Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

2 Likes

Vilt med Tesla pÄ veien nÄ, selv i utkantstrÞk hvor jeg bor. Ut fra butikken i dag lÄ jeg bak en TMS, mÞtte en TM3 pÄ vei inn og rett etterpÄ en TMX. :slight_smile:

1 Like

Det er derfor Tesla snart er konk. De selger for mange biler😉

Utfordringen er vel mengden penger de tjener pr bil.

2 Likes

Tvilsomt. Q3 18 tallene viste bruttomargin pÄ model 3 pÄ 20%. Relativt mye bedre enn andre i samme bransje.

3 Likes

Jepp, problemet de har er at det koster Ă„ skalere opp :joy:

1 Like

Bingo.
De har jo en del gjeld som forfaller etterhvert ogsÄ, som kan bli et problem.
Men utfra ryktene om pushet pÄ slutten av kvartalet sÄ klarer de vel profil dette kvartalet ogsÄ, selv om musk har sagt det muligens ikke gikk.

2 Likes

Er klart at det er mildt sagt utfordrende Ä starte opp et helt nytt bilmerke, for ikke Ä snakke om elbil hvor en ikke bare skal produsere bil, men ogsÄ energilagring/batteri.
Men nÄr en har gÄtt fra Ä vÊre avhengig av fans for Ä selge biler, sÄ er en nÄ pÄ vei til Ä utkonkurrere etablerte bilmerker. NÄr billigste Model 3 koster mindre enn Kona og e-Niro, sÄ begynner der Ä bli interessant.
NÄr Y kommer med bortimot markedets lengste rekkevidde, superladere, bakkeklaring, AWD, mulighet for syv seter, til 4-500.000, da har plutselig Tesla monopol pÄ Y-klassen.

6 Likes

Model Y ser bra ut, eneste er de to bakerste setene som ser veldig trange og smÄ ut. Mer som en 5-seter + (2 x 0,6) seter.

Sjekk Tweeten fra @elonmusk: https://twitter.com/elonmusk/status/1109895343452282880?s=09

Prisene pÄ Teslas bruktbiler gÄr opp med 3% natt til 2 april.

:face_with_hand_over_mouth:

1 Like

:man_facepalming:

Sa jeg det ikke!??

Hvordan er det med bindingstid pÄ disse avtalene? Hvis man mÄ binde seg for 3 Är sÄ er jo dette bare leasing med et annet navn, mer et markedsfÞringstiltak enn et nytt produkt.

4 Likes

Det er jo evigheter siden Volvo lanserte dette da. Ikke noe nytt konsept.

Er jo dyrt ogsÄ, mener det lÄ pÄ 10 000 pr mnd.

aha
akkurat ja :thinking:

Men siden vi er i Tesla-trÄden: Spennende Ä se hvor mye de klarer Ä selge/levere fremover.

Og jeg lurer virkelig pÄ hvor mye biler de andre merkene selger nÄ, hvor mange kjÞper f.eks. ny Corolla til 350+ tusen nÄ hvis TM3 er tilgjengelig?

Jeg var inne pÄ amerikansk side Ä konfigurerte nest rimeligste med delvis premium interiÞr, blÄ met lakk, billigste 18" hjul samt autopilot, den kom pÄ 360.000, da har den 240 miles EPA rekkevidde og 0-100 pÄ 5,3 sekund
hvis en ikke skal drive Ä transportere barnevogner og hunder, hvorfor velge annen elbil?
FĂ„r vi i tillegg bekreftet hengerfeste, ja da er det lĂžp Ă„ kjĂžp for min del!

4 Likes

Tesla BjÞrn hentet sin nye M3 idag. Ligger video pÄ nettet. Han bestilte for 10 dager siden. Og nevner at folk har fÄtt bil etter 8 dager ogsÄ. SÄ Tesla har tydligvis bestilte mye spekulasjonsbiler. Spent pÄ hvordan salgstallene blir nÄr venteliste folket har fÄtt sitt. Kan jo tyde pÄ at det kan gÄ litt tregt, nÄr det er sÄ lett Ä fÄ bil nÄ.

1 Like