Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

de snakker så varmt om el-bilen at de har så få bevegelige deler,men kostnadene for å skifte “lyspærer” vil nok bli større.

Gi dette litt tid,så finner de på en ide` om hvordan de vil få kontantstrømmen fra trauste fossil-bilene til nå den “vedlikeholdsfrie” El-bilen.

Blir det mer av dette fremover?(se link),-gjerne abonnent på batteripakker ala slik som “mobil-Data”,der eieren må betale egenandel over 10 batteri-skift i måneden.

“Nio har imidlertid en innovativ modell hvor batteriene i praksis er løse og avtagbare, og hvor man kan velge mellom å eie batteripakken eller å leie den…”

Egne batteribyttestasjoner i Kina gir mulighet til å skifte til et fulladet batteri på rundt tre minutter

Hahah genialt

Om man holder seg til tesla så slipper man i hvertfall disse unødvendige tingene.

…fordi Tesla er best i hele verden :crazy_face:

:roll_eyes:

#LongLivetheTeslaCult

Referralprogrammet er oppe og går igjen. Denne gang med 1500km gratis superlading til alle med referrals, samt en ticket i et lotteri hvor man kan vinne Roadster 2 og Model Y.

1 Like

Fordi dette med leasing av batterier etc var noe Think rotet med for 12 år siden. Og det sender ikke annet signal enn at “Vi klarer ikke å skaffe batterier til konkurransedyktig pris.”

Hva koster en slik byttestatsjon? / Generellt behov for en slik funksjon? (kost / nytte)
Tror ikke det regnestykket er pent, men om man har penger i markedsbudsjettet til å sette et sånt PR-stunt ut i livet, by all means.

Så bra laderne har blitt nå, så kan jeg ikke skjønne at byttestasjoner for batteri har liv laga :stuck_out_tongue:

EDIT: det jeg tenker er at prisen på bilene, relativt lav utbredelse av ladestasjoner og dårlig kvalitet på ladestasjoner er det som holder tilbake elbilsalget. Alle ting som jeg antar bare går seg til over de neste årene.

1 Like

det må da komme sentrale butikker for tesla i årene fremover…

så en artikkel om en Tesla arbeider kjørte 3 timer for å levere en Tesla bil til en kjøper borte i USA.

det virker litt desperat hele greiene,-skal bli interessant å se hvordan ting står til etter 2022 når det kommer en bølge av uttallige el-biler i markedet.

Blir absolutt spennede.

Hva med en tesla som leverer seg selv i 2022?

1 Like

selvkjørende levering??

:sweat_smile::rofl:

Edit:
Det kunne faktisk gå…kjøre. :thinking:

Dette er jo ekstrem tilfeller. Og da yter de jo Tesla vesentlig bedre service enn andre bilselskaper. Hvem andre leverer biler på døra? Skal jeg ha ny BMW må jeg kjøre 4 timer til nærmeste BMW forhandler å hente bilen min. Er ikke det relativt normal praksis?
Det er en unødvendig tjeneste av Tesla og muligens kun noe de gjør for å få ut biler og inn cash nå i en crunch fase.

De trenger ikke butikker. Showrooms/service sentre fungerer fint som plasser å få levert en Tesla. Og det er jo definitivt det de trenger mer av. Ved mine to kjøp var den eneste funksjonen til selger i butikk å skrive ut papirene jeg skulle signere.

…du signerte/kjøpte bilene uten å ha prøvekjørt dem?

Jepp, begge gangene.
Eller, jeg prøvekjørte en kompis sin første gangen. Han kjøpte uten å ha prøvd først. Var en av de første i landet.

1 Like

Bestilte også en model 3 uten å prøvekjøre for 1 uke siden :speak_no_evil: Skal visst få den allerede neste uke, eller uken etter :slight_smile:

1 Like

Ja, jeg ser ikke problemet. Du kjøper ny bil. Selvfølgelig får du ikke prøvekjørt den før den er levert. Eller skal du absolutt kjøpe en bil som står ferdig hos forhandler, med en utstyrskombo du har null innvirkning på?

@pleximus83 kanskje du kan forklare problemet med dette?

3 Likes

Ett eksempel er jo at Volvo utvikler et system hvor bilene demmes kjører selv fra fabrikken til parkeringa. Den er gigantisk og et stykke unna slik at det lønner seg at bilene kjører selv - og systemet fungerer.

Selvkjørende levering er ikke urealistisk i det hele tatt nå i nærmeste fremtid.


Teknisk befinner det seg i et interessant punkt her.
I bunn av langsiktig positiv trend
Negativ divergence i RSI.
Ligger å vaker på MA50 hvor den har bouncet tre ganger nå.

3 Likes

fatter bare ikke dere kan bruke 3-400 000 på en bil uten å se den først…

begynner å lure på hvilken rikmannstråd/nettsted jeg har rotet meg inn i.

:sweat_smile:

2 Likes

Du kjøper jo en ny bil, med 5 års garanti og reklamasjonsrett. Ikke spesielt skumle saker.
Hadde det vært en 7 år gammel bruktbil fra Leif Ragnars bilimport hadde jeg selvfølgelig ville sett og prøvd bilen først.

jeg er enda ikke kommet over skrekkeksemplet fra “Juger`n” i tv-programmet “Norges Herligste” med Ylvis brødrene.

:joy::sweat_smile: