Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

Does anyone have an updated list of top shareholders in the company?
It looks like TGS is not updating monthly basis.

It should be available for the users with insider membership…

Et særtrekk med TGS er at det stortsett lønner seg å selge ved close - ved oppgang.

1 Like

TGS Secures Three-Month Proprietary OBN Data Acquisition Contract in the North Sea

4 Likes

Bra!

1 Like

Ordreboka fylles!

2 Likes

Nok en kontrakt til gamle Magseis.

1 Like

Bra innlegg fra FA forum (Fischer) om shorten i TGS

Jeg skal prøve å påta meg lærerhatten, dagens tema er «merger arbitrage» med TGS/PGS fusjonen som eksempel. Men vi begynner med en liten historietime (fra mid september og frem til i dag).

Del 1 - Historie

  1. september 2023
    Denne dagen annonseres fusjonsplanene mellom TGS og PGS. Styrene i de respektive selskapene var enige om at dette var en god ide og støttet fusjonen. Utgangspunktet er at dette dreier seg om en såkalt «stock merger» hvor PGS skal få 1/3 og TGS 2/3 av det sluttfusjonerte selskapet (TGS Newco). For å få dette til å gå opp måtte det dermed regnes ut en fordelingsnøkkel som gjorde at PGS eierne ville motta 0,06829 TGS aksjer for hver PGS aksjer de eide. Utgangspunktet var aksjekursene på de to selskapene ved børsslutt - 15.09.23

Ved stengning av OB 15.09.23 var sluttkursene på hhv. TGS og PGS slik:
TGS: 147,5
PGS: 8,34

Overnevnte ga da grunnlag for en «kjøpspremie» tilsvarende 20,7 % for PGS. Forklart slik: 147,5 x 0,06829 = 10,07. Differansen mellom 10,07 og 8,34 utgjør 20,7 %

Hva skjedde med aksjekursen - 18.09.23
Nyheten medførte at PGS aksjen naturlig steg mer enn TGS pga. omtale kjøpspremie. TGS ble ved børslutt 18 september omsatt for kr 160,3 og PGS kr 10,10.
Skulle PGS vært priset «riktig» ifht. fordelingsnøkkelen skulle PGS denne dagen hatt en sluttkurs på – 160,3 x 0,06829 = 10,95. Mao. den ble priset ca. 8,4 % under den fordelingsnøkkelen som var bestemt av begge styrene.

Hvorfor ble det slik ?
Jo fordi det er alltid en risiko for at en slik fusjons strander. Det kan være at ekstraordinær generalforsamling i de respektive selskapene stemmer ned forslaget om fusjon, eller det kan være at andre regulatoriske forhold ikke tillater at fusjonen gjennomføre (eks. konkurransetilsynet i Norge og andre land som selskapene driver virksomhet). Denne ubalansen i «riktig» prising av PGS ifht. fordelingsnøkkelen skyldes altså risikoen for at fusjonen ikke blir gjennomført og er således et nøkkelmoment om man lykkes med «merger arbitrage» eller ikke. I ettertid har denne feilprisingen variert mellom ca. 8,5 % og ned mot 3 %. Pt. er differansen ca. 4,5 %.

Del 2 – Merger arbitrage - eksempel

Dersom jeg 18 september var overbevist om at dette er en fusjon jeg regner med vil få gjennomslag hadde jeg gjort flg. dersom «merger arbitrage» var min investeringsstrategi.

Jeg kjøper PGS på kr. 10,10 og shorter TGS på kr. 160,3– la oss si kr 1 mill på hver. Kjøpet og shorten vi da fungere som en hedge mot hverandre.

Dersom fusjonen gjennomføres (april 2024 ?) og prisen på TGS på dette tidspunktet er lik som ved børsslutt (for enkelthetens skyld) – 18 september kr. 160,3 – får vi dette resultatet:

Shorten i TGS går da i null mens jeg får TGS aksjer tilvarende en pris på kr 10,95 i PGS. Ergo «feilprisingen» er lukket og gevinsten blir i dette eksemplet 8,4 %. Og det fine for disse selskapene som driver aktivt med denne type virksomhet er at de mottar denne gevinsten uavhengig av hvordan markedet generelt beveger seg ift… makrotall, olje etc.

Nøkkelen er mao. å velge de fusjonene som kommer i mål. I eksempelet med TGS/PGS er det vel nokså opplagt at dersom fusjonen ikke blir en realitet vil PGS kursen falle mer enn TGS (eventuelt stige mindre). Da vil et selskaper som driver med merger arbitrasje slite og sannsynligvis tape penger.

Reelt vil kanskje ikke avkastningen bli 8,4 % i dette tilfellet ettersom det vil være rentekostnader knyttet til de som låner ut TGS aksjer ifbm. shortingen og evt. andre kostnader. Men dersom man oppnår en potensiell avkastning på 4 – 8 % basert på en halvårlig investering (oktober- april – la oss håpe ting er på plass da) tilsvarer dette en pro anno avkastning på mellom 8 og 16 %. Ikke verst det med i hovedsak kun et risikomoment – nemlig om fusjonen gjennomføres eller ikke.

Til slutt
Jeg har laget dette innlegget for å få slutt på knålet om shortposisjoner i hhv. TGS og PGS. Disse posisjonene vil etter min mening være der frem til fusjonsprosessen er gjennomført og/eller det jeg kaller feilprisingen mer eller mindre er eliminert. Institusjonene som driver med denne type investering har ikke til hensikt å verken skade TGS eller mener noe om at seismikkbransjen er på vei i avgrunnen. De er ute etter en ting – nemlig å oppnå avkastning til investorene – basert på en investeringsmulighet som nok ikke er så vanlig i de norske finansmiljøer.

En annen ting er temaer som fremførbart underskudd, tilbakekjøp av aksjer, oppskriving av verdier og kostnadsynergier. Dette er fremtidige verdier eller muligheter som TGS Newco vil kunne dra nytte av i fremtiden, men ikke i det korte bildet. Nevnt det før, men nå må vi først og fremst få sluttført fusjonen. Deretter kan selskapet kunne benytte seg av «godsakene» nevnt ovenfor. Jeg tror at markedet ønsker å se at syngergiene gjenspeilet i regnskapstallene før aksjekursen i TGS Newco tar av.

5 Likes

Uvanlig høyt volum. Noe på gang her.

Shorten dekkes inn, tror jeg. Dobling i volum nå på noen sek. Bare en hunch ikkr kvalitativ.

1 Like

Der røk 131 og selgerne flytter seg nærmere og nærmere 132. Skulle gjerne sett mer volum.

Anbefaler alle og lytte inn på Prognosespesial med Kapital fra dagen FA sending. TGS bulles.

1 Like

Bør høres. Fusjon forventes avsluttet innen q1 24, innen da må shorten dekkes inn menes det.

1 Like

Pen close, 31 prosent av dagsvolument røk til her. Omsettingen 1,43x høyere enn 20dagers snittet. Spennende dette. Tror ikke dette primært er forårsaket av den gode dekningen i FAs økonomi nyheter.

2 Likes

TGS - Financial Calendar

1 Like

Kapital:

Grønn industri banker på

Nylig ble regjeringen enig med Høyre og FrP om å åpne opp for en trinnvis åpning av gruvedrift på havbunnen. Geologene, basert på innhentede seismiske data, har fått dokumentert at det på havbunnen på norsk sokkel finnes et variert utvalg mineraler.

Regjeringen ønsker at disse mineralene, som kan være viktige byggeklosser i utbyggingen av vindmøller og ved konstruksjoner av batterier, skal danne grunnlag for en ny næring her i Norge. Dette vil i så fall skape et enormt behov for mer seismiske data i årene som kommer, støttende for selskaper som TGS og Shearwater GeoServices , som etter planen skal børsnoteres i løpet av 2024.

PGS , som nå skal fusjonere med TGS, har i flere omganger uttrykt stor tro på markedet for karbonfangst og -lagring, som de mener kan bli et betydelig forretningsområde med tiden.

Så mens et grønt industriskifte gradvis vokser frem, støttende for særlig seismikkselskapene, innser land etter land viktigheten av å sikre egen energisikkerhet. India vedtok i fjor en treårsplan for gjennomføring av flere offshoreprosjekter til en verdi av rundt 70 milliarder kroner. Den britiske regjeringen planlegger å dele ut over 100 nye olje- og gasslisenser i Nordsjøen for å bidra til økt energiuavhengighet.

Etterspørselen etter offshore servicetjenester vokser videre i 2024, både i Norge og globalt. Petrobras setter standarden, men også ExxonMobil åpner nå for alvor opp lommeboken og varsler investeringer for opp mot 25 milliarder dollar i 2024, tilsvarende mer enn 270 milliarder kroner, og økende fra og med 2025.

3 Likes

Når en aksjeplukker skal velge 3 selskaper på verdens børser

Knut Hellandsviks beste aksjetips for årene som kommer.

Som et tips nummer tre knaker Hellandsvik til med en TGS. Sammenslåingen med PGS vil skape en gigant som vil stå knallsterkt i fremtidens energimarked.

– Det blir verdens største selskap innen multiklientseismikk. De får en unik konkurranseposisjon. Etter sammenslåingen er det uttalt at det vil komme synergieffekter til en verdi av 60 til 70 milliarder dollar.
(NB sikkert skrivefeil, her skal det nok være 60-70 millioner USD)

Og det skjer i et olje- og gassmarked som Hellandsvik tror vil fortsette å være sterkt.

– Det har vært underinvestert i olje og gass over lang tid. Det grønne skiftet vil ta tid, så leting og utvinning vil fortsette for å tilfredsstille energietterspørselen. Samtidig skal verdens befolkning øke med 1 milliard mennesker i løpet av de neste 15 årene, og den gjennomsnittlige levestandarden går opp. Det betyr økt energietterspørsel.

– Oljeprisen har falt litt, og caset har derfor mistet litt oppmerksomhet. Men så lenge vi tror at oljeprisen vil holde seg og at bransjen kan oppleve en ny renessanse, ser vi ikke noe galt med å kjøpe et selskap som handles på fire-fem ganger neste års resultat.

5 Likes

Har noen kontroll på når pre talla til tgs kommer?

Neste tirsdag tror jeg

Oki, samme dag som pgs da