Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Litt mer “kjøtt på beinet” i forhold til punkt c) - det fremførbare underskuddet - sakser en miks av mine og andres innlegg fra annet forum:

Det fremførbare underskuddet kan selvfølgelig ikke selges sånn uten videre, men det trengs ikke så mye mer enn en vedtektsendring.

La oss si at et AS har opparbeidet et akkumulert underskudd i den bransjen de driver (for eksempel en bensinstasjon), og så vedtar generalforsamlingen å slutte med det og starte med noe helt annet (for eksempel utleie av lager eller eventuelt drift av en fiskebåt), som viser seg å gå med overskudd, og så vil den juridiske enheten (AS-et) selvsagt kunne tjene tilbake det tapte uten å måtte betale skatt. Dette gjelder selv om det blir eierskifter blant en eller flere av aksjonærene.

Men som tidligere nevnt er det vanskelig hvis det er en fusjon (og da særlig med et selskap innen en annen bransje) inne i bildet eller at selskapet kjøpes opp og blir lagt i et konsern med selskap i skatteposisjon.

Spetalen klarte det utrolig nok ja…

Det er med andre ord ikke hugget i sten utfallet mht det fremførbare underskuddet, men aldri si aldri…

Legg merke til at North Energy fortsatt sitter med sine aksjer, og de kan ha en plan i forhold til hvordan selskapet kan endres og det fremførbare underskuddet dermed kan anvendes.

De gjorde en tabbe ved den siste ekstraordinære generalforsamlingen; de var vel arrogante ved at de ikke opplyste om sine planer og ønsket alle styreplassene selv.

Med litt mer åpenhet vil de lett kunne kuppe styret ved den ordinære generalforsamlingen. Om de har en plan som kan gi en snarlig exit på eksempelvis 3-4 kroner vil de nok kunne få stor oppslutning for det.

Som sagt tenkte Aksjonærgruppen og Asmyr i utgangspunktet å tilby North Energy en styreplass, men da sistnevnte ønsket å kjøre et eget opplegg og som sagt prøvde å kuppe hele styret skjønner jeg at Aksjonærgruppen som svar på dette ikke ville ha noen fra North inn i styret i den runden.

Dersom pipeline er så håpløs som Curbstone på HO påstår, vil også Aksjonærgruppen kunne bli åpen for en løsning med North. Det holder faktisk at bare noen av medlemmene i aksjonærgruppen velger å støtte North så vipper flertallet i den retningen.

3 Likes

Hadde det ikke vært mer naturlig å legge inn en artikkel om Bionor-Solon eventyret.

Husker jeg rett fikk de ikke gjennomslag for å bruke underskuddet i den nye virksomheten

1 Like

Det har blitt trangere.

Finnes saker hvor skatteetaten har skåret igjennom om det fremførbare underskuddet er hovedmotivasjon for transaksjonen

1 Like

Ny all time low både i går og i dag. Markedet har altså mindre tiltro til Asmyr enn til Malene Brondberg (!). Asmyr er god til å ta telefoner og engasjere, men han er utdannet politimann og har ingen relevant finansiell- eller styreerfaring.
Jeg tenker det er på tide at vi lar North Energy overta roret før denne skuta synker til bunn.

Vi trenger absolutt info om progress fort.
Må ligge noe i, at Oncoinvent er såpass tilknyttet «nye» Nanov. Men en Merge trenger ikke nødvendigvis bety mye for kursen sin del for oss aksjonærer.

Å med mindere betingelsene er veldig gode, så kommer nok neppe North å godta dette.

Tro om Carneige var i kontakt med Oncoinvent tidligere? Å hvilket tilbud lå på bordet da?

Begynner å frykte at den enkle teksten på Linkdin profilen til Skullerud forklarer situasjonen som den er. Å at konkurransen fra ::

bispecific antibody data from Roche, er forklaringen på hvorfor pipelinen til Nanov ikke blir ansett som verdifull for noen andre, en oss håpefulle aksjonærer.

Trøsten får være at utgiftene er betalt. Å cashburn er på et min, fra nå av. Men 60 millioner er ikke mye å rope hurra for akkurat!

Er alt håp ute her? Eller er det noen som fortsatt tror AGNV var det rette valget ifb med sist GF?

Hva kan vi forvente oss av Asmyr og Co?

Kursen daler snart under 0.80.-

Asmyr & co må få litt tid på seg!

1 Like

Ja hva kan vi forvente? Dem går ihvertfall for den beste løsningen om det så ender opp med og følge North sin strategi hvis det ikke er noe og hente. Mye og rydde opp i fra forrige styre …Så blir spennende se. Men vi blir ihvertfall ikke ført bak lyset med Asmyr og co. Dem har jo den beste agenda t. Og alltid vært åpne for å samarbeide med North…

1 Like

Joda, å det er fint det.
Men reagerer litt på at en ny prosess er i gang med Carneige. Denne tok 3 måneder sist. Å APIM var det soleklart beste alternativet.

Hva forventes det at Carneige skal få til nå?

Litt mer informasjon hadde vært kjærkomment.

1 Like

Var vel ikke for kursens del man støttet Asmyr? Trodde det var for å få ut interessant informasjon om Paradigme, men ikke for pengenes del?

Hvilken ny prosess?

3 Likes

Hold Nanov mot NULL
NANOV ER DEN STØRSTE SVINDELEN VI ER BLITT SVINDLET PÅ OSE

2 Likes

Trodde jeg flyttet hele NN på ASK konto, men så har jeg hatt det på AF hele veien.
Hva er forskjellen ift realisering av tap/ gevinst?

Hvis jeg stenger AF imorgen, vil tapet realiseres i skatteoppgjøret for 2023 da, altså først komme til realisering neste år?

Merge med Oncoinvent? Hva med andre interessenter som ikke ble kontaktet i forrige runde, innenfor helse eller en helt annen bransje, for eksempel noen som ønsker å oppnå børsnotering gjennom å kjøpe opp eller fusjonere med NANOV? Kanskje kan North Energy være mer åpne når det gjelder sine planer, og så syr Carnegie sammen “en pakke” mht. deres opplegg?

Antar Carnegie får betalt bare om de kommer med en løsning som vedtas av generalforsamlingen, og ifølge siste børsmelding virker det som om de fortsatt er på banen…

1 Like

Største forskjell mellom AF (aksje-/fondskonto) og ASK, er at med AF holder det å selge aksjen, og så kommer tapet til fradrag på realisasjonstidspunktet, altså på skattemeldingen for inntektsåret 2023 om du selger i år. Man trenger altså ikke å avslutte AF-kontoen for å få fradraget.

Når det gjelder ASK, holder det ikke å realisere tapet, men man må også avslutte ASK-kontoen for å få skattefradraget.

1 Like

Ikke umulig at deres avtale var for en viss periode (3, 6, 9 eller 12 mnd), og at det var en “break-up-fee” om oppdraget deres ble avsluttet før tiden. Det finnes mange varianter av den type avtaler spesielt om det er “no-cur-no-pay”.

Tror du ikke Carneige allerede har fått betalt ifb med APIM?

Slik jeg tolker sist børs melding, så er 25 millioner rest kost på å avslutte Paradigme studiet.

Resterende 13 millioner er ifb med Carneige og APIM.

Mye mulig at dagens styre kan se igjennom arbeidet Carneige allerede har uført, uten en kost.

Men om Carneige skal utføre en ny runde. Tenker jeg nok dette har en pris as well. (kr 10.000.000.-)

Slik jeg forstod det på AGNV, var planen og selge assets? Å dele ut overskudd til aksjonærer?
Kan man tolke det slik at { the Board has concluded it will not be possible for Nordic Nanovector to raise new capital in the short term}
Betyr ingen kjøpere?

Nei!

Det betyr at det er ikke marked for å hente my kapital nå. Har ingenting med mulig salg å gjøre.

2 Likes

Nei, jeg 90 % sikker på at Carnegie ikke har fått utbetalt fullt honorar, det ble jo ingen transaksjon. Men det kommer jo an på hvordan avtale teksten var utformet, så hvem vet. Send en mail til selskapet og spør. Jeg er ikke aksjonær nå så ikke relevant for meg.

Pust med magen, du har 8 poster på denne tråden om svindel. Tiden vil vise om vi taper på å bli værende noe lengre eller ikke…

3 Likes