Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det var en perfekt beskrivelse!
MÄten en setter Model 3 i park pÄ er Ä Äpne dÞren.
Har aldri brukt nĂžkkelkortet etter at jeg kodet det i butikken.
Er bare genialt.
SR+ er billig og rÄ i forhold til det aller meste under 6-7-8-900k kr?
Hva kan konkurrere til rundt 400k kr?
Jeg var heldig og endte pÄ 402 inkl vinterdekk og hengerfeste.
Jeg synes jeg har gjort et kupp.
Fossilhodene. Ser visst en frosk nÄr de ser en TM3, jeg er happy nÄr jeg skal ut Ä kjÞre min.
Og jeg driter sÄ inni helvete hva folk mener om min Tesla. Samme som jeg gjorde nÄr vi kjÞpte Soul, som mildt sagt er sÊr.

1 Like

519 usd idag. Har Sissener malt seg inne i et hjĂžrne her?

Han gÄr vel i 0 til slutt uansett. Dvs sitter til han segner om.

Kanskje det ja? om aksjene ikke blir kalt tilbake. Han er kald. Det skal han ha! Det mÄ vÊre ubehagelig. Farlig Ä vedde mot Musk!

Blir aksjene kalt tilbake kan han bare finne noen andre aksjer som er tilgjengelig for short.

Selvsagt kan han det!
Artig type da! Spess nÄr han uttaler seg om Tesla og Nas :sweat_smile: Nas var jo ikke en investerbar-aksje og han baisset det han kunne mens han var short. Kursen falt sÄ, men da var han vel ikke short. SÄ kjÞpte han og deltok i emi. SÄ gikk han ut i media og spÄdde at oppkjÞp kom til Ä skje snart. SÄ falt kursen og investorcowbyene fikk skylden. SÄ lempet han ut en del pÄ atl.

Fun fact er at Tesla produserte 365.284 biler i 2019. Dagens markedspris er pÄ nesten 259.000 $ pr bil produsert i 2019. :roll_eyes:
Greit med forventninger priset inn i aksjen. :grin:

2 Likes

Var jo en relativt tullete sammenligning da.
Men ja, er jo mye forventning knyttet til aksjen. Mens alle andre bilaksjer fortiden stÄr foran en omstrukturering av dimensjoner, som selvfÞlgelig tynger de aksjene.

P/S kun pÄ de tre siste kvartalene til selskapene og dagens mcap.
Tesla, 94,6/17,2 = 5,5
NEL Hydrogen, 11,243/0,375 = 30.

Forventninger sa du?

3 Likes

Det blir noe annet😉

Den sammenligningen sier mer om NEL enn Tesla? Synes ikke @Krafer var sÄ borte i sin sammenligning? Samtidig, hvis Tesla fÄr opp produksjonen 10x, sÄ blir det 25900$ pr bil og hvis man forventer P/E pÄ 20, sÄ blir det at Tesla mÄ tjene 1295$ pr bil. Jeg synes ikke det hÞres helt usannsynlig ut? :slight_smile:

1 Like

Var forsÄvidt ikke en sammenligning bare en fun fact :slight_smile:
Rent basert pÄ P/S sÄ er forsÄvidt begge kraftig overpriset. Men mye man mÄ vurdere. Skal ikke si jeg vet hva riktig pris pÄ disse er jeg. Hadde aldri trodd at Tesla skulle vÊre pÄ dette nivÄet nÄ egentlig. Sier vel itt om min kompetanse pÄ dette omrÄdet :grin:

1 Like

@pdx hva synes du om testportefÞljen din? Er vel over 100% avkastning pÄ den hittil? :see_no_evil:

1 Like

ForsÄvidt enig. Den begynner Ä bli heftig priset den ogsÄ. Men om man ser pÄ hvor mye annet rÊl som er priset helt hinsides der borte (Beyond, Wework, Uber, Lyft) sÄ er det vel ikke rart :stuck_out_tongue:

Kan ikke klage :wink:

1 Like

“test” portefþlje. Les: Insider innskuddene

«NÊss peker pÄ at analytikerne forventer at Tesla for fÞrste gang skal tjene penger i 2020, men at det ogsÄ har vÊrt tilfellet for det pÄfÞlgende Äret de siste syv Ärene.»

NÄ har det vel i samme periode ogsÄ blitt hevdet at Tesla gÄr konkurs ogsÄ.

«Han fremhever riktignok at salget av bÄde Tesla Model S og Tesla Model X falt i 2019.
– Mest sannsynlig faller det fra knappe 100.0000 biler til 67.000 biler, som er en nedgang pĂ„ vel 30 prosent. Men Model 3 Ăžker fra 145.000 til rundt 300.000 biler.»

Dramatisk fall i produksjon av S og C pÄ 37000 biler.

I en bisetning kan det nevnes at salget av 3 Þker fra 145000 til 300000. At 3 er den bilen som er billigst Ä produsere og det er stÞrst margin pÄ er ikke verdt Ä ta med.
Heller ikke at Y som nĂŠrmest er en klonet 3 med enda stĂžrre marginer, som vil selge enda bedre enn 3, det er det iallefall ikke vits Ă„ ta med i regnskapet.
Nei, Tesla gÄr nok konk. Om ikke i -20, sÄ i -21 eller -22, eller eller eller

2 Likes

Ionity har bestemt at lading ved deres ladestasjoner vil koste 8,40kr per kWt.

NĂ„r vi vet at en typisk el-bil bruker rundt 2kWt per mil sĂ„ har vi en “drivstoff”-kostnad pĂ„ rundt 16-17kr per mil.

AltsÄ dobbelt sÄ dyrt som en moderne dieselbil som bruker 0,5l per mil.

Tesla sin superlading koster 1,7kr per kWt.

1 Like

Eneste gangen man vel bruker ladestasjoner er vel pÄ langtur, sÄ kanskje 5-10 ganger i Äret?

I utgangspunktet ja, men bruksmĂžnster varierer jo veldig.

Noen mÄ hurtiglade til hytta hver eneste helg og kjÞrer MYE langdistanse i for eks. jobb.

Andre kan ha elbil i flere Ă„r uten Ă„ hurtiglade en eneste gang.

2 Likes