Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er Sissener enda short her? :sweat_smile::see_no_evil:

mente han kastet kortene for noen uker siden
men han har nok en liten posisjon enda.

Han er med enda :sweat_smile::see_no_evil:

etter “lĂŠreboken” og mot all odds
hvem vil stĂ„ som vinneren?

jeg tror fa*n meg Musk kommer til Ă„ seile inn denne “Teslaen” til et levedyktigt selskap
sĂ„ nylig idag at Tesla skulle fĂ„ skattefritak pĂ„ 10% som en form av subsidie i Kina
helt utrolig hva denne mannen fĂ„r til.

2 Likes

Du vedder aldri mot Musk. Trodde dette var kjent lÊrdom. Han fÄr faenmeg til alt han vil den karen.
The Boring Company for faen.

Sissener virker som han har bodd under en stein. Kan noen sponse mannen med internettilgang og et kurs i basic googling.

2 Likes

177 usd i sommer og nÄ 430. Sissener betaler jo ogsÄ renter pÄ aksjene og man betaler vel ogsÄ en enganssum i starten ved slike lÄneavtaler?
Det ser ut til Ä bli et dyrt veddemÄl.

Ja, Musk fÄr til det utroligste for Ä si det pent.

2 Likes

Sissener tar sjanser her. Blir bare verre og verre for fondet ettersom de andre Shorterne kutter tapene sine i papiret.

Jeg mener som Sissner at Tesla er overvurdert pÄ bÞrsen. Men nÄr markedet blir enig op prisen gÄr ned igjen er jo ren psykologi. Kan skje neste uke eller i 2028.

1 Like

Renten pleier Ä vÊre 1-10% Ärlig. Engangsummen er sÄnn 500kr.

SĂ„ lenge det finnes en million idioter som ikke kan regne og psykologien sier MUSK MUSK MUSK MUSK. Er det vanskelig Ă„ kjempe imot.

Men sÄ begynner fond Ä ta gevinst og shorterene setter grepet. SÄ plutselig rakner det.

Yupp. Ekstremt vanskelig Ä time. Men treffer man sÄ blir det bra med penger.

Ja nÄr man shorter for noen hundre k via megler. Men ved store belÞp sÄ er engangssummen betydelig hÞyere. Man gjÞr da avtale direkte med utlÄner.

Jeg har aldri betalt engangsum til utlÄner. Engangaum er det megler tar for Ä fikse shorten for deg

SÄ du mener at dersom f.eks et hedgefond Þnsker Ä shorte 5% av aksjene i Tesla sÄ betaler de rundt 500,-kr i engangssum?
Det er anderledes nÄr det blir store belÞp og utlÄner og lÄner avtaler seg imellom enn nÄr vi shorter via megler.
Da har man gjerne en avtalt periode, sÄ ikke utlÄner plutselig kaller tilbake aksjene pÄ det vÊrst tenkelige tidspunktet for lÄner.

1 Like

AltsÄ.

Du betaler % rente til den som eier aksjene du lÄner ( megler tar ofte bittelitt % ogsÄ).

sÄ betaler du en engagsum til megler for Ä sette opp shorten. Er det en stor short betaler du sansynligvis ikke noenting her fordi megleren tjener nok pÄ % han tar.

Hele greia med Ä shortlÄne er jo at utlÄner kan kalle tilbake nÄr han vil. Finnes andre produkter/mÄter Ä gjÞre det pÄ om du Þnsker Ä sikre deg mot plutselig tilbakekall. Men da betaler du jo for den sikkerheten ogsÄ.

Er vel ikke verre enn Ä sette en helt normal short, men med den betingelse at lÄner har en bestemt tidsfrist, for eks. 1mnd., pÄ Ä levere tilbake aksjer etter et tilbakekallsvarsel fra utlÄner. PÄ den tiden burde det vÊre mulig Ä fÄ tak i noen andre aksjer som kan shortes.

Hvis du finner en utlÄner som ikke krever klekkelig betalt for Ä tilby akkuratt den sikkerheten.

Etter cybertruck lanseringen ble jeg overbevist om at Tesla short er hĂžyrisiko

Firmaet unndrar seg vanlige spilleregler

De som shortet Tesla er petrol heads, gun nuts og andre testosteronbomber :grin:

Har shortet utallige ganger sÄ akkurat det vet hvordan fungerer.
Men det er ikke unormalt med en stor engangssum med andre vilkÄr :slight_smile:

1 Like