Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

RÄsterkt forventningsrally i tsla, pÄ en bÞrsdagdag som denne! :scream:

“While the media has been focused on Elon Musk’s eccentric, outlandish and at times offensive behavior, it has failed to notice the legitimate disruption of the auto industry that is currently being DOMINATED by Tesla.”

https://citronresearch.com/citron-reverses-opinion-on-tesla/

3 Likes

En short seller som har sett lyset eller kanskje han ikke tĂžr sitte short lenger siden det antydes knallgode Q3-tall? Velkommen etter sier jeg bare.

1 Like

Kan se ut som vi fÄr nok en sterk dag for TSLA pÄ bÞrsen. Pt. ca. $302 i pre-marked.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/

Det hadde vÊrt deilig om den kan etablere seg over $300 nÄ og at Elon holder tulle-tweetingen til et minimum. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Mener det skal vÊre klokken 00:30 i natt for de som er oppe sÄ sent :slightly_smiling_face: blir utrolig spennende.

6 Likes

Grattis med dagen gutter og jenter :slight_smile:

4 Likes

NĂ„ svir det Ă„ vĂŠre Sissener :smile:

4 Likes

Never bet against Musk.

2 Likes

+12,5% i etterhandelen.

5 Likes

Cnbc kaller det surprise profit. Det har vÊrt meldt i 6 mÄneder.

1 Like

Joda, men ikke mange har vÊrt sikre pÄ blÄ tall for Q3. Jeg var definitivt overrasket over blÄ tall og hadde forventet omkring null eller litt minus. Jeg har sett at Wall Street forventet en lavere omsetning (ca. 5,5 i stedet 6,5 mrd dollar) og -50 cent pr aksje (i stedet for 1,75 dollar) enn det som ble postet. Samtidig guider de for fortsatt profitt i Q4.

Jeg skjĂžnner godt at markedet tolket dette positivt og sender aksjen godt oppover i ettermarkedet.

2 Likes

Musk har jo hele tiden sagt at det blir blÄ tall i 3 kvartal, og er det en ting man fÄr bevist igjen og igjen, sÄ er det at Musk oppnÄr sine mÄl.
Finanspressen derimot


Historien har vist at mannen er i overkant positiv i sine anslag, sÄ ikke rart at de aller fleste tar det han sier med et par klyper salt. :wink:

1 Like

nÄ Þnsker jeg en god og ryddig forklaring pÄ hvorfor vi ser sÄ sterke tall fra Q3


-hvilken retning gjelden gÄr og finansiering av byggingen av fabrikken i Kina?

En god forklaring kan vÊre at kostnaden ved produksjonen av biler har gÄtt ned fra Q2 til Q3 (30% om jeg ikke husker feil). Det er tidligere blitt guidet en margin pÄ 15% pÄ bilsalget (noe de fleste trodde var superoptimistisk), men i fÞlge Q3-tallene har de oppnÄdd en margin pÄ 20%. Kombinert med en stÞrre omsetning sÄ er det ikke overraskende at vi ser blÄ tall nÄ.

Slik jeg har forstÄtt det forfaller det gjeld pÄ 240 millioner dollar i neste kvartal og Tesla forventer at det skal vÊre uproblematisk Ä betjene dette. I og med at de har 3 mrd. dollar pÄ bok (opp 700 mill siden forrige kvartal), sÄ er det selvsagt en no-brainer. Tesla har hele tiden sagt at mye av finansieringen av Gigafactory 3 i Shanghai skal skje med lokale lÄn. Litt usikker pÄ om de har tatt opp lÄn allerede, men de har i alle fall allerede overfÞrt egenkapital for Ä kunne kjÞpe land og starte byggingen av fabrikken.

Planene for Gigafactory 3 akselereres (garantert som fÞlge av Trumps handelskrig) for Ä kunne produsere biler sÄ fort som mulig (i stedet for 2 Är etter byggestart som tidligere guidet). Sannsynligvis i fÞrste omgang Model 3 siden de vil shippe Model 3-produksjonslinjer/utstyr dit ASAP. Jeg vil gjette pÄ at de fÞrst vil bygge en General Assembly (eller noe lignende) slik at de kan omgÄ hele eller deler av importtollen pÄ 40% ved Ä shippe bildeler som skrus sammen i Kina. Det vil kunne gi en skikkelig boost pÄ omsetningen og selvsagt styrke bunnlinjen betraktelig.

3 Likes

Prakteksempel i Ä ikke hÞre pÄ stÞy fra finanspresse og overdedikerte shortere; konsentrer deg om caset.

Ble selv pÄvirket, fÄr lÊre til neste gang.

4 Likes

Hva skjer der inne da? :stuck_out_tongue:

image

https://twitter.com/elonmusk

2 Likes

Burde invitere han til TekInvestor :smiley:

3 Likes

Kanskje @h3nk1 kan sende han en dank invitasjon? :stuck_out_tongue:

1 Like