Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det gjelder vel Norge generelt. I min verden er det helt sinnsvakt å svi 7-900 tusen på en TMX som utrolig mange har gjort her i Norge. Spesielt når kvaliteten er så som så, men skjønner jo at folk flest må ha mye penger mellom henda, eller lav terskel for å oppta store lån.

Eller utdannet økonomer og ser at regnestykket er særdeles positivt.

2 Likes

…du mener de som nå har en forklaring på hvorfor Tesla “plutselig” leverer pluss på bunnlinjen i kvartalsrapportene sine,-hva skjedde der liksom??

Snakket om mitt personlige regnskap. Grunnen til at jeg bladde opp 850k for en Mod X.

Hvordan ser regnestykket ditt ut?:slight_smile:

Tesla prøvde batteribyttestasjoner for noen år siden, men ga opp ganske fort da ikke viste seg å fungere etter hensikt og/eller ikke fungerte økonomisk. Med den utbygging det har vært med superladere og nå også økt hastighet på disse, så er det svært få (eller ingen) som vil trenge å bytte batteri for å lade fortere. De aller fleste kan klare seg med et kort stopp på en superlader for å komme seg dit de skal og mange tar ofte et lengre stopp på en tur uansett, så behovet for batteribytter er så og si ikke tilstede.

Tesla tilbyr nå full returrett i 7 dager/1600 km dersom man ikke har prøvekjørt bilen hos dem på forhånd, så absolutt ikke noe behov for å prøvd bilen på forhånd når du har en slik fornøydgaranti.

4 Likes

I mitt tilfelle:
Eide bilen i 1 år, før jeg solgte den (angrer bittert idag). Da hadde jeg kjørt 25k KM med bilen. Hvorav strømforbruket var 40% lading jobb, 10% lading SC og 50% lading hjemme, om jeg er konservativ.
Bruker bare bilens standard forbruk, 1kwt pr 4km som resulterer i ca 6250kwt og regner 1kr/kwt, Som blir veldig konservativt med lademiksen min.

Hadde jeg hatt en dieselbil med gj forbruk på 0,55 (urealistisk lavt) og 15kr som snittpris pr l ville drivstoff kostnaden vært 20.625kr.

Sparte altså 14.375kr i drivstoff på det året.

Bompenger.
Jobbturen hver dag resulterte i 92kr i bompenger. Tar et enkelt overslag, og tar ikke høyde for flere turer gjennom bom pr dag og helgeturer.
92kr * 260 = 23.920 kr

Bom og drivstoff sparte jeg altså 38.295kr på det året ved å velge elektrisk, eller 3.191 kr pr mnd.

Finansieringen på bilen: pris 840K, 30k EK ved kjøp. Lån med 0,25% flytende rente over 10 år (ja 0,25% rente :smiley: ).
Terminbeløp på i underkant av 7k.

Hadde jeg vært på utkikk etter å ha samme månedlige kostnadene for en bil, ville det betydd en terminbeløp på
7.000-3.191= 3.809kr.
Ifølge DNB sin kalkulator ender jeg da på en bil til rett i underkant av 400.000.
Da snakker vi ny bil, som måtte ha plass til 2 barnestoler og greit med bagasje da vi hadde lang vei hjem til familien som vi tok i ny og ne.

Og da hadde splitten vært 2319kr avdrag, 1444kr rente,
Mens med Teslaen, så var det 6600k avdrag, 300kr rente.

På toppen av det hele så kjøpte jeg bilen for 840k, og solgte den igjen til samme pris året etter, men kommer jo litt utenom.

Glemte jo årsavgiften også, er vel 200kr spart i måneden det, og med et litt mer realistisk drovstofforbruk på en fossilbil så blir det fort en bil under 300k, for samme månedlige sum som en Tesla til 800k. Vet hva jeg ville valgt iværtfall.

Eneste bakdelen er at gjeldsgraden din blir rævkjørt av å eie en sånn med lav EK.

8 Likes

Regnestykket ser vel kun såpass bra ut fordi du slapp svært billig unna når det kom til avskrivning. Hvis du skulle skrevet den ned linært ned over 10 år, så hadde det jo blitt 54k ekstra i måneden vs en vanlig bil til 300k.

… kjører tilfeldigvis rundt i en vanlig bil til 269.000 :stuck_out_tongue:

1 Like

Tja jo. Er vi sikker på det?
La oss si at det var to biler (800k & 300k), som skulle avskrives over 10år lineært.
Skulle bli 6666kr i mnd vs 2500kr i mnd. Altså 4166 fordel billig.
Fremdeles så ville forskjellen i avdrag gjøre Teslaen mer attraktiv ( 6600-2319 = 4281)
Edit: Ser jeg regnet motsatt her :stuck_out_tongue: Blir noen 100 lapper billigere med billig bil :slight_smile:

Er det en bil som passer bra til lengre turer med 2 barneseter + bagasje og vogner til de små? Og var det en ny bil?

Nå var riktignok den jeg kjøpte demokjørt 7k KM, så ikke ny

du tok pant på huset for å få slik lav rente på lånet?

Nei Tesla kjører av og til latterlige kampanjer. Spesielt rundt kvartallslutt når de skal pynte på regnskapet :slight_smile: Kun de 30k i EK.

1 Like

Funket fint med to barn og to voksne 7 timer over fjellet til Bergen med bagasje. Nå er det jo litt forskjell på vogner til de små da, dama har en vogn som passer fint i Yarisen hun kjører. :smiley:

Sammenligningen blir 840k over 10 år og 269k over 8 år, eller 7000 vs 2800. Den kampanjerenten til Tesla varer vel kanskje ikke i 10 år? :thinking:

1 Like

Renten var flytende. men startet på 0,25% Endret seg i takt med endring i renten på de “normale” billånene til DNB.

2 Likes

Hva skjer om billånene til DNB går ned over 0,25%? Skulle Tesla betale deg da eller :joy:

Nei tror det bare fulgte oppover, ikke nedover :stuck_out_tongue:

Føler en viktig (ikke økonomisk) detalj her også er kjøreglede, komfort, (sikkerhet!) og misunnelse fra andre - som også er alle vesentlig bedre på tesla enn annen bil til 400k :grin:
Enda viktigere igjen om man er singel​:joy::+1:

2 Likes

Regnestykket på en model y til rundt 400.000 er også fint. :slight_smile:

1 Like

Jeg tok samme dealen som @Konamixx men har fortsatt bilen :smile: Meget fornøyd :+1:

6 Likes

Har du fortsatt, etter den siste tids renteoppgang, 0,25% rente?

Den er nå på 0,75% nominell :slight_smile:

4 Likes