Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Off-topic.
Men likevel litt relatert.
Svenskene har nå fått “sin Nano opplevelse” i Isofol. Siste månedene er selskapet drevet frem av minoritets-aksjonærene. Tidligere ledelse og styre ville avvikle og dele ut kassen etter et mislykket fase III. Innkalte til GF for å sluttføre, men ble nedstemt. Nå har grundigere undersøkelser vist at det kan være liv laga med andre doseringer, og aksjen stiger fra asken. Isofol presenterar slutsatser från den fördjupade analysen av AGENT-studien

5 Likes

Interessant. Kanskje de har fått med seg hva som skjedde med NANOV , som har hatt endel svenske aksjonærer. Blir spennende å se hva AG får ut av granskingen.

Litt av en dag i går med god omsetning og 25% bevegelse på kursen. Men svært liten forumaktivitet, som vanlig. Hvem er det som handler? Blir spennende å se topp 50 i morgen kveld. Er det noen endringer siste dagene i listene?

North Energy støttet som kjent forslaget om oppkjøpet av Thor Medical, men var smarte nok til ikke å ta binding på sine aksjer.

De siste oppdateringene av aksjonærlistene viser at North Energy solgte 275,9k aksjer torsdag i forrige uke og 500k aksjer på fredag (sistnevnte synlig på aksjonærlisten i går kveld). Det er ikke overraskende at North selger med gevinst, da de aldri har hatt til intensjon å være langsiktig aksjonær i et biotekselskap.

Kanskje ønsker de å komme noen av de opprinnelige Thor Medical-aksjonærene (dvs. andelen på ca. 14 % som ikke har binding på sine aksjer) i forkjøpet med sine salg? Disse har en ekstermt lav inngangskurs på sine aksjer… [Editert etter klargjøring av hvor mange aksjer som sitter “løst”.]

2 Likes

86% av aksjonærene i opprinnelige Thor har vel bundet seg i 1 år på linje med de viktigste (edit fra største)foruten North i opprinnelige NANOV. Det vil vel være ca like mange tilgjengelige aksjer det første året av det nye selskapet som det var i opprinnelige NANOV.

Jeg er mer imponert av at kursen holder seg såpass bra selv om North med fler sikrer gevinst. Det er utvilsomt mange som har tro på det nye selskapet .

4 Likes

Hva som er realiteten tror jeg du egentlig vet veldig godt - ingen grunn til å være unøyaktig/spre usikkerhet:

Fra PM 6.6.23

Det er faktisk bare Jon Magne Asmyr, Roy Hartvig Larsen og Ludvik Sandnes som har godtatt bindingstid av de opprinnelige NANOV-aksjonærene.

Takk for klargjøring. Jeg husket ikke i farten, men ser nå at disse venture-fondene også har tatt binding. Dermed er det cirka 14 % av Thor-aksjonærenes aksjer som sitter “løst”.

3 Likes

Er det noen av disse “løse” 14% som er i innsideposisjon eller nærstående å regne?

Hvem andre handler, retail vs institusjonelle?

Man kan jo anta at det trolig har vært en betydelig gulrot for TRMED når de valgte å børsnotere seg på denne måten?

Jeg har svært vanskelig for å tro at mange av disse 14% (altså 7% av TRMED nå) – vi snakker altså om folk som var eiere i et selskap som ikke var børsnotert og trolig ikke skulle børsnoteres ut før om et par år vil velge å selge seg ut på 3x. Det er rett og slett ikke nok. Mulig vi vil få mer salg fra den gruppen når tidspunktet hvor det hadde vært naturlig å kjøre en IPO ifm finansiering av fabrikken (typ 2025 ifølge planene) men da til en betydelig høyere kurs enn dagens.

Eventuelt, om aksjen skulle bli et spekulasjonsobjekt før den tid og nå astronomiske høyder, så kan det jo være at OG Thor-aksjonærer (som alle andre?) vil finne på å selge.

Ser lista fra 5/7 er ute nå, så mulig å sjekke om du er interessert / har peil på hvem som er hvem.

1 Like

Ja vurderer å kjøpe mer, men litt usikker på timing. Veldig positivt at de fleste aksjene i TRMED el låst i 12mnd. Noen triggere i nermeste fremtid som kan kjøre denne opp, eller kommer den til å falle mer tilbake? Synspunkter? :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Helt umulig å si med denne. Jeg kan ta for meg det jeg tror kan dra ned, så kan ev. noen andre (mer kvalifiserte innen biotek) nevne hva de tror vil dra opp (hvis ingen andre skriver i løpet av et par dager, skal jeg ta på meg ansvaret / krote ned rasjonalet mitt for å eie aksjer her). Men ok, her er grunnene til å ikke øke NÅ:

a) Pr. nå er dette en aksje med lav omsetning (2,5 mill om dagen, sjekk euronext for historiske tall, utrolig omsetning i juni, så kan du jo sjekke mai, hvor aksjen nesten ikke var likvid :D), og det er nok mange store og små aksjonærer som trolig vil ønske å justere posisjonen sin her fremover, i et marked hvor aksjen er betydelig mer likvid enn hva den var månedene før oppkjøpet, men samtidig ikke veldig likvid. Du kan jo tenke deg hvor lang tid det vil ta for NE f.eks å selge unna de rundt 36 mill aksjene de sitter på med nåværende omsetning uten at kursen skal ned i gulvet… Jeg mener det er greiest å vente med kjøpe til folk er ferdige med å justere posisjonene sine, det kan nok ta noen måneder.

b) Mange småaksjonærer som kjøpte seg inn i neste “børsraketten” i juni uten å helt sette seg inn i tidshorisonten man må ha her (hvis man har tro på prosjektet) vil trolig gå lei av å sitte med denne aksjen når det ikke kommer nyheter / den ikke beveger på seg (det er forsåvidt et eget tema: hvor needy småaksjonærer har blitt etter jevnlige positive oppdateringer for å ikke miste troen på enkelte aksjer, og hvordan kursen på aksjene de sitter med slider sakte med sikkert nedover når disse oppdateringene ikke kommer, og de selger seg ut fordi de ikke evner / gidder å vente). Omsetningen er lav nok til at dette kan / vil påvirke kursen. Igjen, vent til de er ute.

c) Det er mye som lukter at det blir resesjon, enten i høst, eller i vinter. Det vil ihverfall være ca. da de økonomiske innstrammingene for alvor begynner å bite her til lands. Det kan slå begge veier for TRMED (kanskje den blir et spekulasjonsobjekt som “går mot strømmen” som folk kan projisere sine forhåpninger om 10x+ gevinst på…). Eventuelt, og kanskje mer sannsynlig: Det blir mange som skal selge, fordi pengene skal plasseres andre (mindre risikable) steder eller faktisk brukes. Jeg har mest tro på siste alternativ.

d) Det er visse muligheter for børskrakk også, da gjelder c) bare sterkere. Mange som vil ønsker å “berge litt” når det går ned her.

Så jeg tipper vi ser 1,5. Og kanskje også lavere enn det. Har satt kursalarm, kjøper mer om vi havner der, enda mer om vi skal ned å snuse på ett-tallet. Avventer frem til det. Og hvis vi ikke havner der, så er det helt greit. Så jeg ville ikke kjøpt mer nå.

Men jeg har også “nok” TRMED-aksjer. Har du? Det er din vurdering. Om det skulle gå veien så vil det jo fort fremstå som ganske uvensentlig om du har kjøpt deg inn på 2,2 eller 1,7. Om det ikke går veien så er det jo beløpet du har tapt som er interessant, ikke hvilken kurs du kjøpte til (jeg har 3% av porteføljen her, villig til å øke til 5%).

Dette er en sånn “kjøp nok til at det blir en fin gevinst om det går veien, men ikke så mye at det siste du tenker før du sovner er hvordan markedet for alfa-emittere er i ferd med å utivkle seg”-aksje :smiley:

1 Like

Finnes det en melding med sammendrag på hva Thor medical skal holde på med og tidsaspekter?

1 Like

Det kan hende de rekker Q3.

Hva var det som skjedde med NE - skulle de ikke først ha lock-up og hadde sagt ja til lock-up?

Hvis du går til:

og blar ned vil du finne:

“Acquisition of Thor Medical: A joint presentation will be held on 7 June at 10:00 a.m. CEST to present the proposed acquisition.” Både som pdf of webcast (jeg har bare lest pdf, der står det litt om planer for fremtiden).

Anbefaler også å se intervjuet med Ludvik Sandnes i Finansavisen, finnes lenke på samme side til det. Der snakker han litt om hva som skal skje (og har skjedd).

Det er omtrent det som – meg bekjent – er ute av info i skrivende stund.

1 Like

Vet ikke hva de hadde forplikta seg til, men lock up har de ikke sånn jfr. at de solgte aksjer nylig / i inneværende måned. Om salget bare er en justering av posisjonen eller begynnelsen på et laaaangvarig nedsalg er vanskelig å si. Men det er klart, så lenge folk er villig til å kjøpe til dagens kurs, så kan NE (som vel har kjøpt endel aksjer det siste året til lavere kurs enn dagens) selge med profitt. Jeg tror imidlertid at kjøpersida her fort vil bli ganske begrenset dersom det ikke kommer nyheter som kan holde kursen oppe. Og da vil det jo også gå trått på selgersida også.

1 Like

NE forpliktet seg til å stemme for oppkjøpet på GF, men NE hadde ikke lock-up.

1 Like

Stemmer det at North har så mange aksjer(?)
(Ifølge hjemmesiden så har de ca 19 mill aksjer…)

Det har gått litt fort da jeg så på tabellen, og jeg har klart å skrive inn verdien (36mill NOK) i stedet for akjseantallet. Argumentet (at det vil ta tid for NE å kvitte seg med aksjene, hvis de da skulle ønske det) står vel fortsatt greit, om enn ikke i samme omfang. Takk for korreksjon :slight_smile:

Mmmmm er det NE som selger unna nå.