Kjære Tippe,
Takk for et flott innlegg. Det må være blant de absolutt beste på dette forumet.
Som uthevet fra min side, og som du gjentok så er dette en teoretisk mulighet. Jeg forstod det slik at tracere kan brukes til å overvåke separasjonen av isotoper som f.eks 212Bi og 213B. Ved å merke disse med en tracer, kan man spore separasjonen av radionuklidene. Tanken min var at dette vil bidrar til en nøyaktig kontroll over prosessen og at man bruker dette systemet for å optimalisere renhetsgraden og optimaliseringsprosessen. Selv om teknologien er utviklet for oljebransen, vil grunnprinsippet måtte kunne tilpasses presis separasjon. I tilfelle, det foreligger en patent eller en annen form for kompensasjonsavtale mellom oppfinner dvs blandt annet Sindre Hassfjell og selskapet som vil benytte samme metode er det noe man ikke kan utelukke. Om det er sannsynlig eller ikke, er vi nok helt enig om at det ligger noe langt unna.
Sindre Hassfjell er allikvel nevnt på flere andre patenter som er mer nærliggende å tro vil kunne bli benyttet. Nå vet vi faktisk ingenting om hvilken seperasjonsprosess Thor Medical faktisk vil benytte seg av. Det er ikke engang sikkert at det eksisterer en seperasjonsprosess som fungerer i industriell skala hos Thor medical, men poenget mitt var at man ikke kan utelukke at oppfinneren Sindre Hassfjell bruker noen av sine egne oppfinnelser.
Patentet som satt meg på tanken var US11383204B1.
Det er vel ingen tvil om at
Sindre Hassfjell har spilt en betydelig rolle i utviklingen og anvendelsen av alfa-strålende radionuklider, spesielt isotoper som 212Bi og 213Bi, for terapeutiske formål innen nukleærmedisin. Han har bidratt til forskning på målrettet strålebehandling ved bruk av alfa-stråler for å behandle ulike sykdommer, inkludert kreft. Sindre Hassfjell har vært involvert i flere patenter og publikasjoner relatert til radiofarmasøytika, inkludert innovasjoner innen beinsøkende radiofarmasøytika for kreftbehandling.
For eksempel har han vært med på å utvikle metoder knyttet til levering og overvåking av sporstoffer, som beskrevet i patentet for dette sporstoffleveringssystemet som brukes i væsketransportsystemer. I tillegg omfatter hans arbeid utviklingen av alfa-partikkelutstrålende agenter rettet mot beinmetastaser i kreftbehandling.
Så at Thor medical ikke benytter noe av denne kunnskapen skal man ikke utelukke og dersom Sindre Hassfjell har patenter eller er oppfinner av noe disse prosessene trenger han selvsagt ikke kjøpe aksjer. Aksjonærene må betale han rikelig for å benytte seg av oppfinnelsene hans.
Det er for øvrig spennende å lese om.
Det som er helt sikkert er at Sindre Hassfjell er involvert i flere patenter knyttet til isotopteknologi og nukleærmedisin, spesielt relatert til produksjon og separasjon av radionuklider for terapeutiske formål. Han er oppført som oppfinner i blant annet:
-
Norsk patent NO321768B1, som omhandler et tracer-leveringssystem for overvåking av væskestrøm i industrielle prosesser. Dette patentet beskriver hvordan forskjellige tracerforbindelser kan brukes til å overvåke væskebevegelser, noe som kan være relevant for isotopseparasjon i medisinsk teknologi.
-
US Patent Application 20240339234, som er relatert til en radionuklidegenerator. Denne metoden omfatter produksjon av radionuklider gjennom kontrollert eksponering av en beholder til en kildemateriale som kan omdannes til en terapeutisk radionuklid for medisinsk bruk.
Disse patentene reflekterer hans bidrag innen feltet radionuklidproduksjon og medisinske applikasjoner av radioaktive isotoper, men det er pussig hvordan menigheten er mer opptatt av å slå ihjel budbringeren enn tanken om Sindre Hassfjell muligens vil utnytte dette i utviklingen av Thor Medical. Sindre Hassfjell er et vandrende rødt flagg, og det er en grunn til at han aldri har kjøpt en eneste aksje med egne penger. Han har ikke trua selv engang.
Det som er sikkert er at Thor Medical har overtatt det gamle utstyret til Reetec. Og har bygget noe itillegg for å forske frem en eller annen løsning som ingen egentlig vet om fungerer, og jeg er overbevist om at Sindre Hassfjell ikke kommer til å levere varene denne gangen heller. Sindre Hassfjell har minst holdt på med dette siden 2001, og har aldri klart å få til noe som helst bortsett fra å jobbe i masse ulike stillinger.