Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Har ingenting imot skjermer i bilen. Men viktig informasjon som hastighet, fartsgrenser og lignende vil jeg ha rett foran meg.

Jeg liker fÞrermiljÞet i min Taycan veldig godt. Og vet du hva, jeg trenger faktisk ikke trykke pÄ noen startknapp, bare Ä sette den i drive eller revers sÄ er man i gang :wink:

3 Likes

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-executives-questioned-musk-after-he-denied-killing-25000-ev-project-2025-06-02/?utm_source=reddit.com

En indikator det er verdt Ä fÞlge med pÄ er hvorvidt Musk gÄr til sÞksmÄl. Han har forelÞpig ikke saksÞkt Reuters eller NYT.

3 Likes

Tesla er rÄ nÄr det kommer til forbruk!

Nye Model Y har en egenvekt pÄ 2005 kg og et forbruk pÄ 1,2 kWt per mil, litt over halvparten av energiforbruket til en moped med egenvekt 50-70 kg.
Model Y gÄr ogsÄ 11% lenger enn oppgitt WLTP rekkevidde.

Model 3 er rekkeviddevinneren av budsjettbilene, den koster kr 400.000, klarte 729 km i NAF sin test:

1 Like

"– Hvilke biler er dere mest skeptiske til Ă„ ta inn?

– Det verste er eldre Teslaer. Det er russisk rulett! Det er elektriske dĂžrer, batteripakker og luftfjĂŠring som ryker. Det blir fort veldig dyrt - eller kan ende med at bilen blir kondemnert. Man vet jo heller aldri hva Elon Musk gjĂžr med prisene. SĂ„ det er et vanskelig merke."

5 Likes

SĂ„, tror man fortsatt Musk bare er opptatt av penger og makt etter i dag?

Av og til :see_no_evil: hvilken av disse modellene er det som har 4-hjulsdrift?

Ingenting har forandret seg pÄ den fronten. Han er misfornÞyd med budsjettforslaget og politikken som vil ramme selskapene hans negativt. En mann som ikke klarer la vÊr Ä ytre seg lar selvfÞlgelig ikke en mulighet til det gÄ til spille, nÄr han fÞler seg urettferdig behandlet.

Beste som kunne skjedd at disse to barker sammen. Jeg var en stund redd for at Elon Musk kom til Ă„ nyte litt for godt av “vennskapet” med presidenten.

NÄr det er sagt sÄ er jeg helt enig med Musk. Det budsjettforslaget som nÄ skal godkjennes i senatet er en vederstyggelighet som aldri bÞr vedtas.

Edit: Bare Ă„ finne frem popcornet, dette kommer til Ă„ bli stygt den ene eller andre veien.

6 Likes

Trump tydeligvis ikke helt fornĂžyd med Musk.

image

3 Likes

https://ekstrabladet.dk/nyheder/Udland/musk-smider-bombe-anklager-trump-for-at-vaere-en-del-af-epstein-filer/10844238

Ja sÄdan gÄr det jo det blir sjov de nÊste dage.

6 Likes

Det tar sig, sa brannkapten’.

Si hva man vill om Trump og Elon MĂ€sk, men de har helt klart ett underholdningsverdi.

Og aksjen ned. Men er det bra fĂžr Tesla som selskap om MĂŒsk engagerer seg mer der? Han verkar ha drabbats av hybris og har sĂ„ mange ulike ting han driver med. Vore kanskje bedre med en CEO som jobbar pĂ„ heltid med dette?

2 Likes

image

Fylte pÄ i gamblingportisen med ekstremt spekulative puts pÄ vei opp. Tror den skal rase videre.

Å shorte Tesla er det dummeste jeg har gjort (selv om jeg er litt i pluss etter i dag). Ren egotripp. Jeg fĂ„r rett til slutt, enten jeg tjener penger eller ikke.

Hvem kunne forestilt seg at det skulle gÄ skeis i vennskapet mellom verdens stÞrste narsissist og et narsissistisk ketaminvrak med en virkelighetsoppfatning som er crowdsourcet pÄ Twitter?

6 Likes

Kan Elon MÀsk og hans DOGE-gjeng samlet pÄ sig data om Epstein? Det sies ju at det tappet ned enorma mengder data om alt mulig. Men det kan ju vare mye snakk ogsÄ, fÞr at skape dÄrlig stemning.
Men hvis DOGE-gjngen kommet over noe slikt, sÄ kan dette bli spennende. Kan Musk gÄ fra skurk til helt?

1 Like

Nei.

Hþres ut som kort vei til livstid i fengsel

Ikke vanskelig Ä bli ultra-formuende under slike vilkÄr
.

En [artikkel fra avisen The Washington Post] (https://www.washingtonpost.com/technology/interactive/2025/elon-musk-business-government-contracts-funding/?itid=sr_0_8a63730f-4fea-45b5-9bd9-99d9fd178fd3) viser at Musks selskaper har mottatt 38 milliarder dollar de siste 20 Ärene. BelÞpet tilsvarer ca. 383 milliarder norske kroner.

Avisen gjennomfÞrte en analyse som viser hva Musks selskaper har fÄtt kontrakter, lÄn, subsidier og skattelettelser fra amerikanske myndigheter. Nesten to tredjedeler av pengene har kommet de siste fem Ärene.

1 Like

https://youtube.com/shorts/n-KeFz2M00s?feature=shared

Hvilke kontrakter mener du var ufortjent?

Det er ikke sÄ viktig. Det viktigste er Ä poste en artikkel som stÞtter synet sitt uten Ä sette seg inn i ting. Space X har disruptert romfart og har tatt menneskeheten et stort steg videre, men viktigste er vel at selskapet til en man ikke liker ikke fÄr statlige kontrakter.

7 Likes

SpaceX, Starlink og Tesla har alle “disrupted” hvert sitt felt, ingen tvil om det.

1 Like

Siden det er fredag er det vel litt slack med kravet om saklighet :rofl:

7 Likes