Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Strengt tatt er også Model3 for stor, ihvertfall for kona, jeg kunne også tenkt meg en trilling på trange parkeringsplasser på jobboppdrag.
Men jeg er i ferd med å bli helfrelst. Så får heller detaljene være litt så som så osv, men etter å ha prøvekjørt en Tesla så har jeg ikke lyst til å velge en «vanlig» bil igjen!
I 2010 kjøpte vi en Tiquan, rimelig utgave, den kosta da ca 430.000, i dag må en betale ca 540-550.000 for en komplett M3 med AWD, rekkevidde som overgår kjørelengde jeg gidder å kjøre osv osv, ladenettverk osv.
Lurer på hva kona sier hvis/når jeg bestiller.:joy:
Frister på en måte å vente på rimeligere utgave, men det er konge å ha det beste også (Performance er utelukket! Feks en S med 400 gamp rekker, antar at 3 også er tilfredstillende!).

2 Likes

En standard (dvs. Long Range siden det er eneste valg utenom P) Model 3 er helt klart rå nok for de aller fleste. Litt treigere akselerasjon enn Model S, men det vil jeg tro de færreste legger merke til. Personlig bruker jeg stort sett bare Chill Mode på min Model S. Standard akselerasjon er for ubehagelig for passasjerer, men ålreit med et lite sug i magen når jeg vil leke meg litt alene. Og jeg har bare det lille batteriet.

3 Likes

Så det en innstilling som gjør den litt mindre brutal?
Kjekt med god akselerasjon ved forbikjøring osv, men å rive av flere sett dekk i året er ikke aktuelt…
Jeg hadde selgeren med i bilen, men hadde ikke veldig peiling.

Jepp. Chill mode kom sammen med en software oppdatering for et års tid siden eller noe. På oppfordring fra eiere tror jeg. Absolutt ikke nødvendig med all kraft tilgjengelig til enhver tid, men ganske nyttig til kjappe forbikjøringer o.l.

EDIT: Jepp. Det var ca ett år siden.

1 Like

Chill (og valet mode) reduserer akselerasjonen betraktelig - så kjøringen blir mer behagelig. Husker ikke helt eksakte tall, men mener effekt strupes til rundt 80 kW.

På “vanlige” modeller har man valget mellom chill og standard, har man en Performance-versjon skiller man mellom Chill, Sport og Insane/Ludicrous.

NB: Ludicrous er forøvrig ganske ekstremt. Voldsom akselerasjon

1 Like

Det er vel rykk man vil unngå, altså hvor raskt man trykker inn pedalen. Men uansett, hvis man bruker 5 sekunder på å trykke pedalen jevnt til bunn er man vel oppe i 120+Km/h.

1 Like

Jeg reserverte for ca 2 måneder sen, jeg har også fått beskjed om hvis eg bestiller før 1.1 får jeg levering i 2019 feb. Virker som Tesla kommer å levere en hel del i løpet av første halvdel av 2019.

2 Likes

Ønsker egentlig en mer høyreist bil, men en 3 med AWD er ikke å forakte.
Men jeg venter muligens og ser hva som skjer med MR og SR…
Det som er en smule irriterende er at jeg var i Bergen denne uken, kunne vært innom Kokstad og sett på bilen, men da var ikke bomben sluppet…:confused:

Hvis noen har bestilt seg en model 3 kan dere benytte dere av denne for å få gratis superlading i 6mnd. Fungerer til 10 desember.

You can use my Tesla referral link to get six months of free Supercharging Model S or X.

Noen her som har prøvekjørt eller eier en Model 3 og vil fortelle om pros and cons? Hvordan er komforten på langturer? Buildkvaliteten ellers? Er det nødvendig med oppgradert autopilot-pakke i Norge? Hva er inkl utenom den pakken?

Hvor mye sparer dere i mnd kontra en dieselbil?

1 Like

De første “norske” Model 3 kommer til Norge først i februar/mars og hittil er det svært få som har fått prøvekjørt en Model 3 her i landet (det finnes to privatimporterte US-modeller av Model 3 i Mandal, men vet ikke hvor tilgjengelig de er for prøvekjøring). Dog er det mulig å prøvesitte og kikke på bilen hos Service Center-ere landet over (pt. er det en hos Tesla Grorud om jeg ikke husker feil).

Jeg var innom Tesla Skøyen og kikket på Model 3-en som var utstilt der for en stund siden og må si jeg er ganske imponert over bilen. En rålekker bil som har en litt mer fornuftig størrelse i forhold til Model S uten at det er kompromisset altfor mye på plass i kupé og bagasjerom (etter min mening). Det er ganske god plass til passasjer og baggasje. Umiddeltbart virket bilen godt skrudd sammen og jeg kunne ikke se noen panel gaps o.l.

Angående hvor mye man sparer: Jeg bruker pt. ca. 200-400 kr pr måned på strøm til min Model S der jeg brukte mellom 500-1000 kr pr mnd i bensin på min Toyota Auris hybrid (ca. en halv liter på mila). Jeg sparer ikke akkurat på strømmen og forvarmer om morgenen slik at jeg alltid kan sette meg inn i en god og varm bil, så går nok noen kWh på forvarming pr måned. Jeg lader primært hjemme og har brukt superlader et par ganger siden jeg fikk bilen i september. Andre hurtigladere bruker jeg ikke pt. da jeg ikke har behov for det (jeg har heller ikke Chademo-adapter som trengs til hurtiglading på annet enn superladere).

3 Likes

Takk for svar! Sikler på å bestille nå, må jeg si. At jeg enn så lenge har gratis lademulighet på jobben gjør det bare mer attraktivt.

1 Like

Do it! Så kan du be @pdx skifte nicket ditt til FornybarEnergi, men for meg vil du alltid være krakken :heart:

3 Likes

jadda…leenge til noe “Hyperloop”-tuneller.

ok…musk kan ha et poeng…

:face_with_monocle:

Kul video. Veldig nyttig.

5 Likes

Bra!
Gir håp om at VW sin ID blir mer en prototype, de snakker om en startpris på 250k for den, tenk hvor Tesla kunne vært hvis de hadde hatt musklene til de etablerte.
Men jeg håper og tror at Tesla virkelig lykkes.

Det slår meg at tesla rocker på det viktigste motor og batteri, da får de til karoseri etterhvert også

1 Like

:open_mouth:

1 Like

Noen som sa at elbiler bare er kortrekkevidde bybiler i Norge?:blush:

3 Likes