Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

Ja, er positivt når det er overflod av skip og negativt når det er manko på skip.
Hvorfor er da alle så positive til TGS og mener den er mindre rissiko enn PGS samtidig som en ser at markede strammes til og det går mot underskudd på skip?

Derfor jeg har krydret porteføljen med både PGS og TGS.

Det kan vel tenke seg at TGS har en lengre avtale for leie av skip slik at de ikke påvirkes av underskudd på skip på kort sikt?

Apropos PGS så er min gut feeling at de blir kjøpt opp i løpet av de neste 6-12 mnd til 15-17 NOK per aksje.

1 Like

På kort sikt ser jeg jo at de kommer til å gjøre det bra, tenker mer på et 2-5 års perspektiv.
De har ikke annet enn prosjekt kontrakter, derfor tror jeg rederiene fremover vil kreve større andel av kaka.

1 Like

Kanskje planen er å fusjonere med PGS for å løse dette problemet :thinking:

1 Like

Om TGS endrer strategi så vet vi jo at Shearwater snuser på børsnotering iløpet av 2023, skulke tro det var mer nærliggende for TGS å prøve å snappe de opp.
PGS har for spredt eierstruktur til at de kan bli oppkjøpt på billigsalg :grinning:

1 Like

Magseis var i forhandlinger /gjorde due diligence med Seabird før de ble kjøpt av TGS. Har en “feeling” av at det er en strategi som kan ønskes videreført av TGS. Ikke at SBX er av størrelse til å gjøre TGS sevlvforsynt, men det er en god start. Det ligger fremdeles noen seismikkskip i opplag rundt omkring som kan chartres og rustes opp til en satsing av kapitalsterke TGS med en etablert operatør i SBX.
TGS har tidligere (2008) prøvd å kjøpe opp etablerte seismikkselskap (Wavefield) som da ble snappet opp av CGG. I 2008 var vi også i starten på en “supersyklus” i seismikk, M&A florerte i årene etter - er vi der igjen?

TGS skiller seg fra PGS ved at de har seismikk onshore også

Altfor billig

Ser det spekuleres i det, men jeg tror ikke TGS kommer til å endre vessel light strategien. I 2020 kom TGS kun med bud på multiklientbiblioteket til PGS. Da Polarcus gikk konkurs i 2021 kunne man fått 6 skip på billigsalg, men TGS var også der kun ute etter multiklientdata. Vil tro at TGS vet hva de gjør.

Dersom TGS bygger seg opp multiklientbibliotek i dårlige tider, så kan de vel leve ganske godt på det med prosesseringer og salg fra multiklientbiblioteket i gode tider når markedet for skip strammes til? Dette er bare spekuleringer fra min side :slight_smile: Enn så lenge ser det i alle fall ikke ut som det er noe problem å få skip.

1 Like

Det ser dessverre ut til å være tendensen i seismikk. Magseis gikk også altfor billig…

Kanskje ikke TGS, men klarer ikke å helt å se bort fra ytterligere konsolidering i seismikk…

Ja, det har du rett i. TGS har også uttalt at de vil være en konsolidator i seismikk og at de tror markedet trenger ytterligere konsolidering.

SBX som @oddone nevner høres ut som en fornuftig oppkjøpskandidat i seismikk selv om jeg i utgangspunktet ikke tror TGS ønsker skip. Men hvem vet :slight_smile:

1 Like

Fra xtrainvestor:
Undersøkelser: ABP23200 - Faktasider - OD (satt til status planlagt)

Denne er under behandling Undersøkelser: TGS23201 - Faktasider - OD

2 Likes

TGS Signs LOA for Proprietary 4D OBN Survey in the U.S. Gulf of Mexico

Er det blitt meldt utbytte i Tgs nå i feb? Så de hadde betalt i februar 22. noen som vet?

Tgs pleier å betale utbytte kvartalvis, så du må nok vente til q4 rapporten før vi får vite når og hvor mye man får pr aksje.

Det skal jeg klare, aksjene holder jeg uansett. Så de betalte ut noe i februar i fjor. Var det basert på q1? Uansett takk for svar😊

Klatrer oppover sakte og rolige

1 Like