Det betyr faktisk svært mye.
Det å irritere seg over en bil som trenger betenkningstid hver gang en skal starte den er ikke noe særlig.
Men du bruker vel Windows 95 og Nokia mobil også, da er det ikke så nøye😉
Tro det eller ei, men noen bryr seg faktisk om BILEN, ikke bare gadgetsene bilen tilbyr.
Det blir som å bestille seg en biff, men være mest opptatt av tilbehøret…
Hmm? De fleste biler er jo klare til å kjøre i det du trykker på en pedal.
Joda, men enkelte må en vente til bilen har våknet før en får sette på setevarme eller starte navigasjon.
Begge deler gjør jeg via app mens jeg går til bilen.
Men for noen betyr ikke det noe og da sikkert valget enkelt.
Wow, så at jeg bryr meg om funksjonaliteten så trekker du automatisk slutningen at jeg driter i resten av bilen🤷♂️
Jeg vet ikke hvor mange fabrikknye biler du har hatt oppigjennom, jeg har vel hatt 13, av disse er 9 elbiler.
Siste tre har vært Tesla, hadde Tesla vært så rævva så hadde jeg ikke kjøpt Tesla igjen🤣
Men jeg er heldigvis ikke opptatt av hva du eller andre synes om mitt valg eller min bil, men hovmod står for fall sies det, rimelig mange velger faktisk Tesla når de kjøper ny bil, og de aller fleste er faktisk veldig fornøyd.
De som er mest misfornøyd er de som aldri har hatt Tesla. Slike som deg kanskje?
Tjah, jeg har Tesla, men er ikke noen fan sånn i utgangspunktet. For min del, så synes jeg f.eks. styringen av setevarme, rattvarme osv er klønete. Det er ting jeg gjerne vil skru av mens jeg kjører. At det er flere klikk på en touch skjerm er irriterende. Stemmestyring av slike ting har jeg gitt opp. Det fungerer gjerne på tredje forsøk.
Kjøpte bilen fordi de andre med tilsvarende rekkevidde/plass var dyrere og jeg orker egentlig ikke tanken på å kjøpe og vedlikeholde noe fra VAG etter å ha pratet med naboen. 
Poenget mitt når jeg begynte å poste her er at konkurrentene var før laaaaangt bak Tesla. Nå er de foran på noe og bak på andre ting. Det blir mer av en avveining. Fortsatt gode på pris, men for Tesla som aksje, så er ikke det så positivt at de må konkurrere på pris.
Ta Toyota f.eks., bz4x, den er langt bak på noen ting (app), litt bak på andre (rekkevidde), men foran på f.eks. firehjulstrekk på vinterføre. Det skulle ikke forundre meg om de klarer å komme med noen veldig gode elbiler til å konkurrere på pris.
På grunn av politikere som har hatt en pervers forfordeling på avgifter er det naturlig at en Tesla, som var først ute som elbil, kjøpes når en tilsvarende familiebil koster halvparten å produsere, men det dobbelte av en Tesla i dag.
Den eneste grunnen til at Tesla topper statistikkene er at de har særdeles gunstige finansieringsløsninger som gjør at veldig mange som egentlig ikke har råd til en bil til 500 000,- kjøper en bil til 500 000,-. Den mest vanlige finansieringsløsningen er 0% rente i tre år, nedbetaling over ti år. Det blir spennende å se hvor mange som skal havne i luksusfellen 36mnd etter kjøp. Da er bilen verdt mindre enn hva de kan få for den samtidig som de antakelig ikke har råd til å betale månedlige renter og avdrag.
Fattigmannsfelle.
Angående bilene så har jeg kjørt både ny Model 3 og Model Y, det de har til felles er at de ikke er gode å kjøre - de klarer ikke å håndtere vekten på en god måte så de er satt opp alt for stive, de er rett og slett ubehagelige og dårlig byggekvalitet.
Jeg har ikke kjøpt en eneste ny bil, de tre siste bilene jeg har kjøpt hadde 7000km, 12 000km og 9000km da jeg kjøpte dem. Siden 2021 har jeg ikke hatt en krone i verditap, sånn som markedet ser ut nå er jeg ca. 400 000,- i pluss. Totalt har jeg kjørt ca. 80 000km i perioden
Noe man først og fremst merker på dårlige veier og over fartsdumper. Noe i hvert fall jeg har mye av rundt der jeg bor. På gode veier, så funker de helt fint. En enkel løsning er f.eks. 18" felger og høyere profil dekk, men det går ikke an å få kjøpt bilen med. Annen fjæring ville jo også ha hjulpet, men det er ikke akkurat billig/enkelt.
Forspranget til Tesla er fsd. Man har nå 445 teslaer i flåten, 8 «unsuprevised» (ikke alle i drift nå av de 445). Det er før cybercab-produksjon som starter i april.
Så er det optimus v3 «reveal» q1.
https://x.com/iam_smx/status/2018401525375115487?s=46
Jason Calacanis: Nobody will remember that Tesla ever made a car. They will only remember the Optimus
“I visited the Optimus Lab, there were a large number of people working on a Sunday at 10:00am and I saw Optimus 3
I can tell you now nobody will remember that Tesla ever made a car
They will only remember the Optimus and that he is going to make a billion of those and it is going to be the most transformative technology product ever made in the history of humanity
Because what LLMs are going to enable those products to do is understand the world, and then do things in the world that we don’t want to do”
Men skjermen funker når en setter seg inn.
Setevarme kan en sette på auto, så slipper en å slå den av.
Ellers så kjører jeg på AP 80-90% av tiden, tillater da trafikkbildet det så er det null stress med enkle ting.
Jeg vet hvor klima, temp og setevarme er.
Men vi er alle forskjellige.
Jeg var slett ikke fan av Tesla før Model 3 ble lansert, men den likte jeg, og spesielt interiør som tok minimalistisk til et nytt nivå.
Men jeg ble overrasket over hvor bra det faktisk fungerte i praktisk bruk, og det blir bedre og bedre.
Og nye Model Y har mye bedre fjæring enn forrige modell.
Litt morsomt med Toyota som slett ikke skulle produsere elbiler, der var det hydrogen som var tingen. For personbiler….
Har forrige modell 
Jeg også, men må jo se på skjermen og må trykke minst to ganger. På bare fine veier på sommeren så er det jo greit. På dårlig vinterføre, not so much. Tilfeldigvis, så har jeg jo brukt den mest på nettopp det.
Da blir jo dårlig stemmestyring og touch skjerm en lite optimal kombo. Som var poenget mitt.
Synes i grunnen dette er et interessant innlegg. Typiske high end, premium europeiske bilmerker som kanskje sliter litt med å tilby noe ekstra i elbil-alderen. Alle disse merkene (Jaguar, Porsche, BMW osv.) har bygget opp sin mytologi rundt drivlinjen. Jaguar har V12-motoren, Porsche den luftkjølte bokser-sekseren, BMW har 3,5 l rekkesekseren, med fem trinns ZF-girkasse. Og man kunne legge til MB med den skuddsikre 3,0 l dieselmotoren, en slags bilens Miele vaskemaskin, Citroën med sin hydrauliske fjæring. Hva har disse merkene å tilby når hele drivlinjen skiftes ut med lydløs elmotor og batterier fra LG? Når folk er mer opptatt av iPhone enn Miële vaskemaskiner? De kommer i en strategisk klemme. Veldig mye av Europas suksess etter 2. verdenskrig er bygget på forbrenningsmotoren, ikke bare bilindustrien, men hele den økonomiske utviklingen. Oljekrisen på 70-tallet gjorde at den europeiske forbrenningsmotoren ble enda mer relevant mens den amerikanske bilindustrien stagnerte utviklingsmessig. Amerikanerne måtte velge, skulle de gå over til å kopiere de andre, lage mindre og mer energieffektive motorer, eller skulle de beholde sin sjel og egenart og fortsette med det de kan: store V8-motorer med automatkasser, stiv bakaksel og bladfjærer. De klassiske amcar-bilene ble en skygge av seg selv. En Mustang fra 80-tallet kan ikke konkurrere med en fra sent 60-tall. Med konkurransen fra Japan senere overlevde europeiske produsenter ved å tilby en mer sofistikert drivlinje, biler for folk som liker biler, ikke “riskokere”. Enkelte europeiske bilmerker fikk en enorm status i f.eks. Asia, som de til en viss grad flyter på ennå. Med elbil ser vi at f.eks. kineserene er mye mer stolte av sine egne produkter. Vi lager minst like bra biler som VW etc. og konkurransen fra kinesiske merker blir knallhard. Og i Europa blir det vanskeligere og vanskeligere for de europeiske produsentene å forklare hva de kan tilby som de andre ikke kan, når de klassiske drivlinjene er byttet ut. 800V-systemer, mer eller mindre lekkert interiør med “flygel-klarlakk”, reell og “opplevd” kjørekomfort etc. er det det går i. Volvo har skilt seg litt ut blant europeerne da de har eid trofeet som sikkerhetsbilen nummer 1, særlig i USA. Men innovasjon som går på sikkerhet har i hvert fall ikke jeg fått med meg de siste årene fra den kanten. Når MB-sjefen trygler om at EU skal utsette utfasingen av fossilbiler får man mye av de samme vibbene som de amerikanske merkene ved oljekrisen på 70-tallet. Skal vi fortsette med det vi kan eller skal vi omstille oss? Mange av de klassiske europeiske bilmerkene er i realiteten en “Stellantis”, en plattformbil med ulike klistemerker på, der problemet for ICE-bilenes del nettopp er drivlinjen, med billig registerreim som ryker programmessig etter noen år. Stellantis minner om norske treskifabrikanter som enten gikk dukken eller ble slukt av Madshus. Noe av det de har å skilte med i dag er vel rett og slett at de ikke er laget av “fremmede makter”, cybersikkerhet, samt dyrere mer sofistikerte systemer for f.eks. 800V og lekkert interiør, som de kan leve av tilby, ikke fordi de er flinkere, men fordi de merkevaren flyter på fordums storhet med en priselastisitet som gjør at de kan bruke dyrere materialer og selge mer sofistikerte løsninger. Hobby-biler som Ferrari Lamborghini etc. satser på å gjøre det de kan i stedet for å omstille seg. Og de kan tilby noe som kineserene ikke kan bare i kraft av sin historie. Men det blir litt som å ha hest som hobby i stedet for fremkomstmiddel etter at bilen ble allemannseie.
Mystisk…
1.279 biler det er det jo klart man trenger å kjøpe i løpet av et kvartal