Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The Park salg på steam

Hvordan kan last 30 days avg players synke på Steamcharts http://steamcharts.com/app/402020#1m

52.9 nå. men hver nye dag de første 30 dagene burde trekke opp snittet.

Var 54.5 lenger opp, eller har jeg tastet inn feil tall?

Hvis jeg bruker dagens tall får jeg

52.92430/1.5 =25400 gaming owners

Som @Kronn nevner, så er Steamspy tallet 2k høyere i dag, som også øker mitt estimat på inntektene med ca 10%.

Ser at jeg må være litt mer forsiktig med antagelser angående tallene fra Steamspy nær perioder med godt salg. Jeg hadde IKKE ventet 2k nye salg idag.

2 Likes

Det jeg synes er imponerende her er hvor treffsikre Funcom var på hvor mye The Park kom til å dra inn. Som de sa “not significant”, men samtidig nok til at det var verdt å legge de ekstra kronene i å få et ferdig spill. Mao, nesten nøyaktig der vi er i dag.

Hvis vi sammenligner dette med antydningene de kom med før TSW (at det tracket bedre enn AoC), så har de økt treffsikkerheten gått fra ubrukelig til svært bra. Dette lover jo bra for evt guiding foran lansering av nye spill.

3 Likes

51.7 nå, det betyr at dette beregnes fra en spesifikk dato og at den ikke har nådd 30 dager enda. Da er mine regnestykker over dessverre litt feil.

Mellom 21 og 29 tusen eiere estimerer steamspy, det er nok det beste vi har å gå etter nå.

2 Likes

Ser det selges også på Humble Store. Var ikke klar over det.

4 Likes

De har gjort det enkelt for oss å følge, siden alle selger steam keys. Mao, alle salg vil vises på steamspy.

1 Like

Ja men alle salg vil ikke vises på Steam Top Sellers.

1 Like

Jepp, men de andre er veldig små relativt til steam.

1 Like

Ser noen på HO foreslår at nedgangen er pga refunds :smiley:

2 Likes

nei det er fordi @Gordon ikke gidder å kjøpe flere eksemplarer :disappointed_relieved:

Nedgangen trenger ikke bety noenting. Det er som oftest bare feilmarginen som spiller inn.

"Why the number of owners for the game is decreasing?

If the decrease is small, it’s just the margin of error in action. Don’t worry, it’s still probably somewhere on that interval. "

Ta Soma til sammenligning -

3 Likes

La oss bare håpe at nedgangen ikke fortsetter :wink:

3 Likes

slettet av admin, upassende

2 Likes

Jaja da var første posten din slettet allerede Gordon. Skal vi si 2 av 3? :wink:

2 Likes

Ja jeg så det der. Det var et nick kallt “tjaa”… Det var postet for 6 timer siden, omtrent samtidig med din rapport om dette her. Takk for du er på ballen Nofun, og vidreformidler det tjaa sier på HO med slik effektivitet :slight_smile:

2 Likes

haha :astonished: Nice @Gordon

1 Like

Funcom har vært ganske flinke til å kommunisere hva spillerene får denne gangen så jeg tror ikke det vil være mange skuffede kunder der ute. Det er nok bare naturlige svingninger en får når en trekker en random sample fra populasjonen.

Uansett har vi 4 dager på rad ligget i ca. intervallet 23-25 000 så tatt i betraktning at TP ikke selger noe særlig akkurat nå så virker det som et ganske bra estimat på antall solgte.

Om vi bruker den alternative måten å regne på og går utifra 30 000 spilte timer (håper det er riktig, har det fra hegnar forum) og deler dette på 1,68 (fordi hver spiller i snitt har spilt 1h og 41 min får vi at 17 800 har spilt spillet. Om vi legger til de som har kjøpt spillet, men ikke har spilt (32% i følge steamspy, altså + 47%) gir dette at tilsammen 26 000 har kjøpt spillet.

Siden to forskjellige estimater er såpass like er det rimelig å anta uten altfor stor feilmargin at det er rundt 25000 som har kjøpt TP

3 Likes

Hmmm… hva med de 10 kopiene jeg har av The Park? de teller fortsatt som 1. Enhver som har kjøpt en gift teller altså som 1. Er dette problemet borte nå? En annen ting, trodde og at steamspy utviklerne sa at accuracy har et ± 30% problem under 30-40 000 steamspy estimatet. Altså viser steamspy 23 000 så kan virkeligheten faktisk være (23000/(0.70))*1.30 = 42700

Dette med en confidence på 68% som ikke er særlig høyt. Usikkerheten gir godt rom for for at salget faktisk godt kan være over 50 00 med 95% confidence. jaja, men sikt blir vel flisespikkeri? :slight_smile:

EDIT: Må si jeg er positivt overasket over din edit over… Det ser ut som om det har sneket seg inn en tanke om at det kan lønne seg å se på flere måtter å estimere salg på. Det har jo sine klare ulemper å la seg forføre av en black box kode på nett som spytter ut noe vi har dårlige forutsetninger for å mene noe om… Men la meg bare påpeke at begge metodene du nå bruker baserer seg på Steamspy… det er litt uheldig… Men her er vi på rett vei… (og hvis man først skal bruke det du foreslår så ville jeg heller brukt medianen fremfor mean. medianen representerer folk flest… mens mean også inkluderer statistiske outliers)