Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

(Denne modellen Avensis varte frem til 2018, siste utgave er noen fÄ kg lettere enn eksemplifisert her)

Forskjellen pÄ en 1500kg-bil og en 2000kg-bil merkes veldig godt sÄ fort man skal vri pÄ rattet

Som et eksempel pÄ en Mazda MX-5 merker man utrolig godt om man har passasjer eller ikke i bilen, da snakker vi godt under 10% endring i vekt.

1 Like

Ja, det hele kommer selvsagt an pÄ hvor kraftig man har designet hjulopphenget. Har man hatt for sterkt fokus pÄ Ä spare vekt, vil jo det kunne fÄ negative konsekvenser pÄ sikt. Tesla har vel noe lavere vekt enn mange konkurrenter? Hvordan har de i tilfelle fÄtt til det?

Mente Ä huske den veide nesten 1800 kg, men mÄ ha huske feil. Kanskje de 1800 kg er maks tillatt vekt elns? :thinking:

Hvor du har 1800 fra aner ikke jeg, men her er en 2019 fra finn.no:

image

1 Like

Du har vel forrige modell? Da har du jo knapp pÄ venstre hendel for Ä starte visker.
Hvis du da vil skru visker av eller sette pÄ feks intervall gir du et lite trykk pÄ hendel og skroller med venstre hjul om du vil skru av visker eller endre innstilling.
Har du Juniper sÄ trykker du pÄ knapp pÄ rattet og skroller med venstre hjul, altsÄ ikke inn i meny
.

1 Like

Takk, det var nyttig! :smiley:

Greia med endel slike lÞsninger er at de overhodet ikke er Äpenbare. :stuck_out_tongue:

VÄr 2019 mod X har bytta rustne bremseskiver kun én gang. Etter det skiftet kom det en oppdatering som sÞrger for Ä legge bremseklossene umerkelig svakt inntil skiven med jevne mellomrom. Dette skal sÞrge for Ä holde rusten unna, og kan se ut til Ä ha fungert bra for vÄr del!

Hvorfor kopierer ikke alle elbiler med regenerering dette?

6 Likes

Det er et utall funksjoner som jeg kun kan en brÞkdel av, men en har instruksjonsboka tilgjengelig alltid, i bilen pÄ skjermen og i appen pÄ telefonen, den er sÞkbar og ganske grei Ä finne ut av.
Eneste gangene jeg trykker pÄ skjermen er for Ä bytte medie fra lydbok til radio/spotify, og det trenger jeg ikke lete for Ä finne.
Jeg har digget systemet fra fĂžrste dag (2019 for min del)

1 Like

Oi. Slutt pÄ model S og X. Jeg som hadde hÄpet pÄ en ny stor Tesla suv. Kinesisk Volvo blir ikke helt det samme, og Range Rover som kommer i Är blir sikkert sykt dyr.

Om alt som kommer frem i denne artikkelen stemmer, sÄ ser det ikke sÄ bra ut for robotaxi-tjenesten til Tesla;

4 Likes

This points to Tesla limiting the service to a small, mapped-out area to limit the chances of accidents.

Der er jo Waymo, bare med et mye stĂžrre tilbud.

OgsÄ har du denne:

Tesla’s “Robotaxi” service shuts down when it rains in Austin. The city averages over 80 days of rain per year.

Tesla’s vision-only system relies on eight cameras to navigate. Rain, fog, and sun glare obstruct those cameras, degrading the system’s ability to function safely. NHTSA specifically asked Tesla how it planned to operate in low-visibility conditions, Tesla asked the agency to hide its response.

OgsÄ denne:

Crash rate: 9 times worse than humans — with a monitor

Ehh
 ikke akkurat bra.

3 Likes

Jepp helt enig, jeg greier ikke se bull tesen for Tesla, etter Q4 sÄ vil jeg si pr. nÄ sÄ er dette noe av de svakeste vi har sett dem. Salget av biler som er omtrent 70 % av inntektene faller i nesten alle land.

Selskapet har fallende inntekter og annonserte pÄ Q4 at de skulle bruke 20 milliarder dollar for Ä bygge infrastruktur som stÞtter robotproduksjon, autonome biler og batterier.

Akkurat det med Optimus og FSD er vil jeg si er fryktelig risikabelt samtidig som det ser ut til at de ikke lenger Þnsker Ä satse pÄ det de tjener mest penger pÄ, nemlig biler.

Kan ogsÄ virke som om det er ting pÄ gang med hensyn til Ä slippe kinesiske el-biler inn i USA,

https://www.google.com/amp/s/english.elpais.com/economy-and-business/2026-02-16/trump-reviews-potential-entry-of-chinese-automakers-with-us-auto-industry.html%3FoutputType=amp

1 Like