Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

https://m.imgur.com/MrBEx30

6 Likes

Må være lov å være såpass konspiratorisk å kommentere påfallande timing…?

https://www.wsj.com/articles/tesla-faces-deepening-criminal-probe-over-whether-it-misstated-production-figures-1540576636?mod=djemalertNEWS

3 Likes

Det morsomme er at arstechnica.com hadde samme story tidligere hvor de påpekte det samme, at tiden for positiv cash Flow var på vei.

2 Likes

ja…en kan lure.

" WSJ: FBI tror Tesla har jukset med tall siden 2017

11 timer siden · Hans Henrik Torgersen

Ifølge Wall Street Journal står Tesla overfor en FBI-etterforskning som vokser i omfang. Etterforskerne prøver å finne ut om Tesla har misledet investorer og markedet forøvrig, ved å oppgi for høye produksjonstall.

Ifølge den amerikanske avisen kan dette ha pågått siden 2017. Denne etterforskningen kommer på siden av saken som det amerikanske finanstilsynet startet for kort tid siden. Den ble lagt til side etter et forlik mellom Elon Musk, Tesla og SEC.

Selv om Tesla løste den sivile siden av granskingen, så gjenstår det mest alvorlige - en strafferettslig gjennomgang. Ifølge kilder avisen har snakket med ser man på om Tesla har oppgitt for høye produksjonstall for Model 3, og om man før det forledet investorer til å tro at forretningene gikk bedre enn de gjorde, allerede i 2017.

Hverken Tesla, SEC eller FBI har kommentert saken overfor Wall Street Journal.

Tesla-aksjen var opp cirka 6,90 prosent for dagen da nyheten sprakk. Aksjen er nå bare opp 0,077 prosent…"

:face_with_monocle:

Har de gjort det? Hva tror forumet?

Har lest disse ryktene før, og de ble vel startet av en tidligere ansatt som fikk sparken?

tror vi skal tråkke varsomt her inne på Tesla-tråden…

men må si jeg synes det er oppsiktsvekkende at Tesla nå plutselig har snudd fra blodrøde tall til formidabel pluss…sånn helt plutselig.

og nå som selskapet har tydeligvis motbevist all tvil mot selskapet,-hvorfor er det ingen oppkjøp/flaggmeldninger,-med de drivere med alle byer som nå gjør forbud for fossilbiler og annen miljøpolitisk regimeskifte vi nå opplever i tiden fremover.

nei,-det er altfor tidligt til å sprette Champagnen mener jeg.

1 Like

Musk er for smart til å bevist gjere noko grovt uaktsomt, tippar det handlar om mindre filleting, definisjonsspørsmål.

Store penger og politisk innflytelse har innflytelse i begge retningar. Derav påfallande god timing for å blåse opp saka i media.

(Mitt førsteinntrykk hvertfall)

Eg har ikkje følgt nøye med over tid - men inntrykket eg sitter igjen med er at Musk har hevda at det kjem til å skje, men at det har vert ein del forsinkelsar? Såklart har ei sikkert planlagt ein del kostnadar for å pynte litt på talla - men det eg leser er ei tydeleg melding om at Tesla har ei økonomisk lys framtid. (Les. Og ikkje berre er selskapet som gav bilindustrien eit REALT spark i ræva)

Uansett - eg følger først og fremst med på Tesla fordi det er god underholdning. Satt på spissen så er jo musk ein erkefienden til oldschool milliardærane? Kan ikkje skjønne noko anna enn at dei som eiger industrien knytt til fossile bilar er pissredde for måten Tesla kjøyrer over dei på? (Pun intended).

Tipper budsjettposten for “sverting av Musk” er betydelig…

5 Likes
2 Likes

Produksjonsanslag Tesla 3

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

1 Like

https://www.bloomberg.com/features/2018-tesla-quiz/?utm_source=twitter&utm_content=business&utm_medium=social&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_campaign=socialflow-organic

:thinking:

20/30 - ikke helt Tesla-fanboi altså.

1 Like

Se her ja,.

2 Likes

Skjønner at han sleit litt en periode, ja. Snakk om å ofre seg for selskapet sitt.

1 Like

VIser jo at analytikerene som ropte konkurs var ganske nær sannheten.

3 Likes

Hvis denne stemmer så er produksjonen relativt stabil på ca 4500 Model 3 hver dag…
Det er feks over dobbelt så mange som Kia Norge estimerer å få av e-Niro i 2019…
Jeg tipper pengene renner inn nå, som muliggjør videre vekst.

1 Like

Endelig!
Står at de som bestiller innen 01…01.19 kan forvente levering i feb/mars :grin:

8 Likes

Mange nye norske Tesla-eiere neste år, da. Det blir spennende å se hvor mange de klarer å levere i 2019.

Men ikke mye å hente på å reservere 31. mars 2016, nei. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg hadde tenkt å kjøpe Kia e-Niro, men Kia har prøvd, og lykkes sannsynligvis, å kvitte seg med meg som kunde.
Men 500-550 er litt dyrt, men det er en god pakke med lang rekkevidde og AWD, samt en kul bil, selv om jeg hadde foretrukket mer suvaktig, ALA X.
Mulig jeg venter på MR…

500k er helt klart mye penger for en bil, men med tanke på at du får bedre rekkevidde enn en Model S 100D til ca 900k, så er det en ganske god deal. Selv om bilen er litt mindre, men det er jo ikke nødvendigvis en ulempe.

1 Like