Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Har V8 i min bil, så ingen fare for å sovne bak rattet :wink:

1 Like

Hadde Tesla med EAP og har hatt VW, Audi og Kia med ACC (og Nissan, men den er jo ræva). Det er ikke så stor forskjell på kapabilitetene, og de tingene som Tesla er bedre på kommer i en eller annen grad >0 av at de er villig til å ofre sikkerhetsmargin for å øke ytelse. Tesla er f. eks. dårligst på avstand til forankjørende.

1 Like

Stoler heller på bilen min som faktisk har en radar i fronten…

2 Likes

Ser at en model Y 2021 modell ligger på ca 300 000, vurderer kjøp av det. Samtidig lurer jeg på om det er mer fornuftig å ta de 300 000 og heller legge det inn i kjøpet av en 2026 modell med “0% rente i 3 år og 50 000 avslag i pris”- kampanjen de kjører.
Ser på diverse YouTube snutter at der er endel oppgraderinger med den nye, men om det er verdt prisforskjellen eller kanskje en annen sak. Noen som har kjørt begge og har sterke anbefalinger?

1 Like

Default, så kjører Tesla i ræven på bilen foran. På maksinnstillingen, så er det greit :stuck_out_tongue:

Fantastisk at de har en slik defaultinnstillingen. Kanskje tilpasset hva de ser på som ok i USA med tett trafikk. Der tipper jeg du hele tiden vil ha biler som svinger inn foran deg med det som blir sett på som ok avstand i Norge.

1 Like

Jeg godter meg jo litt over de som desperat heiv seg over Tesla før nyttår og fikk et dårligere tilbud enn du får i dag (1,99% iirc) :rofl:.

Sette 300000 i aksjefond og fullfinansiere ny model Y med 0% rente med 10 års nedbetaling, spare ved siden av og betale ut bilen etter tre år.

3 Likes

Etter å sjekket litt mer så er det nettopp dette som er oppe til vurdering nå ja :+1:

1 Like

Godt nok bag betalingsmur men problemets omfang virker voldsomt.
Har I også bilsyn i Norge?
Hvis ja er problemet lige så stort?
Nordmænd kan jo tilsyneladende godt li Teslaer.

4 Likes

https://www.tv2.no/broom/derfor-stryker-mange-teslaer-pa-eu-kontroll/17969259/

• Høy kjørelengde og manglende regelmessig service kan være årsaker til feilene, mener tyske TÜV.
  • Teslaer har spesielt mange lysfeil, noe som indikerer mangler i vedlikehold.

Er feilene at de har en lyspære som har gått?

https://www.tv2.no/broom/blant-verstingene-pa-eu-kontroll/17407446/

For Model 3 spesifikt, ble rundt 7.000 kontrollert. Kun 55 prosent av dem ble godkjent ved første visning. Typiske Tesla-feil var knyttet til lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr.

Samtidig var Teslaene blant bilene med høyest kilometerstand i snitt,

Greia med Tesla er jo at de ikke har noe påkrevd serviceintervall hvor du gjennomfører en service til 3000 - 12000 kr. Dette krever jo at folk følger med på slikt selv, noe folk da altså ikke gjør. Lurer på hva de legger i “refleksinnretninger”. Varseltrekant? Refleksvest? :thinking:

En kompis av meg med Tesla kjørte bilen så lenge på samme dekksett at det ene dekket eksploderte mens han kjørte. Den hadde ikke gått gjennom EU-kontroll mao. En bevisstløs eier.

4 Likes

Du kan læse den rigtige artikel her :slight_smile:

5 Likes

Ser at i tillegg til småfeilene over, så er dette interessant:

– Vi har lenge vært i løpende dialog med Tesla og Trafikstyrelsen angående spesielt slark i hjulopphenget, og hvordan det skal vurderes visuelt og i forhold til garantien. Her har Tesla endret sin interne veiledning i forhold til hvordan man måler slark og deres prosess for reparasjon. Vi er imidlertid fortsatt uenige om årsaken, som vi mener skyldes slitasje.

Det ser ut til å være en større feil som er relevant.

3 Likes

Og den med de 4 års garanti som jo tilfældigvis passer med at bilen skal synes første gang efter 4 år.

“ – Tesla giver fire års garanti på sine biler, hvilket også er der, biler skal synes første gang. Med den høje dumpeprocent in mente kan det derfor være en god idé at få bilen gennemgået af en uvildig fagperson, inden man når skæringsdatoen”

Ikke så relevant for Norge hvor det er 5 års garanti. :stuck_out_tongue:

Men, ser jo egentlig for meg at der andre biler har vært på service 3-4 ganger før EU-kontrollen, så er Teslaene sine første besøk hos et verksted muligens EU-kontrollen. :see_no_evil:

3 Likes

https://x.com/sawyermerritt/status/2014394907222237561?s=46

Er vel ingen bekreftelse enda?

@Rollep er du på ballen? :sweat_smile:

Men vil vi ha dette. Hva er poenget med å gjøre mennesket overflødig. Jeg for min del vil ikke at teknologer skal styre samfunnet og at alt som KAN utføres av roboter faktisk blir tatt over av roboter.

For hva skal vi mennesker til slutt da gjøre. Tror vi blir fattigere som mennesker om vi skal se på at roboter gjør alt.

7 Likes

Vel, hittil, så har robotisering kun gjort oss rikere. Det finnes kanskje et breakingpoint hvor mennesker blir en smule overflødige i økonomien, men det har ikke skjedd hittil. Kanskje kunne vi… shocking tanke… gått ned fra 7,5 timers arbeidsdag til 6 eller 5 timers arbeidsdag? :sunglasses:

6 Likes

Og sitte å se på roboten klippe plenen? Nei takk.

1 Like

Helt enig med deg. Ser mange fordeler i trafikken, færre ulykker (nå er vel tesla 4x sikrere, på sikt mener de 50x sikrere. Ellers fint for de som ikke kan kjøre/komme seg rundt av div årsaker, men håper ellers at roboter blir som et supplement. Men høres ikke slik ut.

Vi skal bruke tiden vår på det som gir noe, familie, venner, hobbyer osv. Roboter skal ta repeterende og kjedelige arbeidsoppgaver. Tror ikke vi mennesker er fattigere nå enn før selv om vi har en dass som sender dritten vekk og en stekeovn som starter uten å fyre et bål. Jeg kommer i hvert fall til å kjøpe en robot hvis det gir meg mer tid til ting som gir livsglede.

6 Likes