Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

SĂžren, jeg som skulle legge meg i kveld. Mandag blir spennende!

1 Like

NĂ„ sitter vel Sissener pĂ„ telefon til Hegnar for Ă„ kjĂžpe en artikkel hvor det stĂ„r “Sissener gikk ut av short forrige uke” :sweat_smile::sweat_smile:

1 Like

joda,nÄ driver musk med stÞttekjÞp pÄ sidelinjen,-Lykke til.

2 Likes

Pt. 302+ (13-14% opp) i pre-marked i dag, sÄ etter min mening tydelig at markedet er fornÞyd med en avklaring.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/

EDIT: Holder dette, sÄ blir jeg godt fornÞyd med min fredagstrade pÄ 270. Etter planen skal jeg selge den pÄ 303. FÄr hÄpe det holder! :smiley:

4 Likes

Versjon 9 av softwaren i bilene ruller nÄ ut, og mottagelsen er veldig positiv pÄ Teslaforaene jeg fÞlger. Bilene kan nÄ bytte felt automatisk pÄ Autopilot og velge riktig felt pÄ motorvei i forhold til hvor man skal ta av. Den vil ogsÄ kjÞre forbi tregere biler. Dette blir tydeligvis fÞrst tilgjengelig i USA. I tillegg kommer noe jeg har savnet: dashcam funksjon :slight_smile:

De har ogsÄ redesignet hele brukergrensesnittet for S/X - blir nok et sjokk for mange som ikke fÞlger sÄ godt med, men da fÄr de et felles designsystem for 3/S/X, som vil gjÞre det lettere Ä legge til flere features etter hvert.

4 Likes

Fikk levert Teslaen min forrige torsdag (S75D) og er rÄfornÞyd hehe.
NĂ„r kommer denne versjonen?

4 Likes

Ryktene sier i dag, men vet ikke helt hvor troverdige de er :slight_smile:

Timing er jo ikke Tesla’s beste side sĂ„ den ser jeg :stuck_out_tongue:

Den vil mest sannsynlig ikke bli rullet ut til alle bilene pÄ én gang. Det er vel mest vanlig at den rulles ut batchvis. HÄper jeg ikke behÞver Ä vente altfor lenge pÄ v9.

Hver mĂ„ned kĂ„rer jeg det jeg kaller Teksperterℱ for noen av de mest populĂŠre investeringene vĂ„re :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fĂ„tt flest likes pĂ„ innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperterℱ fĂ„r ogsĂ„ en unikt merke pĂ„ profilen sin og et trofĂ©-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspertℱ i flere aksjer/investeringer, og trofĂ©et vil bare vises i trĂ„der der du er Tekspertℱ.

Her er denne mĂ„nedens Teksperterℱ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @georglu (49 likes)

[quote=“georglu, post:362125, topic:22”]

  1. @Evilfreud (31 likes)
  1. @kanon (17 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Olee78 (17 likes)

  2. @laplagam (8 likes)

  3. @pleximus83 (8 likes)

  4. @theroger (8 likes)

  5. @Mml (5 likes)

  6. @Duogdu (4 likes)

  7. @Monok (4 likes)

Gratulerer!

1 Like

so far so good?

" 3 timer 15 minutter til lading - Ă©n vei!"

Interessant artikkel forsÄvidt, gir litt smakebit pÄ hva en kan forvente pÄ langturene.
Er ikke meg imot Ă„ ha de restepausene som forespeiles ved ladingene men ser absolutt
poenget i oppgitt rekkevidde vs reell rekkevidde, noe jeg tror de fleste produsenter vil slite
med Ă„ forsvare per dags tid.

Med smÄbarn gikk det veldig fint med ladestoppene underveis pÄ norgesferie i sommer. Bilen var klar fÞr vi var det, for Ä si det sÄnn :slight_smile:

4 Likes

NEDC-standarden er jo en eneste stor spÞk. Min forrige bil, en Toyota-hybrid, hadde oppgitt forbrukstall nede pÄ 0,3-tallet pr mil. Selv ikke pÄ pen langkjÞring i godt vÊr i medvind kunne jeg komme noe sÊrlig under 0,5.

De aller fleste burde vÊre klar over at rekkeviddetallene for elbiler under NEDC-standarden er fullstendig urealistiske, men lett Ä bli blendet av kjempelang rekkevidde selvsagt. WLTP-tallene er noe mer edruelige, men hadde kanskje vÊrt mer redelig Ä bruke EPA-tallene som er ganske tett pÄ faktisk forbruk (med mindre du har tung watt-fot).

Men selvsagt, langkjÞring med elbil krever noe planlegging pt., men ikke mer enn at du mÄ tenke gjennom hvor du mÄ stoppe for Ä spise/slappe av/tÞmme tanken nÄr du skal lade. Jeg vil tro at de aller fleste vil klare seg med ladestopp under 20-30 min pÄ langturer i Norge med Tesla. Det er i alle fall mitt inntrykk fra erfaringene jeg har lest om.

Med smÄ barn tar jo alt fryktelig mye lenger tid enn fÞr. Man lÊrer seg Ä ta seg god tid til det meste. :wink:

1 Like

Åpning pĂ„ 305,75 i dag mĂ„ jo vĂŠre respektabelt. Fikk solgt trade-potten min pĂ„ 306 med en gevinst pĂ„ 36. En gevinst pĂ„ 13,33% fra fredag morgen mĂ„ jo sies Ă„ vĂŠre ganske greit. :smiley:

3 Likes

Godt jobbet, tror mange shortere blĂžr fra endetarmen idag.

3 Likes

Ja, det kan jo ikke vĂŠre bedre.

Hadde jo ikke gjettet pÄ sÄ bra pull-back pÄ gode nyheter og avklart SEC-sÞksmÄl, men greit Ä vÊre heldig med timingen i blant.

Edit: Ganske fornÞyd med anbefalingen om ikke sitte i BEAR TSLA denne uken. x3 og x10 (denne mÄ vÊre bust nÄ?) mÄ blÞd noe voldsomt nÄ i dag.

image

Surt Ă„ vĂŠre short.

4 Likes

Jeg skulle gÄ short, sÄ kom nyhetene som antydet jeg burde gÄ long
sistnevnte var beste ideen min pÄ en liten stund haha :stuck_out_tongue:

edit: jeg lurer pÄ hva Herr Sissner gjÞr da
148mil i short like fÞr helgen?

2 Likes

sÄnn helt seriÞst,-dette kan bare ikke gÄ bra,-se,la oss si f. eks. 7 Är frem i tid,-slik at konkurransen fra de andre bilaktÞrene tar seg skikkeligt opp.

skulle dette stemme,det at Tesla virkelig skulle gÄ i pluss de nÊrmeste kvartalene,-Da mÄ skolebÞkene innad hos alle finansskoler og div. skrive om skolebÞkene


:confused: