Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The Park salg på steam

"“The Park” is the first product to be launched as part of
the new strategy and is meant to gauge the market and to
develop the team’s ability to create different types of
experiences, with a small development budget and a fast
development cycle.

As previously communicated in the 2Q 2015 report, the
Company does not expect “The Park” to generate significant
revenue."

Ingenting annet har blitt meldt, selv etter “knallsalget” siste par ukene. Legg også merke til at Funcom bruker “significant
revenue” som målestokk, det vil si at selv et høyt salg med noe høyere utgifter feks. til reklame ville blitt børsmeldt.

Registerer dog at noen helst liker å lete etter størst mulig usikkerhet og mulig potensiale fremfor å edruelig vente på håndfaste nyheter, feks. fra Funcom selv.

Min tolkning av hva Funcom holder på med, inkludert The Park og mulige nye spill, er å vise skills innenfor forskjellige ting for å muligens friste andre aktører til et oppkjøp ref. melding om strategiske muligheter. På denne måten så vil man bruke noe mer på reklame for å forsikre seg om at et spill får publisitet, mens bunnlinjen ikke blir veldig påvirket.

Uansett så blir det -1,5 mNOK dette kvartalet fra Økokrim, så jeg anser det som høyst urealistisk å klare sorte tall på bunnlinja.

Godt poeng Delkop. Christian har også tidligere vært innom det samme. Jeg begynner faktisk å ha tro på ledelsen nå. De har endret seg - jøss! Det hadde jeg ikke trodd skulle kunne skje uten utskiftninger. Men det er også slik at det uansett ville vært vanskligere for funcom å holde salgstallene skjult nå som de lanserer på steam kontra inhouse. Så hvis en ikke kan holde det skjult så bør de også informere skikkelig. På tide at Funcom har med konkrete tall for hvert spill i sine kvartalsrapporter. DET vil få meg til tro på ledelsen for fullt. En rekke spillselskaper gir detaljerte rapporter til markedet på arpu, andel betalende, antall spillere/nye spillere, inntekter per spill etc. Det er noe investorene vil ha.

1 Like

Hvem påstår knallsalg? Har ikke sett noe slikt fra noen… Metoden med å telle antall spilte timer og derfor spillere synes jeg er fin for å definer en absolutt laveste grense for hvor mange salg man har hatt…

Som tidligere “significant sales” hva betyr disse ordene? Jeg har søkt på hva dette betyr i børs melding kontekst, og significant sales er faktisk noe som er i nærheten av halvparten av omsetningen for et firma… For Funcoms del er det over 10 Mill NOK (ekvivalent med 150 til 175 000 salg av The Park) i kvartalet. Jeg registrerer at det er uønsket at man skal forstå hva som virkelig har blitt meldt sånn kvantitativt.

Usikkerhet, er usikkerhet. Det er INGEN ulempe ved å forstå hva den innebærer. Jeg registrerer at det blir tenkt på som en ulempe at man forsøker å forstå hva utfallsrommet faktisk er. Hva kan grunnen være? Det er utelukkende positivt å vite hva utfallsrommet er. Når du faktisk regner over ting så skjønner du at 50 000 salg faktisk er en mulighet selv om sannsynligheten ikke er mer enn 10%.

Til sist… Helt enig i at det blir veldig bra å få en melding fra Funcom på antall salg (hvis noe slikt kommer). Men da er det jo definitivt en fordel å vite på forhånd at det er en mulighet at 50 000 salg faktisk kan bli meldt i morgen. Hvis det blir meldt så skulle jeg tro det blir tenkt på som positivt siden det virker som de aller fleste leser steamspy som religion…usikkerhet er usikkerhet. Jeg synes det er svært viktig å kunne usikkerheten i de fleste cases på børs… Ikke bare FUNCOM

Hmmm… hva med de 10 kopiene jeg har av The Park? de teller fortsatt som

1. Enhver som har kjøpt en gift teller altså som 1. Er dette problemet
    borte nå?

De teller vel som 1 kopi om du ikke har gitt de bort. Overall tror jeg ikke dette er noe problem. De fleste av de få som kjøper mer enn 1 kopi gir de bort til andre.

En annen ting, trodde og at steamspy utviklerne sa at accuracy har et ± 30% problem under 30-40 000 steamspy estimatet.

Det har jeg ikke sett noe sted. Bare at nyslipp og småspill kan ha ganske unøyaktige tall. Om vi antar at det ikke er noe bias i trekkingen så er det:

50% sannsynlig at TP har solgt mindre enn 23 000
16% sannsynlig at TP har solgt mindre enn 19 000
2,5% sannsynlig at TP har solgt mindre enn 15 000
16% sannsynlig at TP har solgt mer enn 27 000
2,5% sannsylig at TP har solgt mer enn 31000

da har jeg antatt at intrevallet som er oppgitt er utifra 1 standardavvik (har aldri sett en kilde på dette så det mottas med takk)

Når steampy trekker nesten samme antallet eiere 4 dager på rad, og i tillegg dette stemmer bra med andre metoder synes jeg det virker som et ganske fornuftig estimat.

Altså slår jeg meg til ro med 25 000 intill vi får indikasjoner på noe annet

3 Likes

Koe var den som postet at det er eksplisitt sagt at Steamspy ikke funker (eller at usikkerhetsspennet er ±30%) i launch peroden og når et spill er veldig lite og ikke er har flere enn 30 til 40 000 eiere…Han kan kanskje gi deg den infoen igjen? (eller du kan begynne å gå gjennom alle postene over her). Men om jeg bruker den infoen Koe postet så kan 23 000 kan faktisk være i den nedre enden av gausfordelingen. Utfallsrommet kan være fra 23 000 til 42 000 (68% confidence). Da ser du vel at 25 000 ligger i nedre ende av utfallsrommet?. Metoden med talte spillere gjennom gaming hours er et absolutt minimum fordi folk må eie en kopi for å spille spillet. Alle de som bare synes det er kult å eie 1000 spill kjøpt på salg uten at alle har vært spilt tells ikke med. (litt som med nabokjerringa som kjøper 10 fyrstekaker på salg selv om det tar 2 år å spise dem…)… Dette avgrenser muligheten for at 23 000 over her har særlig nedside. Om du ser på regnestykket med medianen under så ser du en absolutt nedside på 22 222 solgte spill.

Likevel, det er positivt at det tendenderer til at man tenker mer fornuftig om salgene og ser på flere metoder. Som sagt, om du skal slå deg til ro med din metode (som er like bra som noen annen forøvrig) så ville jeg i det minste brukt medianen (se og på youtubene på net fra gamespot og andre… 1 time og 20 min er definitivt et holdbart tall… Vi snakker om at folk flest spiller X timer… og da er det medianen som skal brukes… 30000/1 time 21 min =30000/1.35 = 22 222 spillere… Med faktor 1.32 så blir dette 22 222* 1.32 = 29 333

Om du nå husker at det spilles tett under 1000 timer i døgnet NÅ, så øker salgene på med omlag 1000 i døgnet fortsatt. Det er ikke hysterske salg som var sagt over her (særlig når spillet er så billig)… men det betyr en del for lille Funcom.

EDIT: bare for å ha det sagt. jeg tror mer på 35 000 solgte spill fordi The Park har noen skikkelige fanboyz i ryggen kallt TSW community. Faktor 1.5 på gamere og antall solgte kopier minst. Det viktigste for meg er bare at The Park fortsetter å selge som nå fremover. Det blir fort en del av dette over tid. Har jo fått sinnsyk presse og… De fleste husker nok The Park en stund…

Det eneste jeg har sett Steamspy si er at estimatene er unøyaktige for spill som har solgt under 30k og at det tar litt tid for at tallene skal være “nøyaktige” etter en launch. Tror vi er enige om at steamspy ikke er fasiten.

Fant litt mer info fra steamspy :

“It has its limitations, namely free weekends. Anything below 30K is wildly unreliable. And you need at least 3 full days worth of data, so new games are also a bit off.”

"Does that mean that games that show <30k users may actually have much more than that? Or just that the numbers are so low that it’s fairly inaccurate, but still around that range?

It means that any derived numbers are inaccurate, especially playtime and geography. It’s unlikely that game with less than 30k owners on SteamSpy has more than 30k owners on Steam itself."

Dette betyr iallfall at det er helt feil å estimere antall solgte kopier med tallene fra playtime på steamspy.

1 Like

De sier jo implisitt at antallet eiere er det som er det mest nøyaktige. Og at hvis antallet solgte er estimert under 30k, så er det usannsynlig at salget er over 30k.

"What would you say about the accuracy of these numbers, http://steamspy.com/app/296950

Owners: 18,923 ± 3,680
Players total: 3,646 ± 1,978 (19.27%)
Playtime total: 00:16 (average) 00:08 (median)

[–]galyonkin 1 poeng 5 måneder siden
I’d say only owners tab is more or less reliable here.
There is not enough data for other tabs unfortunately :("

1 Like

Værsego

1 Like

Jeg er helt enig med Gordon og er rimelig sikker på at The Park har solgt over 30k spill. Steamspy er ikke til å stole på nå.

Bare se her hva som skjedde med Kingdom så snart de fikk litt bedre tall -

Gikk fra 25-50k salg i løpet av 4 dager, i en periode hvor de faktisk hadde duppet litt på listene.
http://steamspy.com/app/368230

I godhet mot dette forumet som elsker folk som kan tall, og som også elsker folk som vil se ting litt ann før de går inn i slit-wrist modus … Så skal jeg poste de tallene jeg har betraktet i forhold til antall spillere og hva det har å si for spillere… (importert fra HO)

27 Oktober: 4477
28 Oktober: 5910
29 Oktober: 3661
30 Oktober: 2938
31 Oktober: 3525
1 November: 3189
2 November: 1439
3 November: 957
4 November: 843
5 November: 688
6 November: 728
7 November: 845
8 November: 861

~30156 Har spillt spillet nå. Men det er helt sikkert folk som og har kjøpt spillet men ennå ikke spilt det(gifts,kjøp på salg for spill senere, kjøp av TSWer for bonusitems… osv). Avhengig av hvilken faktor man vil bruke så får du da antal salg totalt…

Faktor 1 ==> 30156 salg
Faktor 1.5 ==> 45234 salg
Faktor 2 ==> 60312 salg

Altså jeg mener et absolutt minimum for antall salg er på 30156 (som ikke er så langt fra delkops tall om man bruker medianen)… Jeg sa tidligere i kveld at mitt estimat var 35 000… Men det var fra Fredagen… Nå etter helgens bidrag så ser man at tallene fort kan ligge i en range 30 til 60 000… Jeg har liten tro på 60 000, jeg har og liten tro på noe som ligger for nære 30 000… Jeg tenker vi begynner å nærme oss 40 000 salg.

Faktoren over tror jeg ikke er konstant, jeg tror den blir lavere og lavere med tid. Jeg tror vi er under 1.5 nå… kanskje ~1.4. Uansett mitt guestimate blir snart 40 000 salg. Det jeg imidlertid synes vi skal følge med er om spillertallene holder seg som nå gjennom helgen. Om vi trekker 750 nye gamere i døgnet så har vi all grunn til å være happy med det…

Grafisk fremstilling av tallene over:

1 Like

Reviewene kommer bare inn altså… Det er definitivt ispedt positivisme her… PCGamerGirl kommer på opencritics/The Park

PC Gamer girl 81/100

http://www.pcgamergirl.com/2015/review-the-park/

80/100

2 Likes

Dette “30% problemet” for småspill var det jeg mente jeg ikke hadde sett kilder på. At det kan være mer enn 30% feil i en måling er ingen bombe. Som jeg skrev over sier steamspy at det er 5% sanns for at det reele tallet er under 15000 eller over 31000 som jo representeren en feil på over 35%.

Usikkerheten på ±30% rundt de faktiske forhold altså antall eiere som faktisk finnes. Steamspy er en måling bare. Du vet ikke om 23 000 er i nedre del av gausfordeling eller øvre del… Derfor er det du skriver over her helt feil.

Når man teller spillere så vet man hvertfall hva minste antall salg er. jeg tror den metoden er vel så bra nå inntill steamspy faktisk måler på noe den klarer å gi et estimat for…

@Gordon

For at det skal gi mening må du dele på gjennomsnittlig antall timer per spiller (1,68). Medianen som du skriver om er heller ikke riktig.

Medianen vil gi deg 1.35… Om du skal gjøre studier på en liten gruppe og ekstrapolere det ut til en større gruppe så ønsker du ikke bias fra de som spilte spillet gikk fra maskinen og kom tilbake 4 timer senere… Heller ønsker du ikke mulig bias fra noen som logget på bare 2 min for å hente ut noe TSW stash… Medianen gir deg game time for de som spiller spillet. det er det vi er ute etter…

Men jøss… interesse for Funcom og The Park spillere over på Hegnar…

Antall timer logges også når folk er ute og “lager seg kaffe” så da korrigerer du bare for det i det ene leddet…

Jeg har steam installert så jeg vet at steam logger timer også når jeg er borte bare jeg har spillet åpnet

vel, bruk av median er vanlig som sagt. Du ønsker å bruke vanlig game time for en vanlig spiller. Vi har ingen garanti for at ytterpunktene balanserer hverandre. De som bare er 5 min pålogget for å ta TSW stashet blir mest sannsynligvis aldri logget på den der 1 times loggen til Steam… Vi korrigerer ikke for det… Like fullt… Om vi bare dropper ytterpunktene så er det vi holder på med mindre preget av ekstremiteter og bias.

vel, bruk av median er vanlig som sagt. Du ønsker å bruke vanlig game
time for en vanlig spiller. Vi har ingen garanti for at ytterpunktene
balanserer hverandre. De som bare er 5 min pålogget for å ta TSW stashet
blir mest sannsynligvis aldri logget på den der 1 times loggen til
Steam… Vi korrigerer ikke for det… Like fullt… Om vi bare dropper
ytterpunktene så er det vi holder på med mindre preget av ekstremiteter
og bias.

Dette stemmer ikke, loggen til steam er basert på 5 el. 10 mins intervaller.

I tillegg må du huske på at 1 t og 20 minutter er 1,33 timer ikke 1,2 timer.