Jeg synes det høres mye ut, men jeg har ikke noe annet grunnlag enn magefølelsen å gå etter. Jeg håper du har rett.
Nei, overhodet ikke, jeg tipper godt under tusen om dagen totalt.
Totalt eller på steam ?
En plassering der de ligger nå (#101) ville nok bidratt til et par tusen salg under Halloween-salget, men ikke nå når salget er over. Da tror jeg nok vi må under 1000 som Christian nevner ovenfor (men jeg tror imidlertid ikke de ligger så mye under 1000) ved en slik plassering.
Ut fra denne burde jeg nok ha ligget høyere på antall salg på peakene, som Gordon påpekte. Se f.eks. Binding of Isaac (som koster omtrent det samme som The Park) - det hadde 6900 salg pr. dag - med en listeplassering på 19. Dvs. at The Park burde være i nærheten av samme salget den 27/10. Sammen med preorders bør det utgjøre minimum 15K salg til da. 28-1/11 i snitt kanskje 3000 salg pr. dag, som gjør at vi er oppe i 32000.
Samme hvordan man regner på det så er jeg rimelig sikker på at The Park har solgt over 30K - bare på Steam. Dvs. at snart begynner de å tjene penger på hver krone som spillet genererer (hvis de ikke allerede gjør det da)
Eg gror ikke mine estimert er så langt borte, eg tror heller det er flere som ønske å lure folk til å selge aksjene sine.
Steamspy har økt med ca oppmot 2k på ett døgn, litt under hva eg antok, men langt over det som har vert antydet her.
Liker den siste metoden til Gordon, men det virker som det er stor usikkerhet rund avg playtime, på steamspy er dette nå oppgitt til 1.5 timer ned fra ca 2
54.52430/1.5 = 26000 gaming owners
Går oppover på listene igjen nå - #146. Men nå er ikke spillet lengre på salg og det er bra mange kroner ekstra pr. salg det.
http://store.steampowered.com/search/?filter=topsellers#sort_by=_ASC&sort_order=ASC&filter=topsellers&page=6
Men listen er vel basert på omsetning ?
Jo du har rett i det men de må selge færre kopier for å krype oppover. Men jo - plasseringen må jo være like bra for at de skal selge for like mye.
Uansett - går det oppover igjen så er det jo friskt med tanke på at det ikke er rabattert.
TP ligger på 230 på steam under top sellers. det er dessverre elendig
Jo men tror kanskje det har nok gjort nytten sin til nå. Alt framover går rett på bunnlinja. Det kommer jo flere salg også.
Merkelig at LMO ikke kjørte salg under Halloween? Er de kanskje “fornøyd” med salgstallene?
sant, men de har enda ikke kommet med versjon på andre enheter enn window.
Burde jo kanskje gjort Halloween stasj på lmo også, eg hadde ventet det vertfall.
Her tror eg Funcom må gjøre ett valg, ente gønne på litt, eller gi det helt opp.
Men mulig det generer men kroner i pluss som det er, men hvor lenge er det evt det, uten at det blir tilført mer nytt?
Det er sant, men som Bylos snakker om i Podcasten, kan det til og med hende det kommer til PS eller Xbox hvis Sony eller MS er interessert i det. Han sier det er fort gjort å porte det over til konsollene.
Og hvorfor skulle ikke MS og Sony være interessert i det? Er jo et passende konsollspill.
Med tanke på antall updates til LMO så virker det nesten som om de allerede har tatt et valg.
Dette er fra Q2 rapporten :
“LEGO Minifigures underperformed and failed to
meet overall revenue expectations. Investment
levels have been reduced”
Blir ikke overrasket om vi ser denne igjen i Q3 rapporten.
Hvis det er tilfelle, så skjønner jeg ingenting av at de ikke kjører rabatt under Halloweensalget. Hvis det går så elendig som dere påstår, hvorfor slenger de ikke 50-70% rabatt på prisen der da? De selger jo ikke noe uansett så det har jo ingen betydning om de rabatterer?
Salget som skjer gjennom playminifigures.com ses ikke på Steamcharts eller Steamspy - og det linkes kun dit via alle kanaler!
Fasiten iflg Steamspy for alt salg t.o.m. 30. oktober og med deler av 1. og 2. novembersalget er på 21,253 ± 3,685. Hvis man regner 10$ pr salg, 30% til Steam, 5% til Unreal-folka og 10% gjennomsnittlig vat (0% i USA, 20-25% i Europa), så får man 85kr 0,70,95*0,9 = 50kr til Funcom. Dette blir da 0,9MNOK - 1,25MNOK i inntekt til og med 30. oktober.
Etter 30. oktober, så har spillet stort sett ligget utenfor topp 100, så ikke så neppe de store inntektene derfra. Det ser ut til at Funcom hadde rett, dette genererte ikke inntekter av betydning. Synergieffekten* med TSW har definitivt vært tilstede, så selv om The Park ikke lønnet seg alene, så tror jeg de fikk nok gratisreklame for TSW til at det var verdt det rent økonomisk.
Samtidig, så har dette generert veldig mye PR, og for det meste bra PR for Funcom. User ratingen på Steam er på greie 74%. For å være et Funcom-spill på en ny spillmotor, så må jeg si de har overbevist. Det har vært svært lite krøll med det tekniske. Alt i alt tror jeg Funcom er greit fornøyde.
Det jeg håper Funcom får ut av dette er at de ser at de bør satse litt bredere enn de har gjort med The Park. Det er greit å ha sin egen lille nisje, men det er svært tungt å skape sin egen sub-sjanger. Hadde jeg vært Funcom-aksjonær, så hadde jeg øynet litt håp, men de sliter virkelig med å treffe markedet med spillene sine. De blir rett og slett litt for sære.
Det Funcom-spillet som har hatt bredest appell er AoC. Hadde de kunnet bygge på noe her, tror jeg de godt kan overraske positivt. Hvis de fortsetter med TSW-spinoff, så hadde jeg håpet på noe litt mindre spisset enn det The Park er.
EDIT: her med data for fjorårets Halloween, hvor de ikke fikk noe økning i søketrenden, vs i år, hvor økningen var relativt markant.
Tror ikke vi skal glemme at det ikke kun handlet om inntekter denne gangen, noe Joel Bylos var tydelig på under BoubleJump interviewet.
De ønsket å lage et lite spill helt fra scratch for å lære seg UR enginen. Tanken var vel å benytte seg av assets fra TSW, men endte opp med å bygge alle modellene på nytt for å lære seg teknikken ift bevegelser etc.
3 mann ~70% av tiden + 2 mann resten skapte nok ikke de helt store utgiftene, og jeg tror personlig FC er veldig fornøyd med utfallet her.
Mao ble det nok som du (og FC) sier ikke signifikante inntekter av TP, men de fikk store synergier ift videre utvikling av nye spill, samt god reklame som gjenspeiler seg i TSW salget.
(PS: jeg vet at de har mye gjeld og at de trenger sårt penger, men det var aldri tanken at TP skulle selge for å løse dette)
Edit: må også legge til at jeg likte godt den positive undertonen til Joel under interviewet. Virket som han trodde FC hadde mange gode år forran seg.
Edit2: var litt tidlig og ser nå at vi sier mye av det samme