Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Så du har ikke oppdaget det meditative i feks å hogge ved? Mange syns det å gjøre noe med hendene gir en glede. Det kan være alt fra å vaske gulv til å måke snø.

De fleste tilbringer mye tid foran skjerm både jobb eller privat. Hvis vi i tillegg ikke skal gjøre enkle oppgaver feks i hjemmet tror jeg vi blir fattigere som mennesker ja.

Beklager om jeg dro dette off topic. Så jeg stopper her.

6 Likes

Hmm? Roboten klipper plenen, jeg går på fjelltur. Men, hvis du heller vil klippe gresset selv, så ser jeg… ikke den. :stuck_out_tongue:

Btw, huset jeg kjøpte kom med snøfres. Den ble gitt bort. Jeg bruker sørlandsskuffe i stedet. Tar bittelitt lengre tid, men er god trening. :slight_smile:

2 Likes

Men ser du ikke at DU kan forsette med det hvis det gir deg glede? Samtidig kan jeg si at jeg vil ha en robot til klesvask og støvsuging fordi jeg heller vi bruke tiden min på familien min. Tror svært mange tenker i de samme banene, derfor er tesla priset relativt høyt. De har kunnskap og produksjonskapasitet til å komme med den første humanoiden som fort blir «allemannseie» i den vestlige verden. Selskapet som er først ute med en brukendes robot vil bli en god investering.

Bare tenk deg hvordan det var før, hvor du måtte vaske klær for hånd. Greit å ha en “robot” som vasker for en altså! :stuck_out_tongue:

1 Like

Robot gressklipper er strålende, klipper gress støyfritt og gjødsle plenen økologisk, en slipper gjødsel og plager ikke omgivelsene.
Vaskemaskin og tørketrommel, vasker du for hånd?

Langkjøring med bil, varierende fartsgrenser osv osv
Jeg bruker Autopilot på Teslaen på absolutt hver eneste tur over 2-3 km!
Kjører også daglig to undersjøiske tuneller, med bratte bakker ned og opp, bilen holder jevn hastighet med en variasjon på ±0 km/t.

Jeg vil aldri mer ha en bil uten autopilot/selvkjøring.

Jeg har ikke noe problem med å kløyve ved eller klippe plenen, går helt fint, men jeg vil heller trene eller gå på fjelltur enn å klippe plenen……

1 Like

Du misforstår poenget mitt. Nei jeg vasker ikke klær i bekken.

Ville bare reise en diskusjon om Automatisering går for langt nå. Hvis i prinsippet alle “kjedelige” oppgaver skal utføres av roboter og maskiner tror jeg vi mister noe. For livet kan ikke bare være fest og moro. Hvis det morsomme skal være morsomt må det også være noen litt kjedelige oppgaver som må gjøres.

Jeg tror også vi er laget for å gjøre noe med hendene ikke bare sitte å trykke på et tastatur foran en skjerm. Spesielt i vår tid hvor mer og mer foregår på skjerm tror jeg disse taktile , rutinepregde oppgaver vi gjør med hendene er viktig.
Merk at dette gjelder mest oss som jobber med hodet og med skjerm. Er du snekker eller rørlegger får du utløp for dette i jobb og det er mer forståelig at du ønsker å bruke fritid på noe annet enn fysisk arbeid.

10 Likes

Haha

Tenker det samme gjelder Trumprelaterte markeder.

3 Likes

Fornuftig å gjøre manuelt arbeid, de av oss som har hus og hage, gjerne kjøper et eldre hus som trenger oppussing osv får rikelig med oppgaver som krever både hode og fysikk.
Grave i jorda, så og plante, beskjære busker og trær osv er nyttig for kropp og sjel.
Men det å kjøre bil?
Hadde alle kjørt med en form for autopilot/adaptiv cruisekontroll så tror jeg antallet som får nakkesleng pga påkjørsler bakfra hadde falt som en sten.
Jeg tror også antallet trafikkulykker hadde blitt redusert dramatisk, spesielt ulykker med ekstrem høy hastighet.
Min påstand er at biler med årsmodell 2010 og eldre hadde ikke blitt tillatt om de hadde blitt oppfunnet i dag, til det hadde risikoen vært for stor.

Å måtte fikle rundt på en skjerm under kjøring. burde også vært forbudt. Å flytte blikket fra veien til en skjerm ved siden av deg, har jeg selv erfart føre til at bilen var på vei over mot motsatt kjørebane. Setter personlig pris på at mest mulig funksjoner er på lett tilgjengelige brytere på rattet, samt å ha headup display for den viktigste informasjonen.
Er enig i at f.eks. adaptiv cruisekontroll er en meget god funksjon som øker sikkerheten. Også kamera og sensorer foran og bak er et stort pluss, samt blindsonevarsling. Andre funksjoner som lane keep assist og fartsgrensevarsling, er mest til irritasjon og slås derfor av for hver tur.
Jeg liker å kjøre bilen selv, og har ingen ønsker om å sitte å kjede meg under langtur.

7 Likes

Når bilen kjører selv er det ikke problem om du velger å kaste et blikk på skjermen😉

Jeg har kjørt Tesla siden 2019 og vil ikke tilbake til knappehelvete med en million knapper spredt over hele dashbordet, det er ikke trafikksikkert når en evt skal betjene knapper som brukes sjelden og bilen ikke kjører selv.

Jeg har kjørt siden 2025 og kunne godt tenkt meg litt flere knapper :stuck_out_tongue:

Spesielt irriterende med et par trykk for å få skrudd av/på setevarme og rattvarme. Greit med begge deler på når man starter bilen i -10, men når man har kjørt i 1 min, så må det av. Voice control biten kan illustreres greit med denne videoen:

Automatiske vindusviskere er fint og flott, helt til det er -5 og veiene er saltet. Du kan basically ikke kjøre vindusviskere uten å bruke spylevæske. Da er det flott å kjøre inn i tunnell hvor det dugger og du skal begynne å fikle i menyen. :see_no_evil:

Av positive ting, så vil jeg si adaptive cruise control, varme i rattet og muligheten til å varme opp/kjøle ned via app er mine største plusser i boka. Selvkjørendebiten er lite viktig for meg, men så bruker jeg omtrent bare bil på morsomme steder å kjøre, eller steder hvor jeg har lyst å ligge i venstre fil. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Jeg snakker selvsagt om dagens biler der du fortsatt bør ha en hånd på rattet. Da er skjermen i bilen like distraherende som mobilbruk.
Tesla må sannsynligvis endre oppsettet i bilene til mer brytere på bekostning av skjerm i fremtiden. Det er nye krav på gang i flere land etter hva jeg har lest.
Personlig synes jeg interiøret i Tesla er utrolig sterilt og trist. Men det er dog en litt annen sak.

4 Likes

Høres jo ikke så bra: P4-nyhetene har fått tall fra Vegvesenet over antall Teslaer som var førstegangsregistrert i 2021 og var på sin første EU-kontroll i fjor.

8603 av 19.476 strøk på kontrollen, noe som utgjør 44 prosent.

Dermed er Tesla på topp av bilmerker som strøk på EU-kontrollen, ifølge P4-nyhetene.

4 Likes

Jeg har lurt lenge på hvorfor norske Teslaer er så bra, mens de faller som fluer i tyske og danske ettersyn. Det var jo et tilfredsstillende svar (siden jeg har solgt Teslaen).

I Danmark viste en kontrollør at en urovekkende slark i bakhjulene var en av de vanlige feilene på Y. Bakre hjuloppheng er ikke mulig å justere, så vidt jeg vet.

Bilene leverer godt på det nordmenn er mest opptatt av: firehjulstrekk og rentekampanje.

Så kan man jo lure på hva den enorme markedsandelen til Tesla gjør med denne vinklingen fra i går:

1 Like

Veldig mye av disse feilene med El-bil tipper jeg av personlig erfaring er relatert til rustne bremser. Drev litt sport i å bruke bremsene så lite som mulig i begynnelsen, kun regenerere, med resultat at bremsene måtte skiftes pga for lite bruk (rust). Har begynt å legge inn noen faste bråbremsinger på hver tur nå. (og vw har f.eks. gått over til trommelbremser på bakhjulene).

5 Likes

Forstår egentlig ikke at så mange synes det er behagelig med kraftig regenerering.
Det er i alle fall en god ide å forta kraftig oppbremsing med visse mellomrom. Setter du giret i N, så brukes da kun bremsene .
Tror også at den ekstra tyngden elbiler har, fører til mer slitasje og skader i hjuloppheng.

Altså, skal du kjøre en Tesla så det er behagelig å sitte på, så blir jo ikke bremsene brukt!

Det er en vanesak. Man slipper i utgangspunktet gasspedalen fort opp fordi det er det man er vant med fra biler med automatgir. Etter en periode med tilvenning, så kjennes det rimelig naturlig ut.

Nyere biler fra flere produsenter har nå gjort det slik at bilen triller videre hvis du slipper gassen helt og så regenerer den hvis du trykker lett på bremsen, ved moderat trykk, så regenerer den mer og ved mye trykk så bruker den bremsene. Som jeg vil si er den logiske måten å gjøre det på.

Sånn som det er nå med one-pedal-drive, så må du, hvis du skal bråbremse flytte foten fra gassen til bremsen, mens du vanlig kjøring allerede vil ha flyttet foten fra gassen til bremsen. Har hatt en slik episode hvor jeg kommer inn mot et kryss med dårlig sikt, sakner ned, ser en bil i siste liten og skal da bremse, men trykker i stedet gassen inn et lite øyeblikk før jeg får hevet meg på bremsen. Ubehagelig.

Tesla Model Y veier type 200 kg mer enn en Toyota Avensis stasjonsvogn. Tviler på at det har særlig mye å si. Kanskje på andre merker som jeg ser typisk veier 2-300 kg mer enn en Tesla Model Y i samme størrelse.

Jeg har så langt eid 4 ulike elbiler. Har alltid valgt automodus for regenerering. Synes det fungerer veldig logisk og gir mye mer flyt i kjøringen. Hard regenerering fører til mer “rykk og napp” kjøring.

Det er vel ellers logisk at dess tyngre en bil er, dess mer kreves det av hjulopphenget?

1 Like

Jepp, regenereringen trenger ikke være så kraftig bare man leser trafikkbildet og foregriper begivenhetene litt, og, man må være myk på pedalen, både når man trykker den inn og slipper den opp.

2 Likes

Joda, men som sagt 10% mer vekt tviler jeg på at øker problemene tilsvarende det som er meldt. Jeg leste litt av detaljene i saken og i Danmark, så var ikke Tesla og vegmyndighetene enige om hva som var innafor. Tesla har nå rettet seg. Tipper det er tilsvarende flere land.