Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Mener Ä huske at denne undersÞkelsen gikk pÄ mangler rapportert av kundene, ikke av Tesla selv, sÄ den dekker vel alt.

1 Like

bilde
:joy: mangler bare sissener

2 Likes

471 usd! Hva tenker Sissener? :sweat_smile::sweat_smile::see_no_evil::see_no_evil:

Han hÄper vel pÄ det var en tesla som spontan antente pÄ Sola i dag :joy:

1 Like

Hehe. Det kommer han til Ă„ bruke for alt det er verdt ja :joy: rart han ikke er ute i media enda


Er nok ikke bare han som kommer til Ă„ bruke det om det er tilfellet :crazy_face:

1 Like

Ryktes MDG ville sabotere sverdrup Äpningen til Erna, men de satte fyr pÄ bilen litt forsent

Han startet vel Ä shorte i april 2017. SÄ nÊrmer seg 3 Är med renter og tap pÄ fÞrste posisjon


Er vel liten tvil om at konkurransen er Þkende. Volkswagen-gruppen kommer nok til Ä stjele ytterligere markedsandeler. De kommer jo med en del nye modeller bÄde som VW, Audi og Skoda.
PSA med el-alternativer fra blant annet Opel og Peugeot kommer sikkert til Ă„ selge en del.
Kommer jo noen litt spennende nykomlinger ogsÄ etter hvert. Byton og andre kinesiske merker kan jo bli spennende Ä fÞlge med pÄ. Men jeg tror vel egentlig ikke de tar veldig store markedsandeler i europa.

SÄ om Teslas markedsandel ikke synker sÄ blir jeg veldig overrasket. Dog betyr jo ikke det nÞdvendigvis at etterspÞrselen etter Teslaer nÞdvendigvis vil synke. El-bil markedet har jo stort potensiale for vekst de neste Ärene. Men sÄ har man jo ogsÄ parameteren med hvilken pris man kan ta. Faren for at prisene presses litt ned er jo til stede.

Her er en litt interesant artikkel som sier litt om hvorfor konkurransen blir hardere i EU:
https://www.nettavisen.no/livsstil/frykter-fullt-elbil-kaos-i-2020-kan-fa-lange-ventelister-eller-desperat-priskrig/3423904228.html

1 Like

Konkurrentenes elbiler spiser ikke av Teslas salg, de spiser av deres eget salg av ICE-biler.

2 Likes

Nettopp. Tar ikke nĂždvendigvis andeler fra Tesla, men av egne ICE salg, som @larslars

Det gÄr nok fint for Tesla, da de har en uvanlig hÞy margin pÄ bilene sine i forhold til resten av bilbransjen, ligger vel pÄ 23% sist jeg sjekket. Og mot 2021, nÄr de skal produsere bilene i Europa, vil de jo fÄ enda lavere COGS.

Jeg er spent pÄ Battery & drivetrain investorday pÄ starten av Äret nÄ. Musk selv har proklamert at dette vil bety mer enn folk tror, sÄ da fÄr vi se om de har noe revolusjonerende Ä avduke.

2 Likes

482 usd! GÄr vel rett til 500. Det mÄ kjennes pÄ kroppen Ä sitte short her.

Jeg har en kollega som omsider ser ut til Ä gÄ fra diesel til elbil.
En fÄr nÄ eGolf til 300.000 inkl service, met lakk og vinterdekk.
Spurte selger hva han antok ID kom pÄ. Den starter pÄ 330.000 +++ Selger mente at tilsvarende utstyrt som eGolf ville den ende pÄ 400.000, dette selvsagt ubekreftet.
For 420.000 fÄr en Model 3 med hengerfeste, som er et must for mange nordmenn(det er det som er grunnen til at jeg ble en storfornÞyd Tesla kunde).
Skulle jeg velge mellom ID og Model 3 for ikke Ä snakke om Model Y sÄ er valget lett.
Pga at alle de andre ga balla i hengerfeste sÄ er det mulig det blir Tesla nummer 2 og 3 pÄ meg, i stedet for Kia, Skoda eller VW.
Jeg har bare hatt god erfaring med VW.
Gumpen Lyngdal er fantastisk!

1 Like

Skoda Vision IV kommer med hengerfeste. SĂ„ de har ikke gitt f i hengerfeste :blush:
Er vel ogsÄ sagt at Id.4 fÄr hengerfeste. SÄ vil etter hvert vÊre bÄde Skoda og VW alternativer.

Kunne jeg bestille Skoda Vision med hengerfeste i mai -19 og kjĂžre ut av butikken i august -19?
NÄr triller Skoda Vision ut pÄ veien?
Klart det blir alternativer. Etterhvert.
Men noe sent. Kanskje for sent for meg, da jeg allerede har elbil med hengerfeste, og utrolig nok er fornĂžyd med bilen.
Hva kjĂžper du neste gang hvis du er fornĂžyd med et produkt? Jeg vurderer samme merke, enten det er hvitevarer eller bil.
SĂ„ derved er sjansen stor for at neste bil blir Model Y og ikke Skoda Vision eller VW ID 3-4-5 eller hva.
Tviler ogsÄ pÄ at det blir noen annen bil enn Tesla i 2020 til 400.000 med hengerfeste med hengervekt pÄ rundt 1000 kg.

1 Like

Nei mÄ nok fortsatt vente til mot slutten av Äret fÞr noen kan kjÞre ut av butikken med en Vision iV ja.
Men mulighet for Vision iV med hengerfeste fĂžr tilsvarende Modell Y da :slight_smile:

Mange er merketro ja. For meg handler det mest om hvor jeg synes jeg fÄr mest for pengene. SÄ har ikke noen skrupler med Ä skifte merke :slight_smile:
For meg er forsÄvidt ikke hengefeste et must. Har avtagbart hengerfeste pÄ bilen nÄ og det har aldri vÊrt montert pÄ de 6 Ärene jeg har hatt bilen. Derimot vil jeg gjerne ha firehjulstrekk og stort bagasjerom.

Modell 3 har vel tillatt hengervekt pÄ 910Kg, Vison iV skal vel fÄ 1600 Kg. For den det er viktig for.

NÄr prisen for Vision iV blir kjent og man ser hvordan den faktisk blir sÄ kommer jeg ogsÄ til Ä sjekke den opp mot alternativene. Model 3 synes jeg blir litt liten. Model Y er forsÄvidt et alternativ som kan sjekkes ut.

Merketro er jeg ikke, men jeg kan vĂŠre trofast mot gode produkter og forhandlere.
Tesla 3 har 1000 kg nÄ.

Grunnen til at Tesla stÄr hÞyt pÄ Þnskeliste ved neste bytte om 1-2-3 Är er at jeg digger konseptet. Mange var kritiske til det minimalistiske interiÞret, jeg digget det fÞrste gang jeg sÄ det, og det innfrir.
NÄ innfÞres flere og flere betjeningen med stemmebruk, knapper trenger en kun noen fÄ av.

1 Like

Stemmebetjening? Gi meg fysiske knapper takk!

Jeg er mest overrasket over hvor trege “de store” er til Ă„ levere produkter som treffer behovene folk har. Det mĂ„ henge sammen med at det ikke svarer seg pengemessig for ingen vil egentlig ha elbiler som er smĂ„ og begrensede. Folk vil ha en elektrisk “RAV4” med krok og mulighet for last pĂ„ taket med god rekkevidde.

Personlig er jeg overrasket over at folk vil betale 200k ekstra for SUV vs stasjonsvogn. Jeg ser bare ikke poenget


Plass, sitte-stilling og kjĂžrekomfort? Nei ingen poeng i hele verden :woozy_face: