Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Model Y kalles SUV, sÄ fÄr hver enkel vurdere hva de legger i SUV. Opprinnelig bar vel mer Chevrolet Tahoe en typisk SUV der hvor utrykket kommer fra, i Tahoe kan en putte en Rav4 eller Model Y i bagasjerommet.

Men til poenget: Model Y blir ikke mye dyrere enn Model 3, i tillegg er den energieffektiv, da blir den interessant.

@anon99163478 har du prĂžvd Model 3?
Kan jeg kjÞpe ny bil med tilsvarende interiÞr sÄ gjÞr jeg det. Jeg velger bort feks Kia style med en million knapper.
Deilig Ă„ slippe Ă„ fomle etter knapper!

Volkswagen hadde en pen shortskvis for noen Är siden. Tesla er ganske heftig shortet nÄ. Kan vi se noe lignende her :slight_smile:

Det er vel akkuratt det vi ser nÄ :wink:

Nei, jeg har ikke det. Kvaliteten virker ikke sÄ bra, og den er litt dyr til Ä vÊre en liten sedan.

Er klar over det men kan avslutningen pÄ skvisen bli like heftig?
Skal vel noe til nÄr man ser prisingen, men alt er mulig nÄr Elon Musk er inne i bildet :wink:

pÄ VW sÄ var det jo en event som trigga det.

Han sier tapet er 38 mill pÄ 2 Är.
Kan da umulig stemme med dollarstyrkelse, renter og heftig tesla rally.

Dyr??? I forhold til hva? BMW I3 med utstyr er jo like dyr😉
Hva kvalitet angĂ„r sĂ„ har Tesla utfordringer, men det er solgt 12-13-14.000? Bare i Norge, de aller fleste er fornĂžyd, men et mindretall hyler hĂžylydt, noen berettiget, og «alle» de som ikke har Tesla selv melder seg pĂ„ blant mobben. De vet ikke hva de gĂ„r glipp av😊

Jeg synes ikke I3 heller er sÄ rimelig. :slight_smile:

Om den er dyr kommer jo litt an pÄ hva man ser etter i en bil. Hvis man har 3 unger og er vant til Ä dra pÄ telttur med bagasje i Touranen sin sÄ er den jo liten. Og du fÄr en ganske flott Touran 16-17-modell for 250 tusen pÄ brukten. Da kan du fylle diesel i mange Är fÞr du har brukt mer enn innstegsprisen pÄ en Tesla.

En bil skal flytte mennesker og ting fra A-B. Jeg trenger stort sett brytere for lys, vindusviskere og ymse varme / AC. Da er knapper best.

Jeg tÞr pÄstÄ at du ikke helt vet hva som er best mtp knapper og skjerm.
Men hvis du bruker Nokia 5110 og ikke smarttelefon sÄ forstÄr jeg deg jo.
Lys gÄr automatisk, temperatur kan en velge om en vil styre med stemme eller pÄ skjerm, lys gÄr pÄ automatisk, fjernlys velger en om en vil ha automatisk eller pÄ tradisjonelt vis med hendel osv osv.
Å sammenligne ny bil mot gammel brukt blir jo feil, det er mange som har reist pĂ„ familieferie med Model 3, og jeg er slett ikke sikker pĂ„ at regnestykket gĂ„r i Touran sin favĂžr.
Har har Polo, Octavia, 2xTouran og Tiquan, Polo kjĂžpt brukt 12mnd, de andre nye.
Ville ikke byttet tilbake til noen av det


Han har redusert shorten tidligere. Han sitter ikke statisk i shorten. Den blir endret.

1 Like

Lydvolum, temperatur og det andre viktige styres med rullehjul pÄ rattet, eller med spaker pÄ siden. Funker ganske bra i Teslaene synes jeg.

2 Likes

Det fungerer ikke brukbart, det fungerer strĂ„lende😉. Jeg kjĂžrte en Model S, fant ikke speiljustering i menyen
det var knapper😂

@anon99163478 jeg har lÄnt denne fra FB, en som har gÄtt fra Outlander Hybrid til Model 3:

« Eid Tesla Model 3 siden nyttÄr og er strÄlende fornÞyd!
I dag skulle jeg klargjÞre Outlander PHEV for salg. KjÞrte en liten tur for Ä fÄ opp temperaturen i motor og kupé etter vask. Jeg er ikke veldig godt vant med biler med litt bra akselerasjon fra fÞr, og har alltid vÊrt fornÞyd med Outlanderen. En god bruksbil!
Den har grei akselerasjon og er god Ă„ kjĂžre har jeg tenkt.
Ikke heller veldig rettferdig Ă„ sammenligne Outlander med TM3, men likevel

Det fÞltes som en real nedtur Ä kjÞre den etter kun litt over en uke i TM3. Akselerasjon fÞltes fravÊrende, og styringen alt for myk og upresis. Har allerede nesten glemt hva jeg bruker alle knappene til. Angrer ikke ett sekund pÄ overgangen!
En annen betraktning jeg gjorde, var at da jeg vasket motorrommet i dag, la jeg merke til manglende lakk ved hengsler ogsĂ„ i Outlanderen. Dette har jeg ikke engang lagt merke til pĂ„ 4,5 Ă„r
 Er enig i at det ikke bĂžr vĂŠre slik, men tror heller ikke jeg kommer til Ă„ miste nattesĂžvnen over at det er litt lite lakk i hengslene pĂ„ min nye Tesla. Har bestilt service, sĂ„ fĂ„r vi se.»

1 Like
1 Like

Skrev dette i gÄr, ser jeg ikke postet, ref duogdu++ diskusjonen over:

Tesla har en x-factor og kjĂžrer et litt annet lĂžp enn de som putter en elbil motor i en ICE innpakning.

Tenker pÄ hele flytskjemaet for betjening av bilen for eksempel. Setter du deg inn i Tesla sÄ mÄ du kun trykke pÄ bremsen ogsÄ starter bilen. Egolfen mÄ settes i P ved parkering, holde inn brems, trykke startknapp etc. Gammeldags. Jeg tipper at dette ikke endres pÄ vision eller ID heller; det er innprentet i DNAet til de gamle bilmerkene.

Jeg prĂžvekjĂžrte Audi e-tron da 50 modellen virket fornuftig priset. Solid bil. En Audi med elmotor. Dog en liten motor, lite moro og ALLE DE JÆVLA KNAPPENE OVER ALT! Sport, sport+, economy idk, har jeg max krefter nĂ„? Nei? Tesla har ikke en en economy modus for kjĂžring engang, trykk bare hardt pĂ„ gassen sĂ„ gĂ„r det sykt fort. Eller ikke, sĂ„ sparer du batteri.

OTA oppdateringer any one? Eller inn til service en hel dag hvor selvfĂžlgelig hele familien skal 14 forskjellige ting, for Ă„ fikse at mediaenheten henger seg i tide og utide 


Etc etc. Og da har vi ikke kommet til grunnteknologi, batteri og drivlinje.

Da handler det ikke bare om merkelojalitet i forhold til hva man velger neste gang.

2 Likes

De er jo bilbransjens Apple. SĂ„ har du en haug med tyske Nokia’er. Du ser hvor det bĂŠrer.

4 Likes

Joda, den er pÄ som default, ogsÄ kan man bytte til nakkeslengmodus hvis man vil. Var visst ikke sÄ behagelig Ä sitte pÄ :smiley:

KjÞper du P har den vel faktisk to mÄter Ä justere forbruk pÄ.

Regen pÄ bremsene og Insane mode.

Jeg opplever den settingen som en comfort setting for fĂžrere som ikke liker for kraftig akselerasjon, og ikke tiltenkt sparing av strĂžm. Men ja, den finnes jo. :slight_smile:

NÄ skal det sies at jeg gikk fra tesla til golf og phev, men det var mer for at jeg pÄ den tiden kunne bytte en bil til to innenfor samme budsjett


Den sparer strÞm for Ä si det sÄnn. Om den kalles comfort eller economy? Det er semantikk :slight_smile: