Det gjelder hvis det har vært stor økning de siste 3 dagene siden den tar et snitt over disse
BTW, #155 nå.
Bare nei… Det er helt vanlig i arbeidslivet i dag å droppe fancy black box verktøy når man vet de ikke strekker til. Erfaring og fornuft gjennom en analytisk approach trumfer forskjellig dilldall ITfolk har lagd.
Ut fra meldinger jeg ser og at de har begynt å ta det flittig i bruk i nyere tid, kan vi nok få se mye streaming av spillet på Twitch. Og det er utrolig lovende, og kan ha stor betydning. Dette har de ikke vært flink til ved f.eks. release av TSW.
Har mistanke om at Funcom også deltok på Twitchcon i år, noe som blant annet baseres på denne meldingen på Twitter, som er under Twitchcon og denne personen var der:
La merke til den meldingen når den ble posta, og tenkte jeg skulle dra den fram nå, når vi nærmer oss release. Følg med på twitch (daily) på Steamspy.
Hva baserer du det på? Ligger spillet på førstesiden på Twich og folk er innom et par minutter for å se på spillet og synes det er bra - ja da kjøper de det.
Se f.eks. Beginners Guide, det første eksemplet jeg så på siden det nylig er utgitt.
14/10 hadde spillet 9273 viewers.
Dette er jeg enig i. Erfaring er viktig. Hvis noen her inne har lansert en drøss med lignende spill på steam hadde de nok kunne hjelpe oss med å tolke dette. Litt som den personen som skrev at det var opp mot 30% feilmargin på steamspy
Tja vi får se. Tror ikke vi skal undervurdere verdien av Twitch - er som en real time gameplay-video.
STeamspy kan ha 500% feil. Slik er det når du bruker kode på tall utenfor forutsetningen… Verken jeg eller du har sett kode… Jeg tror du kan bruke steamspy når man begynner å snakke om et betydelig volum av solgte enheter (>50 000?)… Når spillet ikke er i preOrder. Og folk har fått litt tid til å gi vekk sine keys osv…
Å holde på med det dillet nå fordi dere liker å gange/dele med en faktor 3 alt etter hva det er snakk om… (dele på 3 når det er snakk om omsetning… gange med 3 hvis det er snakk om utgifter… osv)… Nå er vi igjen tilbake til at dere som faktisk har blitt vist at dere tar feil igjen i deres eget hode tror at dere fortsatt har rett. Har man tatt feil så har man tatt feil og da har de fleste vett til å holde kjeft en stund hvertfall… Som sagt tidligere du er ikke nærmest fordi du sier et lavt tall… Akkurat nå så tror jeg at jeg er nærmest med >10000 solgte i Steam…
Hvis det var snakk om så stor usikkerhet ville vi nok sett større variasjon mellom dagene.
Jeg innrømmer gjerne feil, men du har fortsatt ikke overbevist meg om at din metode er bedre enn steam spy
Bare nei…
Man snakker om Accuracy og Presision…
Man kan være på fullstendig feil jorde… Men være veldig presis og konsistent på feil jorde (altså hver gang du måler så får du mer eller mindre samme svar)…
Eksempel: Du kommer fra afrika med en befolkningsmodel. 95% av befolkningen er sort. Du stiller deg på et hjørne i Oslo hvor det er høy befolkningstetthet av fargede. Så ser du en sort mann… BAM, Oslo har 700 0000.95 = 665 000 sorte innbyggere… Så lenge du har samme model så vil du komme veldig konsistent frem til det hver gang du tar deg tid til å observere en sort mann. Du står der litt lengre… Nå gjør du et nytt eksperiment. Du observerer 10 stykker… vel fortsatt så er 9 av 10 sorte fordi du står på hjørnet av et kvartal hvor nesten bare sorte bor… Du kommer frem til at i Oslo er det 700 0009/19*0.95 = 598500 sorte… Ikke så ille spread det? Men du har et meget større problem… Det er et bias i måten du gjør dette på. Estimatene dine er flere 1000% feil.
Ikke hvis du sampler tilfeldige utvalg av profiler hver dag
hva har dette med saken å gjøre. Den bare teller antall som eier spillet i et tilfeldig utvalg av offentlige steam profiler. Det kan bli feil begge veier, men feil blir fordelt rundt den riktige andelen over tid
Sjekk wikipedia… Acuuracy og Presision er ikke det samme… når man snakker om måleusikkerhet…
Ja, men i dette tilfellet tror jeg estimatene vil fordele seg rundt det korrekte svaret.
Enig i at det er viktig å skille på accuracy og precision (selv om begge dele tåpelig nok kan oversettes til nøyaktighet på Norsk), men er ikke sikker på at jeg er enig i at dette er problemstillingen her.
Så vidt jeg forstår så ser Steam Spy gjennom et (relativt lite) antall kontoer og ser hva de eier.
Så har de en eller annen formel som sier at om de ser x solgte så tilsvarer det x*y solgte (+/- usikkerhet).
Om du da selger et lite antall spill så er sannsynligheten for at alle disse kjøperne faller utenfor datagrunnlaget større enn sansynligheten for at et representativt antall er innenfor. I dette ekstremtilfellet ville man jo da rapportere null salg.
Om man på den annen side tilfeldigvis får mesteparten av salgene inenfor samplingsgruppen så ser det jo derimot ut som at man har mye høyere salg en det som er tilfellet.
Dette har så vidt jeg kan se ikke noe med presisjon og gjøre, men om hvorvidt man er i rett ballsal eller ikke.
Når dét er sagt, om man starter med å selge mye innen samplingsgruppen, så vil man få et estimert salg som er relativt stabilt altfor høyt intill man faktisk når store salg. Om man begynner med lite salg innen gruppen vil det korrigere fortere/bedre hvis man får inn en fair andel av de nye salgene.
Tror nå jeg da…
La meg bare si det igjen. Dere tok feil. ydmykhet.
Å ja vel… å la meg se. Den personen som har forelest den faktiske situasjonen her i flere dager mot et hylekor i mobbemodus skal altså utvise ydmykhet fordi han hadde rett…!!! Haha, dere er altså fan ikke sann gutter… Priceless.