som Norge. Forskjellene i pris kommer vel i stort sett av moms pluss mindre rabatt enn i Norge.

Model Y Priser Sverige

Bakhjulsdrift: 554 990 SEK ~ 582 740 NOK
LR Bakhjulsdrift: 612 990 SEK ~ 643 640 NOK
LR Fyrhjulsdrift: 649 990 SEK ~ 682 490 NOK

Model Y Priser Norge

Bakhjulsdrift: 444 990 NOK
LR Bakhjulsdrift: 469 990 NOK
LR Fyrhjulsdrift: 499 990 NOK

3 Likes

Tesla er en relativt dyr bil fĂžr mange svensker. Nordmenn har i allmĂŠnhet (betydligt) bedre privatekonomi og 450kNOK er i Norge en relativt billig bil.
JÊmfÞrt med en mer hÞgklassig bil som t.ex. en Alfa Romeo Giulia sÄ koster denne 980kNOK.
Man fÄr altsÄ en Tesla fÞr halva priset. SÄ det klart mange kjÞper Teslan, i Norge.

I Sverige kostar Giulian 579kSEK. Den er altsÄ litt rimeligere enn Teslaen.

Sedan finns det andre biler enn Alfa Romeo, men ikke like bra. I hvert fall ikke fÞr det priset. Men ni fattar; I Sverige er Tesla ikke en billig bil. + at folk har mindre med penger, sÊrlig nÄ da renten ikke er null lengre.

9 Likes

Kanskje nybilkjÞpere synes de fÄr bedre bil ved Ä kjÞpe Tesla?
Jeg har vel hatt 8-9 elbiler totalt, den jeg har hatt kortest kjÞrte jeg aldri selv og tjente rundt 40.000 pÄ, den jeg hadde kortest hadde jeg i to mÄneder, hadde Tesla fÞr den og Tesla etter den.
Jeg hadde ogsÄ Ioniq 5 som leiebil i august, det var nok en bekreftelse pÄ hvorfor jeg faktisk kjÞper ny Tesla igjen, pÄ tross av Musk.
Men jeg tviler pÄ at Musk blir videre beriket av mitt kjÞp av ny Model Y til kr 535.000 og gratis lÄn av 535.000 i tre Är.
Å jeg kjþper heller en tyskprodusert Tesla enn en kinesisk bil, om det er Volvo, Polestar eller et kinesisk merke.
SÄ fÄr heller dere andre kose dere med Halvdan Sivertsen og vÊre med pÄ boikotten.
Jeg boikotter heller Israel.

2 Likes

Det er jeg rimelig sikker pÄ at du har rett i For Q1:

It was only able to post a $409 million profit in the quarter thanks to the sale of $595 million worth of regulatory credits to other automakers.

At Tesla er priset slik konkurransesituasjonen er nÄ synes jeg er et lite mysterium.

Jepp. NÄr jeg skulle kjÞpe meg mobiltelefon sist, sÄ endte jeg pÄ min fÞrste Samsung. Har kjÞpt Huawei tidligere.

Hvor mye av det er fordi du er godt vant med Tesla? Det Ä gÄ fra Apple til Android eller motsatt er gjerne ogsÄ en rimelig tung reise. :stuck_out_tongue:

Ioniq 5 N begrenses av batteriet pÄ nurburgring (2-3 runder), Tesla «performance» begrenses av bremsene (testeren jeg sÄ pÄ klarte vel 3 svinger fÞr Teslaen var ferdig). Det er ikke en egenskap man kjÞper bil etter, men det sier sitt om selskapene.

4 Likes

Jeg forholder meg heller til objektive biltester. Der ser man at Tesla ikke er sÄ suverene lenger. Men dette handler egentlig ikke om hvor bra bilene mÄtte vÊre. Dette henger mer sammen med forbindelse mellom mening og lommebok.
Personlig hadde jeg ikke i dag kjÞpt Tesla uansett hvor billig den mÄtte bli. Men sÄ er jeg jo litt heldig som ikke liker selve bilene heller.

5 Likes

Etter Ä ha kjÞrt Tesla siden 2019 sÄ er det faktisk en befrielse Ä f.eks. legge inn adresse i Google Maps nÄr en gÄr til bilen, sende destinasjon til bilen, legge mobil i lommen, nÄr en kommer til bilen sÄ tar en kun i dÞrhÄndtak Ä setter seg inn, og kjÞrer direkte, navigasjon er med fra en Äpner dÞren.
Hvis en har prÞvd Ioniq 5 sÄ vet en at det er tilbake til steinalderen.
Og jeg sammenligner steinalder Model Y fra -21 mot ny Ioniq 5 i fjor.

At en i tillegg mÄ trykke pÄ startknappen fÞr start, samme fÞr en forlater bilen osv.

KjÞrer aldri pÄ bane, bruker sgs aldri bremser. Hva var problemet igjen?
Manglede dildolyd savner jeg ikke.
For de som skal ut pÄ bane sÄ er oppgradering av rimelig enkelt.

Ift til prisen pÄ bilene sÄ kan en bruke 190.000 pÄ Model 3 performance ift til Ioniq.
Jeg tipper Model 3 da blir sykt mye bedre enn Ioniq.

Selvsagt lett Ă„ velge bort biler en ikke liker.
Jeg hadde ikke valgt Toyota BZ4X om den kostet 300.000, heller ikke Ford Mustang som i mine Ăžyne ser ut som en kloning av noe Toyota greier.

NÄr en ser diverse omtaler av nye biler sÄ kommer slett ikke Model Y ille ut.
Men jeg driter i hva biltesterne legger vekt pÄ og konkluderer med, jeg kjÞper faktisk den bilen som passer meg, jeg spÞr ikke Halvdan Sivertsen om hva han mener.

Hadde Tesla CT kommet til Norge med prisene vi ble forespeilet sÄ hadde jeg kjÞpt den, bare pÄ pur faen, mÄtte mange blitt irritert over designet som en femÄring kunne tegnet.