Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Nå er det enkelte temaer i de finansielle bøkene som er kontroversielt, spesielt innenfor portefølje teori. Eksempelvis de som tror på den ekstreme varianten av efficient market theory, som er galskap. Jeg vet den fortsatt blir lært bort på enkelte universitet.

1 Like

Du tenker feks VW som spyr ut nye modeller i et rasende tempo? De siste årene har de jo kommet med en haug med modeller, la meg ramse opp: eUp, eGolf, eUp, eGolf osv osv osv

Renault: Zoe med 210 km rekkevidde uten hurtiglading, Zoe med 400 km uten hurtiglading

Ford med (manglende?) Focus uten hurtiglading og kort rekkevidde

Jo, det er klart at det går i et rasende tempo…

Tesla har bare S, X og nå 3 som de oppskalerer produksjonen av, bare noen få hundretusen som har betalt 10k kr hver for å reservere, for 2-3 år siden…

hehe,snakk om å sparke i et vepsebol :laughing:

javel,Tesla er best…

men jeg skal se nøye på Q3 tallene :face_with_monocle:

må si det er litt spennende dette greiene,interessant å se hvordan min nase for odds klarer seg på dette caset med TSLA-aksjen.

1 Like

Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å undervurdere VW. De satser tungt.

@pleximus83 jeg er ikke noen fanboy av Tesla, har ikke vært og kommer ikke til å investere i Tesla, bortsett fra kanskje å kjøpe bil, men det kan knapt kalles investering?
Jeg synes bare de andre er utrolig treige! Se feks Opel, hvis de ville kunne de solgt ubegrenset med Ampera e.
VW kommer kanskje etterhvert, men når?
Jeg var innom Skoda kanskje ved årsskiftet? Jo, de har noe på gang, i 2020…hva har de da på gang? Prototype?
Hvor mange Tesla Model 3 ruller rundt i verden i 2020?

VW I.D. (Neo?) kommer i slutten av 2019. Skoda SUV kommer i løpet av 2020.

en kan så si,-etter all denne satsingen skulle han i det minste klare å frakte bilene sine?

de er jo så “rike”:sweat_smile:

…dette har han sagt i åresvis?

hvordan kan han mene at selskapet “Plutselig” skulle væe profitabel(igjen) i år?

Spesiellt når det ser slik ut?

liksom,-hva kan han kutte ned på…?

Tror man skal være veldig edruelig i hva man tolker ut ifra hva Musk selv sier…Jeg har valgt å ikke gi han mye kredibilitet når det gjelder informasjonen han deler av åpenbare grunner. At kursen dog beveger seg overasker meg heller ikke :stuck_out_tongue:

Det var vel et lite gledesrally fordi SEC bot og straff ble symbolsk

Elon Musk og Tesla har tatt kraftige virkemidler i bruk for å gå i pluss i år (blant annet sagt opp 9% av de ansatte og jobbet døgnet rundt for å få opp Model 3-produksjonslinjene) og det er ikke tilfeldig at det skjer i år. Produksjonen av Model 3 er i ferd med å komme opp i et kvantum som er profitabelt og profitabelt nok til å finansiere nåværende drift og fremtidige investeringer. Jeg tipper at Q3-tallene fortsatt vil vise et tap, men betraktelig mindre enn tidligere og vise at de er på god vei mot profitt i Q4. 2018 som helhet vil nok vise røde tall, men guidingen for 2019 vil helt sikkert vise profitt.

Foreløpige produksjonstall og antatte salgstall for Q3 skulle tilsi at det er gode muligheter for profitt i Tesla nå. Jeg ser fram til Q3-presentasjonen i november. Og hvis 2018 var et spennende år, så er jeg 100% sikker på at 2019 bli enda mer spennende. Spade i jorden på Gigafactory 3 i Kina og Model Y-lansering er kanskje noe av det mest spennende som kommer.

2 Likes

Forbud mot å være styreleder og 40 millioner dollar er symbolsk? Vel er Musk dollarmilliardær, men det må likevel svi godt å få en bot på 20 millioner dollar. Må jo være verdens dyreste tweet?

2 Likes

Musk tjente 1,5MRD USD på oppgangen som etterfulgte. Så symbolsk. Iallefall når alternativet var å miste mulighet til å være CEO for alltid.

Joda, men det er jo papirpenger. Det er jo ikke som om han kan selge aksjene sine når han vil. Jeg vil jo gjette på at han sitter på betydelige verdier i cash/cash-ekvivalenter også selvsagt, men det må jo svi litt å betale en bot på 20 millioner dollar likevel.

EDIT: Ok, han har nok sikkert til salt til maten når han betalte en drøy halv milliard dollar i skatt i 2016. :stuck_out_tongue:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-04-21/tesla-s-musk-paid-at-least-593-million-in-income-taxes-in-2016

2 Likes

For de som har DN+

2 Likes
4 Likes

Musky på an igjen:

noe sånt som ikke all manipulasjon er lik?

RIP Elon

Edit: Tviler på at dommeren kommer til å godkjenne forliket etter det her :roll_eyes: