Altså, skal du kjøre en Tesla så det er behagelig å sitte på, så blir jo ikke bremsene brukt!
Det er en vanesak. Man slipper i utgangspunktet gasspedalen fort opp fordi det er det man er vant med fra biler med automatgir. Etter en periode med tilvenning, så kjennes det rimelig naturlig ut.
Nyere biler fra flere produsenter har nå gjort det slik at bilen triller videre hvis du slipper gassen helt og så regenerer den hvis du trykker lett på bremsen, ved moderat trykk, så regenerer den mer og ved mye trykk så bruker den bremsene. Som jeg vil si er den logiske måten å gjøre det på.
Sånn som det er nå med one-pedal-drive, så må du, hvis du skal bråbremse flytte foten fra gassen til bremsen, mens du vanlig kjøring allerede vil ha flyttet foten fra gassen til bremsen. Har hatt en slik episode hvor jeg kommer inn mot et kryss med dårlig sikt, sakner ned, ser en bil i siste liten og skal da bremse, men trykker i stedet gassen inn et lite øyeblikk før jeg får hevet meg på bremsen. Ubehagelig.
Tesla Model Y veier type 200 kg mer enn en Toyota Avensis stasjonsvogn. Tviler på at det har særlig mye å si. Kanskje på andre merker som jeg ser typisk veier 2-300 kg mer enn en Tesla Model Y i samme størrelse.