Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Joda, men hvorfor kan dere ikke være mer åpne om vilkårene?

undisclosed profit-sharing agreement in the event of successful
commercialization of the patents

3 Likes

Dette setter et stort spørsmålstegn ved motivasjonen bak involveringen til de som faktisk vet hva som ligger i pipe det siste året.

Det kan tydeligvis ikke være så verdiløst som enkelte her hevder siden de velger en slik løsning. Denne avtalen bør inneholde fordelaktige tall for TRMED ellers er dette en ytterst tvilsom affære.

3 Likes

At avtalen er hemmelig kan jo ganske enkelt være for å unngå et aksjonæropprør, eller det kan være at avtalen er så omfattende der mange faktorer griper inn i hverandre, noe som gjør det for vanskelig for den ikke helt innvidde aksjonær å forstå helhetsbildet tilstrekkelig til å ha noen begrunnet mening om det. Heller nok i retning den første forklaringen.

Synes ikke det var spesielt gode eller tillitsvekkende grunner til å unnlate å være noe mer transparente.

De kan jo gi noen noen nøkkeltall i avtalen eller beskrive noen mulige scenarier, slik at vi aksjonærene i TM ser hva vi kan forvente tilfaller selskapet om de lykkes.

Jeg er også interessert i å høre mer fra @JMA73, ble ikke dette helt som avtalt? Kanskje @Forundret eller noen andre kan opplyse oss?

1 Like

Highlander har kopiert inn utspillet mitt fra Facebooksiden AG Thor Medical, postet i går. Det gir tilstrekkelig svar på det du spørr om.

Jeg skal kontakte TM over helgen. Jeg tar med meg alle innspill dere måtte komme med.

Forøvrig ringte Roy meg igår kveld. Noen hadde varslet ham om min missnøye. Jeg har ingenting usnakket med Roy og praten var fin. Det er ikke Roy som er omhandlet av kritikken jeg uttrykker i innlegget kopiert av Highlander.

Roy ønsker dialog med oss og beroliget meg at de trofaste aksjonærene får mulighet til å bli med dersom det finnes noen muligheter til å utvikle pipeline. Først trenger de tid til å se om det i det heletatt er noen kommersielle eller forskningsmessige muligheter i CD37.

Forøvrig meddelte jeg skuffelse over innholdet i meldingen og ytret at avtalen bør være transparent. Hele poenget med lovnaden i våres var at AG skulle være involvert i utformingen av avtalen for å unngå nettopp de negative spekulasjoner som kommer opp nå.
Jeg trodde faktisk beslutningstakerne var smartere enn å terge på seg en sovende Bjørn som AG beviselig er.

Men jeg tror dette tilslutt vil gå bra. Jeg er ikke opptatt av posisjoner men at AG blir hørt og involvert. Vi har såpass mye makt når vi står samlet at de må ta hensyn til våre innspill.

Ha en fin helg.

14 Likes

Takk for informasjon. Jeg solgte meg ut i går pga det ikke ble opplyst noe om hvor mye som eventuelt kommer TRMED tilgode og at dette burde aksjonærene fått være med å stemme over. Lykke til videre alle sammen. :+1:

1 Like

Verdien av de 2,6mrd er igjen i TRMed som fremførbart underskudd. At de gir fra seg patentene mot en ukjent fremtidig motytelse, uten noen form for kapitalbinding, er vel nesten i pose og sekk gitt utgangspunktet, syns jeg.

Så spørs det da, om man om tidligere eier i nano, om man valgte å øke beholdning i forhold til utvanning ved oppkjøp, og om det var pga tidligere pipe eller nye ambisjoner.

1 Like

Pipeline ville mest sannsynlig ikke “bjudet” på løft fremover med mindre Thor Medical hadde prioritert ressurser mot det, og da med en kost uten garantert utfall.

At det skal betales for en produksjonslinje engang er det jo ikke tvil om, men tror at å hente penger til en slik investering kontra “vi skal se om noe funker i mennesker” kanskje kommer enklere og til bedre betingelser. Nå er det “industri” og ikke “forskning” pdd

4 Likes

La oss håpe Thor Medical gir aksjonærene en lønnsom reise. Jeg er ikke aksjonær, så skal ikke mene for mye.

Aksjonærene kan jo be om en vurdering av om avtaleinngåelsen er i ht til ASA-loven:

§ 6-28. Misbruk av posisjon i selskapet mv

(1) Styret og andre som etter §§ 6-30 til 6-32 representerer selskapet, må ikke foreta noe som er egnet til å gi visse aksjeeiere eller andre en urimelig fordel på andre aksjeeieres eller selskapets bekostning.

(2) Styret og daglig leder må ikke etterkomme noen beslutning av generalforsamlingen eller et annet selskapsorgan hvis beslutningen strider mot lov eller mot selskapets vedtekter.

§ 6-33. Overskridelse av myndighet

Har noen som representerer selskapet utad etter reglene i §§ 6-30 til 6-32 ved disposisjon på selskapets vegne gått ut over sin myndighet, er disposisjonen ikke bindende for selskapet når selskapet godtgjør at medkontrahenten forsto eller burde ha forstått at myndigheten ble overskredet, og det ville stride mot redelighet å gjøre disposisjonen gjeldende.

4 Likes

Nettopp derfor bør avtalen være transparent og opp til generalforsamlingen å godkjenne.

4 Likes

Nok en gang fylles Kjelsåsveien med Cash.
Å ikke minst gratis patenter fra Trmed.

Har dagens aksjonærer forsonet seg med sist børsmelding? Eller er det noe nytt?

Artbio henter nær én milliard kroner — MedWatch

1 mrd, ja. Det var litt av et beløp de fikk inn der.
Kan jo tyde på at Artbio blir en bedrift som vil ha muskler til (og behov for) å handle litt alfaemittere framover. :man_shrugging::sunglasses:

3 Likes

Nordic Nanovectors Betalutin kan få et nytt liv i det nye selskapet Nuclithera. Nå skal det jaktes på en partner for videre utvikling av den radioaktive legemiddelkandidaten, sier gründer Roy Larsen.

5 Likes

Hm. Må vel være feil i artikkelen. Nuclithera har vitterig ikke kjøpt patentene av ThorMedic, jobbes det ikke med en fordelingsnøkkel mellom selskapene=

– Vi i Nuclitera ønsker å se på dataene med nye øyne, og prøve å forstå hvorfor Betalutin viste dårligere effekt i den siste studien, sier Roy Larsen.

Ligger et deilig “…imotsettning til tidligere ledelse.” i den der føler jeg.

Fy fader til minst mulig arbeid de la i den slutt analysen.

2 Likes

Må vel gå an å si at de har kjøpt det i bytte mot en undisclosed prosentandel av eventuell kommersiell inntekt.

Om de ikke har betalt noe så har de vel “fått” disse rettighetene, patenter og laboratorium. Riktignok med fradrag for denne ukjente %-satsen for mulig overskudd. Pussig transaksjon og mangel på transparens i mine øyne, men om ingen større aksjonærer bryr seg er det vel greit likevel?

3 Likes

De gamle Nanovector aksjonærene har malt seg opp i et hjørne og står ribbet tilbake. Dette var helt uunngåelig, og aksjonærene står igjen med et svært omstridt oppstart prosjekt.

Betalutin patentet er solgt for en krone sammen med alle andre patenter, forskningsutstyr og en fremleieavtale til NucliThera. Nystiftede NucliThera trenger ingen nærmere presentasjon med Roy Larsen, Øyvind Bruland og Morten Lande i spissen, men når NucliThera trer inn i en fremleieavtale som gir et løpende overskudd på flere hundre tusen kroner i året krever det en reaksjon. Dette overskuddet er frarøvet fellesskapet og lempet over på tre mindre aksjonærer. NucliThera vil nødvendivis bruke overskuddet til å betale patentavgiftene og holde liv i patentene frem til man har sett på inklusjonskriteriene for Betalutin studiet på nytt og markedsmulighetene på cd37. 2,6 mrd er borte som dugg for sola. Resten er gitt bort til Roy Larsen. hvor NucliThera skal se på mulighetene for betalutin og patentene med nye øyne. Har vi ikke hørt dette før ? Dette er kjente toner, men hva er det som gjør at disse undersøkelsene ikke er gjort allerede eller ikke kan gjøres i TRMED ?

Roy Larsen er medlem i den tekniske komiteen i TRMED. Det er ingen grunn til at undersøkelsene ikke utføres i kraft av TRMED. Denne transaksjonen faller langt utenfor hva man forbinder med redelighet, lojalitet og god tro.

Transaksjonen med NucliThera kunne kanskje reist spørsmål om det er innenfor styrets kompetanseområde å avvikle hele Nanovectors hovedvirksomhet uten å bringe spørsmålet inn for generalforsamling? Et annet spørsmål er om Morten Lande, Roy Larsen og Øyvind Bruland i kraft av å være aksjonærer i TRMED har mottatt uberettigede fordeler på bekostning av de andre aksjonærene og selskapets interesse ?

I forarbeidene til aksjeloven er det et tilleggsvilkår om redelighet i en slik transaksjon. Det er vurderingsavveininger som kan være vanskelig tatt i betraktning selskapets andre interesser og muligheter, og avgrensningen mellom beslutningesmyndigheten til styre og generalforsamlingen. I dette tilfelle ville resultat uansett blitt det samme uavhengige om det er gjort en formalia feil eller ikke. Det er på en side innenfor styrets kompetanseområde å rydde ut av ubetydelig avtaleforhold, rettigheter og forpliktelser, men om NucliThera transaksjonen var det beste for selskapets interesse er jeg mer usikker på. Det eneste som mangler i transaksjonen er at TRMED overtar en omstridt generator som Roy Larsen angivelig har utviklet i forbindelse med nedbrytnkngsprosessen fra 228 til 212/224. Faktum er at dette var arbeidssøknaden til Ludvig Sandnes og aksjonærene har stått helt uten beskyttelse for dette landeveisrøveriet. En sjelden illojal arbeidssøknad. Når RL og LS allerede har forsøkt å selge TRMED en god gammeldags brusflaske som inneholder litt stålull i forbindelse med denne transaksjonen så bekrefter dette mistanken. Denne “generatoren” inneholder og produserer riktignok for lite thorium til medisinsk formål, men kjernen i dette er at selskapets interesse har aldri vært ivaretatt. Styret fikk aldri foretatt reelle vurderinger av andre forretningsmuligheter.

Det som derimot er helt sikkert er at det fremførbare underskuddet aldri noen gang vil komme til anvendelse. Det er heller ingen som ville nektet å motta flere hundre tusen kroner i året fra en fremleieavtale uten noen forpliktelser. TRMED sitter igjen med en ubetydelig “5 % interesse” i NucliThera som aldri vil bli realisert, og TRMED har sagt fra seg en husleieavtale som finansierer betaling av alle patentene som er overført til NucliTherea i flere år fremover.

I jurdisk teori vil nok motytelsen på “5-interessen” i PSA frikjenne ledelsen og selskapet, men det forandrer ikke en det faktum at TRMED står igjen uten patenter og muligheter til å drive med kreftforskning. Feil i inklusjonskriteriene og dårlig ledelse var narativet Roy Larsen spredte om Egberts og Co. Det samme argumentet er vel nettopp hovedargumentet om å beholde betalutin og patentene i TRMED. Hva om inklusjonskriteriene faktisk burde vært endret og fase 3 gjennomført på nytt ? Nå er aksjonærene avstumpet med en “5% interesse” til tross for Roy Larsen både støttet AG og sitter i den tekniske komiteen for nettopp å gjøre det samme arbeidet som nå skal gjøres i NucliThera.

Et annet viktig spørsmål om NucliThera transaksjonen medfører at TRMED ikke møter vilkårene for notering på hovedlisten ? Selskapet vil nødvendigvis kjempe imot ved å argumentere med at TM fortsatt har en “ukjent interesse” i en PSA. Oslo Børs vil itillegg være tilbakeholden med en delisting beslutning med 12000 aksjonærer, men strengt tatt, det er snart 2 år siden Betalutin ble lagt ned, og nå er det et faktum at resten av pipelinen angivelig er verdiløs. Oslo Børs er holdt for narr og gjør ingenting.

Om transaksjonen resulterer i at TRMED ikke møter vilkårene for notering på hovedlisten, mister muligheten for å benytte det fremførbare underskuddet, og gir fra seg bidraget fra fremleieavtale reiser det spørsmål om hva motivasjonen er for å gi bort hele hovedvirksomheten til en liten gruppe aksjonærer? De fleste ville vært enig om å beholde fremleieavtalen i TRMED. Forretningsmessig kan ikke NucliThera gjøre noe som TRMED ikke ville ha kunne gjennomført in-house. Dette tvinger frem spørsmålet om redelighet og om styret har misbrukt sine posisjon ved å favorisere en liten gruppe aksjonærer. Det er derimot ikke straffbart verken å være dum eller ta dårlige forretningsmessige beslutninger.

Dette løfter opp en annen side av konsekvensen av beslutningen. Hva er det som blir igjen etter transaksjonen? TM har verken hatt ansatte til å drive frem teknologien siden 2018 eller utviklet en teknologi det er verdt å ta patent på. TrMed kan støtte seg på hemmeligholdet rundt kromatologi teknologi og hvilken interesse selskapet fortsatt har i PSA med NucliThera, men dette må uansett få en reaksjon ellers mister hovedlisten sin legitimitet og AG sin troverdighet. Oslo Børs blir tvunget til å be om en redegjørelse i første omgang.

Oslo Børs kommer ikke unna det faktum at den gjenværende virksomheten er et omstridt venture capital prosjekt hvor det er investert 21 millioner kroner (husleie og lønnskostnader til egne folk) og hvor de har mottatt 10 millioner kroner i forskningsmidler, tilsammen 31 mill. Virksomheten til TRMED er priset til 280 millioner kroner idag inkl. børsnoteringen og netto 40 mill I cash. Den høye prisen på selskapet skyldes nettopp hemmelighold, få omsettelige aksjer og lock up avtaler. Om 6 mnd vil det rase ut minst 50-60 millioner nye aksjer i markedet, og de tidligere TM aksjonærene har gjort “10 gangeren” på pengene sine. Den eneste konsekvensen av NucliThera transaksjonen er derimot at TRMED blir flyttet til en annen noteringsliste, aksjonærene vil oppleve en halveringen av kursen og at det fremførebare underskuddet aldri vil bli benyttet.

Alle vet at den såkalte teknologien til TRMED fungerer i teorien og i mindre forsøk. Dette er etablert, men det er RadT som sitter på de viktige patentene. Det har ikke engang vært verdt å ta patent på forsøkene til TRMED. Dette leder bare til det faktum at det gamle styret med JMA i spissen aldri gjorde en fullverdig due dillegence processs. Våpendrageren til Roy Larsen fullførte oppdraget og lurte AG trill rundt. Det har vært fasinerende å følge med på.

Datterselskapet til OranoMed har gjort tilsvarende forsøk som TM og mislykkes. ALN har gjort mange ulike forsøk og konklusjonen er den samme. Ingen av forsøkene fungerer industrielt. Nå vet vi at scatek trengte penger til REE og hente 5 mill påmennprising på 170 mill. REE er et operativt selskap som utvinner sjeldne jordmetaller på Fensfeltet, og REE er kjent med teknologien til TRMED. Eller er det slik at TRMED såkalte teknologi bygger på en kjent prosess som REE benytter idag? Nettopp. Dette er den reelle forklaringen til hemmeligholdet til hvilken absorbent som brukes og hvorfor det ikke er søkt om patent. Nå vet vi altså at Scatek priser REE til 170 mill, og i og med at TRMED i prinsippet skal gjøre det samme, vil markedsverdien på TRMED minst falle ytterligere 110 mill.

Den andre skjulte løgnen er at prisen på 228 er høy. Denne mistanken ble bekreftet så fort TRMED hevdet utvinning av 228 er miljøvennelig. Alf er subsidejegeren som følger sine egne fotspor fra solindustrien. Det er helt naturlig ettersom prisen TM må kreve for sitt 228 må være langt høyere enn reaktorfremstilt 228, og når ingen av medisin kandidatene er godkjent idag er dette dødfødt. Dette kan bare lede til at TM ble kjøpt av Nanovector uten en fullverdig due-dilligence processs og en grundig markedsanalyse. Aksjeloven åpner både for straffeansvar og erstatningssøksmål, men da må aksjonærene saksøke seg selv og strengt tatt er det ikke ulovlig å gjøre dårlig forretningsmessige beslutninger.

AG og Oslo Børs må kjenne sin besøkelsestid og undersøke. I all redelighet, må denne transaksjonen omgjøres og i prinsippet burde NewCo Patenter As vært delt ut som utbytte til alle aksjonærer. Om det ikke skjer, reiser det spørsmål om styret er skyldig i myndighetsoverskridelse eller forfordeling av aksjonærer med Roy Larsen på toppen. Enhver TRMED aksjonær er bedre tjent med å beholde overskuddet i fremleieavtalen og lagt patentene døde.

4 Likes

I am very surprised, there no reaction from the biggest shareholders……incredible ! Undisclosed information for this kind of agreements ? Is that a joke? JMA/ Observer haven’t you done a “campaign “ against Jostein Dalh ( Nanov ex scientific chief officer and one of the founders , apparently this “ gang “ are not “friend” anymore……) for the same kind of ideas in the past ?

1 Like