Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Om ikke tipper jeg styret tar hatten og drar, which might be a good thing…

6 Likes

Alle som ikke stemmer på GF = GO på forslaget?

Er det sånn her det skal se ut?

12 Likes

Einarsson kunne selvsagt ikke kommentere hvordan de ville stemme på EOGF, men det var lett å skjønne at han også åpenbart manglet en forklaring på hva som har skjedd i Paradigme.

Han understrekte også at han mener at Archer, CD20 og CD 37 bør ha noe for seg i fremtiden og bør forskes mer på.

Blir så tilfelle dersom de merger med APIM? Virket ikke helt sånn på merger-callen med NANOV.

4 Likes

Nei. Slik jeg har forstått det. Trenger de 2/3 av avgitte stemmer. For at Mergen skal bli realitet

Flertallsbeslutninger

En beslutning av generalforsamlingen krever flertall av de avgitte stemmene, om ikke noe annet er bestemt i loven. Står stemmetallet likt, gjelder det som møtelederen slutter seg til, også når denne ikke har stemmerett.

Enkelte vedtak krever imidlertid tilslutning fra minst to tredeler både av de avgitte stemmene og den aksjekapitalen som er representert på generalforsamlingen.

Dette gjelder spørsmål som blant annet:

  • Endring av vedtekter
  • Kapitalforhøyelser og kapitalnedsettelser
  • Tilbakekjøp av egne aksjer
  • Fusjon og fisjon
  • Omdanning
  • Oppløsning

Enkelte beslutninger krever større flertall. Se f.eks. aksjeloven § 5-19 der det kreves tilslutning fra 90 prosent av kapitalen som er representert på generalforsamlingen (herunder fra aksjer uten stemmerett) og dessuten to tredjedeler av stemmene for å:

  • Innføre krav til samtykke fra styret for å erverve aksjer i selskapet
  • Innføre forkjøpsrett for eksisterende aksjonærer dersom aksjer skal skifte eier
  • Innføre krav om at aksjonærer skal ha visse egenskaper, f.eks. være bosatt i en bestemt kommune
  • Innføre begrensninger i adgangen for selskapet til å dele ut utbytte

Enkelte beslutninger krever også enstemmighet, jf. aksjeloven § 5-20. Dette gjelder typisk vedtak som vil innebære at verdien av aksjonærenes aksjer eller eierposisjon vil bli redusert ved at det innføres begrensninger i utbytteretten eller omsetteligheten av aksjene.

2 Likes

Jeg svarte ja/for på de 3 første, nei/mot på resten.

4 Likes

Jeg ser at tidligere generalforsamlinger så legges kun møtt/fullmakter til grunn for avstemming.

Har styreleder et veto som sier at alle stemmeretter som ikke er gitt møtt eller gitt fullmakt på tilfaller hen?

Det kan da ikke være slik?

1 Like

Hvorfor kan det ikke være slik?

Første setning svarer på spørsmålet ditt.

Kun avgitte stemmer som teller ifb med kommende GF

Flertallsbeslutninger

En beslutning av generalforsamlingen krever flertall av de avgitte stemmene, om ikke noe annet er bestemt i loven. Står stemmetallet likt, gjelder det som møtelederen slutter seg til, også når denne ikke har stemmerett.

Enkelte vedtak krever imidlertid tilslutning fra minst to tredeler både av de avgitte stemmene og den aksjekapitalen som er representert på generalforsamlingen.

Dette gjelder spørsmål som blant annet:

  • Endring av vedtekter
  • Kapitalforhøyelser og kapitalnedsettelser
  • Tilbakekjøp av egne aksjer
  • Fusjon og fisjon
  • Omdanning
  • Oppløsning

Enkelte beslutninger krever større flertall. Se f.eks. aksjeloven § 5-19 der det kreves tilslutning fra 90 prosent av kapitalen som er representert på generalforsamlingen (herunder fra aksjer uten stemmerett) og dessuten to tredjedeler av stemmene for å:

  • Innføre krav til samtykke fra styret for å erverve aksjer i selskapet
  • Innføre forkjøpsrett for eksisterende aksjonærer dersom aksjer skal skifte eier
  • Innføre krav om at aksjonærer skal ha visse egenskaper, f.eks. være bosatt i en bestemt kommune
  • Innføre begrensninger i adgangen for selskapet til å dele ut utbytte

Enkelte beslutninger krever også enstemmighet, jf. aksjeloven § 5-20. Dette gjelder typisk vedtak som vil innebære at verdien av aksjonærenes aksjer eller eierposisjon vil bli redusert ved at det innføres begrensninger i utbytteretten eller omsetteligheten av aksjene.

2 Likes

De som ikke møter eller har avgitt fullmakt i forkant av en GF har frivillig avstått fra sin rett til å stemme.

Prosentandelen et forslag får måles mot totalt antall avgitte stemmer/aksjer representert i GF, ikke etter totalt antall aksjer/stemmer i selskapet.

6 Likes

Tror dette ender med enten en forbedring i eier prosenten mellom APIM og NANO, eller at styret kastes og north får / tar ansvaret for å finne nytt styre og starte nye forhandlinger / yttligere sonderinger av markedet.

Viktig at småaksjonærene er med å stemmer mot APIM, selv er jeg ute men frister å kjøpe meg inn igjen bare for å lage kvalm

12 Likes

Reagerer litt på den fremhevede setning i brevet som kom i posten :thinking:

Men kan ikke skjønne annet en at dette kun er gjeldende om en som aktivt benytter sin stemme, glemmer å krysse av på et felt?

2 Likes

Når er fristen for å stemme (Mot selvfølgelig)?

  1. des

Hvor finner jeg den elektroniske versjonen av stemme-skjemaet? Er inne på vps nå.

Logg inn via pc.




Å trykk på General forsamling

Merk : etter du har avgitt forhåndsstemme. Kan du ikke trykke at du melder deg på ( fysisk oppmøtte)

Kommer du borti/ eller gjør det. Må du avgi forhåndsstemme på nytt. ( med mindre du tenker å møte opp)

4 Likes

Hvis vi ikke er klokere 1 des enn nå så vil jeg stemme:

  • For
  • I mot

0 stemmegivere

Fant ut at jeg måtte bruke en annen nettleser enn firefox (Generalforsamlingslinken virket ikke i Firefox).

1 Like

Jeg er som nevnt mot “fusjonen”. Er det slik at jeg må ticke av for på de tre første for at det skal ha noen virkning å ticke av mot på punkt 2-6 (Eventuelt 2-7)?

Om du er imot.

Er det bare å kjøre på med en copy paste av denne ::

7 Likes