Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Med den konkurransen Tesla mÞter nÄ ,tar jeg en short med knusende ro.

Artikkel fra november, men konkurransen til Tesla har sine egne utfordringer.

2 Likes

Hvis Tesla kan fÄ orden pÄ kvalitetskontroll og kundetilfredshet/omdÞmme sÄ er framtiden sÊrdeles lys.
For egen del er jeg fornĂžyd, men forventningene var ikke hĂžye pga all negativ mediaomtale, men en skal ikke tro alt en leser.
Det var faktisk sÄ ikle at jeg vurderte avbestilling!

Hvor er denne konkurransen?

Kvalitetskontroll og byggkvalitet er vel de stĂžrste aberene til Tesla.

Og nÄ hadde jeg nettop en bekjent med 1 mÄned gammel Tesla 3 som mÄtte bytte hele glasstaket fordi det knuste. Viste seg at tesla sine takbÞyler ( montert av tesla) knuser glasset.

Samtidig har mange pratet om at Tesla sine batterier og ladenetttverk er deres store styrke.

Etter at Tesla har fÄtt kinesisk batteripartner anser jeg den teknologien som allmennseie ( fordi kina er kina). Og det er smÄsnakk om at EU vil tvinge tesla til Ä Äpne opp ladenettverket for alle.

Uansett spennende fremtid.

Kvaliteten er nok pÄ vei opp, selv om den burde vÊrt hÞyere fra start.

Fra https://www.bloomberg.com/graphics/2019-tesla-model-3-survey/

2 Likes

Dette er vel kun biler Tesla dekker reperasjon pÄ.

Taket jeg pratet om ville ikke tesla dekke ( sÄ det gikk pÄ forsikringen, selv om jeg mistenker det blir et sintere juridisk brev til Tesla Norge).

Hvis EU vil tvinge Tesla til Ä Äpne ladenettverket for andre elbil produsenter vil de allikevel ikke vÊre like kompatible. Man vil nok fÄ raskere ladehastighet med en Tesla.

Jeg tror de vil vĂŠre like kompatible,

Ladehastighet vil jo vÊre begrenset av hvordan de ulike produsentene har satt sammen batteriet. ForelÞpig har jo Tesla brukt mye tid og krefter pÄ Ä fÄ batterier som kan lade raskt.

Har lyst pÄ tm3, men hver gang jeg er innom gruppa pÄ FB fÄr jeg fÞlelsen av Ä besÞke mekkegruppa pÄ ungdomsskolen. :sweat_smile:

2 Likes

Jeg vil ogsÄ ha model3 meeeen er redd for problemene de har

Tja. Under 33% av elbiler solgt i Norge 2019 var fra Tesla. Og disse konkurrentene kommer med mange nye modeller i 2020. Mens Tesla kanskje leverer noen fÄ Model Y i 2020.

1 Like

:joy: 4 tegn

Tesla mangler konkurranse pÄ rekkevidde. Ellers sÄ har de konkurranse. Kundene verdsetter forskjellige ting.

1 Like

AltsÄ mener du det seriÞst Storg

Blandt 100 vis af bilmÊrker sÄ formÄr Tesla at levere ca. 33 % af elbilerne i Norge, hvilket mÄ siges at vÊre mere end godkendt.

Selv kÊmpestore bilmÊrker har ikke i egne lande en sÄ stor andel, uanset om der tales om elbil, hybrid, fossilbiler

Og du skal nok nÊppe tvivle pÄ om Tesla i Norge formÄr at Þge salget de kommende Är, men selvsagt, helt naturligt og heldigvis for brugerne, vil salget af elbiler i Ärene fremover stige, og i denne stigning vil Tesla nÊppe formÄ at opretholde sin nuvÊrende %andel - men vÊr forvisset om, at Tesla vil sÊlge endnu flere elbiler i Norge, end de gÞr i dag
!

Disclaimer - fra Danmark og har IKKE elbil selv (endnu), men Tesla Y og et par stykker mere er i kikkerten, og gÄr over pÄ eldrift indenfor 1-2 Är

1 Like

Jeg sier ikke at det ikke er “godkjent”, men min opplevelse er at mange mener/tror at Tesla vil vĂŠre den eneste bilprodusenten som stĂ„r igjen. Og det vil de ikke vĂŠre, trolig ikke den stĂžrste heller.

Mye er bra med Tesla, og skulle jeg kjÞpt en bil idag hadde det nok fort blitt en Tesla M3, men det er langt derfra til at verdsettelsen av Tesla som selskap henger pÄ greip. Tesla prises idag som et vekst/tech selskap. Er dette en verdsettelsen som vil kunne stÄ seg? Hva er det som tilsier dette?

Tesla har mange konkurenter som utvikler lÞsninger pÄ de samme omrÄdene, og de andre bilprodusentene er ikke redde for Ä kjÞpe fra konkurrenter eller underleverandÞrer:

  • SelvkjĂžrende biler, mange konkurrenter som jobber med lĂžsninger. (Tesla fremstĂ„r som “best” fordi de er mer Ă„pne og har sluppet mye ut i trafikken), men strengt tatt sĂ„ vet vi ikke hvor bra det stĂ„r seg mot andre.
  • Batteri: Mange andre som uvikler batteriteknolig, hva tilsier at Tesla skal finne den eneste mĂ„ten som fungerer.
    -Elektro-motorerer: Det samme.

Og sjelden har det vĂŠrt nĂždvendig Ă„ vĂŠre “Best” for Ă„ skape stor Ăžkonmiks verdi. Noen ganger sĂ„ mĂ„ man vĂŠre billigst, noen ganger mĂ„ man vĂŠre mest driftsikker, noen ganger mĂ„ man ha riktig farge, osv.

2 Likes

@Evilfreud

Tesla har alltid vĂŠrt Ă„pne med teknologien sin:

Ladenettverket er Ă„pent:

We’re definitely open to talking to other car manufacturers who want to have access to the network," he said. "Capacity is a driver for our investment; it’s new routes, new markets and then capacity. A lot of carmakers have spoken to us about it, but we haven’t had any conclusive discussions on it. They’re still trying to figure out what they would need in a network, but we’re a couple of years ahead of them in terms of embracing the investment required to transition to electric vehicles."(:joy: red.anm.)
In short: Tesla is open to the idea, provided it can strike the right deal.

Det tesla leder mest pÄ i mine Þyne er execution.

Langt hen ad vejen enig - og selv om Tesla skulle vÊre bedst
 - sÄ er der blandt kÞbere af biler sÄ mange forskellige Þnsker/krav m.m, at ingen bil, bilmÊrke kan dÊkke den enkeltes kÞbes krav til hvad der er bedst.

SÄ er ik pÄ det hold, der mener eller siger at Tesla er alt - de er foregangsmÊnd (dog ik de eneste) og elbiler havde i dag ikke vÊret helt sÄ langt fremme (hmmmm, hvor var og er de fremsynede politikere og beslutningstagere henne) uden Tesla.

Men KUN godt for os alle, at der nu er skrappere krav til bilerne, kun godt at ogsÄ de store nu langt om lÊnge er pÄ banen, og hvis det ik fremgik helt tydeligt i min disclaimer, sÄ var de andre elbiler jeg ser pÄ, ikke Teslaer, der er andre gode pÄ vej. :slightly_smiling_face: