Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Toyota og VW gjÞr det bra. NÄ kommer Toyota med stÞrre bz4x ogsÄ. Det vil hjelpe.

Tesla leverte 11000 biler i Kina forrige uke, 2000 mindre enn estimatet til Troy Teslike.

2 Likes

https://x.com/elonclipsx/status/1924836602167148666?s=46

Tror mange som ikke ser disse intervjuene til vanlig vil bli overrasket over noen av svarene. Problemet er at ingen kommer til Ă„ se intervjuet :sweat_smile:

Kan du gi noe eksempel pĂ„ et svar som kan oppfattes som “overraskende”?
TId i videon eller tekst?

Slev har jeg vansklig at bli overrasked av Elon Muskow ettersom jeg utgĂ„r fra at han er “litt merkelig”, hvis man uttrykker seg diplomatisk.

1 Like

Ingenting for meg som er overraskende med dette klippet. Men din «Muskow» kommentar sier vel alt

2 Likes

Kan diskuteres om man bĂžr bli overrasket men selv synes jeg det er utrolig svakt Ă„ sitte Ă„ lire av seg slike ting:

But I’m confident that whatever the, whatever some activist posing as a judge in Delaware happens to do will not affect the future compensation.

Yeah, not a judge. Not a judge. The activist who is cosplaying a judge in a Halloween costume.

Viser den totale mangelen pÄ respekt for rettsystemet i mine Þyne.

8 Likes

Dommeren det er snakk om. En stor helt!

2 Likes

Det er kun en dommer hvis dommeren dÞmmer som Musk Þnsker. Det amerikanske rettsvesenet er hardt som faen hvis du er fattig. Hvis du er rik, sÄ gjelder andre regler.

5 Likes

NÄ har Teslas advokater skrevet om loven (ja, sÄnn funker det i DE) slik at Musk ville vunnet den dersom den hadde startet i dag. Litt artig da at Tesla har flyttet derfra.

NÄ har de riktignok vedtatt en lov i Texas som krever 3% eierskap i et selskap for Ä gÄ til sÞksmÄl. Dvs. at selv ikke Oljefondet kan protestere mot det styret og Musk mÄtte finne pÄ. Musk kommer til Ä ta selskapet bit for bit.

4 Likes

Det er fascinerende Ă„ se hvordan Tesla og BTC svinger i takt. Man skulle jo tro at BTC og USD ikke hadde noe med hverandre Ă„ gjĂžre?

Min teori er jo at prisen pÄ bÄde BTC og Tesla er frikoblet fra de reelle verdier og svingningene kommer av at det er en stor overlapp i investorer som holder til i de to. Jeg tenker det kan bli veldig interessant hvis Tesla fortsetter Ä levere dÄrlige tall i en lengre periode slik at de investorene som investerte i selskapet basert pÄ veksten forsvinner. Vil de investorene som ikke bryr seg om de reelle verdiene klare Ä holde kursen oppe? :thinking:

4 Likes

Hvilke svar er det du mener folk som normalt ikke ser disse blir mest overrasket over?

3 Likes

BTC er i hvert fall frikoblet for der finnes vel ikke reelle verdier i det hele tatt :sweat_smile:

2 Likes

Dette var et typisk «got you» intervjue fra start til slutt. Hun avbryter han ofte nÄr han kommer med «oppsiktsvekkende» informasjon.

Snakker om bilsalget som er ned. Musk pÄpeker det er i hovedsak Europa deres minste marked og legger til at alle andre bilselskaper leverer svakere dette kvartalet. Beste indikator pÄ selskapets utvikling er aksjekurs.

Doge er rÄdgivere, de dikterer ikke, altsÄ de tar ikke den endelige beslutningen. SÄ oppgaven er faktisk Ä stoppe svindel og slÞsing.

Musk har ikke planer om Ă„ involvere seg politisk i fremtiden.

Musk fÄr ikke lettere kontrakter pga rollen han har nÄ. Da ville det vÊrt forsidestoff over hele verden, og alle konkurrenter ville reagert.

Musk har fÄtt kritikk for Ä kutte i bistand. Som han sier selv sÄ har de veldig smÄ krav for Ä opprettholde stÞtten. De kontakter for Ä finne bevis pÄ hva pengene gÄr til, men nÄr de ikke fÄr svar, sÄ er det svindel.

Han har fÄtt kritikk for Ä stoppe aids-stÞtte, den er ikke stoppet, den er gjenopptatt.

Alt doge gjÞr er listet opp pÄ doge.gov. Mest transparente i historien? Som Musk sier de vil gjÞr feil, hvis de gjÞr feil vil de rette det opp igjen.

33.45 er viktig. Hun kommer med en pÄstand. Og Musk svarer «jeg tror ikke dette er sant, men hvis det stemmer skal vi fikse det». Veldig fÄ hadde sagt dette. Null ego, kun opptatt av utfÞrelse.

Til slutt Putin kommentaren, hvor han har snakket med han en gang for fem Är siden = russian asset», som noen kaller han.

Noen punkter. Kunne sikkert funnet 10 til

3 Likes

Elbilsalget gikk opp Är-for-Är i bÄde USA, Kina og Europa.

Q1 2025 Electric Vehicle Market Share and Sales (U.S.)
EV sales volume was up 11.4% year-over-year

Sales of Tesla’s electric vehicles made in China came in at 78,828 in March, slumping 11.5% year on year

BEV sales in China soared by 55% in the first quarter of 2025 compared to the same period in 2024.

ref for usa https://caredge.com/guides/electric-vehicle-market-share-and-sales

ref for kina Tesla reports 13% drop in first-quarter vehicle deliveries from a year ago

ref for kina Electric Vehicle Sales Review Q1-2025 | Strategy&

6 Likes

Dette gjelder usa? Opp 35 % globalt i q1

" Electric car sales in 2025 are expected to exceed 20 million worldwide to represent more than one-quarter of cars sold worldwide. Sales were up 35% year-on-year in the first three months of 2025, with record first-quarter sales in all major markets."

https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2025/executive-summary

3 Likes

Hovedpoengene er ikke bilsalget y/y i det jeg skrev, men selvfÞlgelig ignorerer vi essensen og «angriper» de minste «uviktige»detaljene.

Ja, det stÄr i linjen over at det gjelder for USA.

NÄr Musk sier at alle andre bilselskaper leverer svakere, sÄ mÄ han snakke om noe annet enn antall. For markedet for elbiler er klart pÄ vei ned, samtidig som Tesla altsÄ leverer lavere salg.

For et firma som selger biler, sÄ er vel essensen hvordan bilsalget gÄr?

Poenget mitt med innlegget i utgangspunktet er at Musk blir feil fremstilt i media

1 Like

Vel, det er enklest Ä plukke fra hverandre utsagnene hans som gÄr an Ä sjekke objektivt. De har altsÄ fallende salgstall i alle markedene sine, mens konkurrentene har Þkende salgstall i de samme markedene.

Hvor mye kredibilitet har man igjen nÄr man snakker rundt grÞten om fallende salgstall?

3 Likes

Ja det blir gjerne off topic pÄ en tesla-trÄd Ä diskutere bilsalg. Musk poster helt utrolig drÞye ting pÄ sin egen mediaplattform. Medias fremstilling av ham gjÞr vel ikke sÄ mye fra eller til.

4 Likes